• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Varning! Stöld av elkablar på Aries i Frankrike

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Det har kommit ett "nytt" hot mot oss husbilsägare vid övernattning på Aries i de södra delarna av Frankrike.
Rapporter från husbilsturister i detta område informerar att "buset" nu har börjat att stjäla elkablar från husbilar som är uppkopplade till El. Det är väl kopparpriset som gör det intressant. Dessutom är det ju något som kan göras ganska ljudlöst och ostört. Om man blir av med sin elkabel så är det ju inte hela världen, men det blir tidspillan och kostnader.
Någon som har tips på hur vi kan skydda oss?

I

Iveco 35

Guest
Sv: Varning! Stöld av elkablar på Aries i Frankrike

Men hur låser du den vid bilen?

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Eller så monterar man ett relä som aktiveras som ett larm med en brytare inne i bilen. När spänningen faller så startar en liten summer inne i bilen;)

F

F.d. 29925

Guest

Och varför inte ett larm som tjuter utanför bilen när strömmen bryts. Troligen slipper man då en eventuell konfrontation med tjuven.:confused:

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Nä vet ni vad.........en väktare måste ni ha o gärna med en hungrig hund lös vi sin sida. :confused:

Tänkte nog att lätta lösningar vore bra. Förstår nu inte riktigt hur ni vill ha det:rolleyes:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Om man behöver 220 volt vid övernattning i södra Frankrike så borde man nog fundera på hur husbilen är utrustad. Har bilen rullat några mil så borde ju batterierna vara fulladdade. Om inte så ska man nog fundera på att ersätta halvljuset med ledlampor fram. En solpanel därtill så borde ju problemet vara löst!

Hade det gällt en längre tids vistelse i Nikkalluokta på vintern så hade jag förstått problemet men en övernattning i södra Frankrike under resa!? Där ska inte behövas några elkablar, inte ens på vintern!

Jappe

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Visst är det så Jappe
Det jag tänkte på här va lite enkla tips men som vanligt blev det lättare att leta efter brister i lösningar istället för att komma med konkreta förslag

För oss är stellplats lika med "ej el"

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Mitt enkla skäl till eluppkoppling är att hushålla med gasen!
Jag undviker gärna att leta efter ställen där man kan fylla svenska flaskor.
På resan genom Tyskland i maj var vi tvungna att sätta på värmen vissa nätter (2 °) vilket tar styggt på gasförrådet.

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025

Om man behöver 220 volt vid övernattning i södra Frankrike så borde man nog fundera på hur husbilen är utrustad. Har bilen rullat några mil så borde ju batterierna vara fulladdade. Om inte så ska man nog fundera på att ersätta halvljuset med ledlampor fram. En solpanel därtill så borde ju problemet vara löst!

Hade det gällt en längre tids vistelse i Nikkalluokta på vintern så hade jag förstått problemet men en övernattning i södra Frankrike under resa!? Där ska inte behövas några elkablar, inte ens på vintern!

Jappe

Ha, ha Jappe! Gillar Din pragmatiska läggning. Hos Dig sitter inget i sten.
:) Kjell

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Rulla fram bilen en liten bit o ställ den på kabeln;);)

Tror nog dom bara drar ur stickproppen och sen klipper kabeln med en helt vanlig sidavbitare..

Läste att någon låste sin rulle mot stolpen, samma sak där, dom är bara intresserad av kopparn och struntar helt i självaste upprullningsanordningen..

KLIPP, KLIPP....:mad:

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Inte mycke koppar i en gummikabel. Dessutom förtend. Nästintillomöjlig att kala efterom det krävs en yrkesman för det utan att hacka sönder ledarna.

Garanterat mera värde i europakontakten om sitter i bilen.

Senast ändrad:

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

Är det europakontakten de är ute efter är det fiffigt i min husbil. Jag har min elkontakt inne i garaget. Lyfter ett lock i garagegolvet så finns ett hål lagom stort att stoppa in kontakt o sladd genom.

Bysmeden

HBK Medlem
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2025

Det går inte att skydda sig mod stölder typ klipp och spring. Är det verkligen kopparn tjuvarna är ute efter? Då klipps det nog snart de grova ledningarna som är på bilen. Dessa går ofta oskyddat under bilen.

Huzbilen

HBK Medlem
Kommun
Kumla
HBK-Nr
12495
Medlemskap
2025

Fyra veckor i Frankrike och vi gjorde inte av med en P11. El i ca 10 dagar. Går åt mindre än man tror.

Hälsningar
Catharina

Toppen