• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Installera AGM Batteri

Kerstin och Bengt

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
5269
Medlemskap
2024
Jag har en Bürstner från -99 med EBL 4-281. På den finns det ett litet stående rektangulärt hål med vidstående text:
Blei - Gel
Bleisäure
Nu skall jag installera ett AGM batteri från Biltema.
Skall det ändras något där och i så fall hur då det inte finns någon knapp eller dylikt?
Hälsningar Bengt

F

F.d. 52943

Guest
Sv: Instalera AGM Batteri

Jag har en Bürstner från -99 med EBL 4-281. På den finns det ett litet stående rektangulärt hål med vidstående text:
Blei - Gel
Bleisäure
Nu skall jag installera ett AGM batteri från Biltema.
Skall det ändras något där och i så fall hur då det inte finns någon knapp eller dylikt?
Hälsningar Bengt

Där har förmodligen suttit en knapp - finns det något i botten på hålet som kan indikera en förlorad knapp?

Det finns olika åsikter om vilken laddcykel som är bäst för AGM batterier - finns flera trådar här i det ämnet.

När vi köpte våra AGM batterier sa batteritillverkaren EXIDE (jag skickade en fråga till deras kundtjänst eftersom handlaren inte visste svaret) att dom skulle laddas som bly/syra batterier - inte som Gel batterier.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Installera AGM Batteri

Jaha, då skall jag försöka komplicera det lite ytterligare.
Enl. en fabrikant av mycket avancerade laddare för kommersiellt bruk gäller:

GEL och AGM skall laddas med IUoU-karaktäristik.
Öppna batterier laddas med IUIU-karaktäristik.
I slutet av laddfasen skall spänningen ökas något över gasningspänningen för öppna batterier för att röra om i batterisyran som kan skikta sig under laddningen.
Denna högre spänning kan skada GEL och AGM-batterier eftersom syran i dessa är bunden i GEL eller glasfibermatta.

Laddkurvor.jpg
//W

Toppen