Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Jag har ingen inverter och min fråga blir då: Måste man ha två jordfelsbrytare, en på vardera pol eftersom man inte vet vilken som är fas. Vidare: Har det någon betydelse om landströmsstolpen också har brytare?
Hur fungerar detta i ett 3-fas system. Delta och Y-koppling?
Googel(Hvordan fungerer dette i en 3-fase system. Delta og stjernekobling?)
I din första fråga så skriver du "göra själv" men som du formulerar denna fråga så blir min rekommendation att gör inget elektriskt överhuvudtaget.
Jag förstår inte en del av resonemanget här angående jordfelsbrytare. Vad som är fas och nolla har ju ingen betydelse för funktionen på en jordfelsbrytare. Skyddsjorden har heller ingen funktion i jordfelsbrytaren.
Den fungerar så här. Den känner av om det är lika hög ström i båda ledningarna. Om det inte är det, och skillnaden är mer än 30mA slår den från.
Den ström som går in i en apparat genom den ena ledaren måste gå tillbaka i den andra.
Fungerar utmärkt även efter en inverter eller ett elverk.
Att det är ganska ofarligt (i Sverige) att vidröra den ena ledningen (nollan) är en helt annan sak. Bara man vet vilken som är nollan.
Då det gäller säkerheten för barn t.ex. så gäller det att inte somna in och tro att jordfelsbrytaren fixar allt. Ett barn som leker med ett vägguttag bör fortfarande förflyttas till en säkrare plats.
Därför är det förvånande att man slopat kravet på hög placering av vägguttag utomhus om man har jordfelsbrytare.
/Eftersom eldelen i min inverter är helt galvaniskt skild från chassit, som jag iofs har jordat, är jag inte övertygad om att en jordfelsbrytare kan fungera i sammanhanget.
I en inverter finns ingen fas eller nolla i egentlig mening, endast en växelspänning mellan två likvärdiga poler. Det innebär att någon strömavledning mot jord inte kan ske och då fyller inte jordfelsbrytaren någon funktion. Observera att det inte räcker att jorda invertens chassi.
Hej!
Jag hade inte tänkt lägga mig i vad som som skrivs i denna tråd (samt en länkad) men nackhåren reste sig på mej när jag såg bilden i inlägg #23.
EN "gör-det-själv-jordfelsbrytare" !! .
Den färdigkopplade med kablage och kontaktdon är den (eller liknande) vi skall ha till våra husbilar, inget annat. Den skyddar ända från elstolpen. Ingen jord behövs där jordfelsbrytaren anslutes, det är "summaström", +/- 30 mA, som räknas.
Hans Andersson // elkraftingenjör