Sv: 12 volt mugg med värme
Mina erfarenheter av termosar och muggar är i stort sett följande:
1) Bäst isolering har de som går sönder när man tappar dem i golvet, alltså de med gammaldags glasbehållare.
2) Billiga "termos"muggar har inkråm i plast med hölje av metall. Inget vacuum däremellan vilket innebär knappt någon isolering. Frågan är om inte metallhöljet snarare fungerar som kylfläns.
3) Dyra muggar har både inkråm och hölje i metall, sammanfogade upptill. Ofta med en hyfsad tätning så att det inte läcker om en stängd mugg ramlar omkull. Men om man vänder muggen och tittar på bottnen finns oftast en fastlimmad gummiplatta. Avsikten är naturligtvis att skydda underlaget, men mindre uppenbart är att du inte ser om där finns otätade skarvar som omöjliggör ett isolerande vacuum.
4) Bästa muggarna, ur isoleringssynpunkt, har heldragna metallhöljen som svetsats samman under vacuum. Jag har fått två sådana som reklamprylar i början av 90-talet och de är överlägsna alla andra.
5) Elvärmda muggar brukar ha plastinsida och metallhölje. Det svaga värmeelementet värmer i första hand metallen och gör att användaren förleds att tro att kaffet är varmare än det är.
Min lösning: Skaffa den bästa mugg du kan hitta och klä in den med ett isolerande lager av t.ex. ett sittunderlag. Lämna nedersta delen av muggen naken så att den passar in i mugghållaren, det är ändå mest värme som tränger ut upptill. Om du hellre vill ha en kylande mugg så se till att isoleringen i första hand finns ned- och undertill.
/ Erik