• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Använd ström till kylskåpet NÄR batterierna är fulladdade.

F

F.d. 55451

Guest
Med DRL ljus och AGM-batterier får du snabbt stort överskott av ström när batterierna är fulladdade ( 1 -2 timmar ).
För att undvika överspänning med förhöjd risk lampor och utrustning går sönder (> 14,5 volt konstant) - ström till kylskåpet kan användas som en spänning minskning.
Det är bättre avkänning och säkerhet av bränsle tankning och möjlighet för el till kylskåpet på färjan.
Jag i förslaget (teori) gjort några diagram för manuell drift och automatisk växling från gas till el.

manuel fra förasätet enkel strøm kylskab.jpg

automatisk variabel med temperatur kompensation princip køleskab automatik.jpg

Om du inte riktigt förstår varför kylskåpet inte automatiskt bara använder ström från generatorn under körning - då läsa på det komplicerade förhållandet här:

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/423618
http://www.husbilsklubben.se/forums/t56476-2/#post465503
http://www.husbilsklubben.se/forums/t56476-2/#post465615
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Använd ström till kylskåpet NÄR batterierna är fulladdade.

Med några resor under 500 km testar jag battrierne också optimal effekt.
Med endast AGM batterier och DRL ljus är problemet med användningen av överskottet strömmen varit mer relevant.
Jag använder både kylskåp (100 - 125 watt) och varmvattenberedare (510 watt) som dämpning av spänningen.
När batterierna först är helt laddat upp (~ 14,5 volt) da slår på kylskåpet med 230 volts inverter som också använder den inbyggda termostat.
( der finns 12 volt drift för kylskab men inte termostat reglert)

När ~ -16 grader termostat slår av, och spänningen stiger omedelbart til 14,5 volt.

Så jag använder varmvattenberedaren som är satt till maximalt 70 grader.
Sedan ökar spänningen igen.

Situationen uppstår efter 3 till 5 timmars bilfärd.

Nu undrar jag vad som kan hålla spänningen ned utan att rent slöseri.:confused:
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.693
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Sv: Använd ström till kylskåpet NÄR batterierna är fulladdade.

Jag har alltid förvånats över dina redivisade spänningar ut från generatorn. De generatorer, med frisk spänningsregulator, jag sysslat med ger aldrig mer än ca 14,4 volt.
En bilgenerator reglerar ju utspänningen genom att magnetisera rotor mer eller mindre så att utspänningen blir tämligen konstant oberoende av varvtalet. Jag misstänker att du genom att ta bort halvljuset som belastning hamnar utanför generatorns reglerområde, det finns troligen remanent magnetism kvar i rotorn så att spänningen inte går få ner tillräckligt. Alternativt har du en spänningregulator som inte är ok.
Som jag ser det så har du vänt detta till din fördel och laddar batterierna ganska hårt.
Det skulle vara intressant att se vad du får för spänningar och laddningstider med en annan generator.
// Göte J
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Använd ström till kylskåpet NÄR batterierna är fulladdade.

Helt rätt för DRL - men det finns inte alternativ.
Omvänt måste det sägas att DRL är en mindre belastning på generatorn som ger gratis' ström till kylskåp och varmvattenberedare - inte att förakta nå generatorn första stoppet på 14,6 volt.
Tvivla alla generatorer är så exakt.
Pratade med en auto elektriker som sa - kommer att dra nytta vår verksamhet om spänningen stiger över 14,7 volt - flera byten av ljus, radio etc.:rolleyes:

Jag kan sätta på halvljus och så vi är nere på 14,3-4 volt, men varför, det är onödigt - så bättre att hitta ställen där det är användbar.;)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Använd ström till kylskåpet NÄR batterierna är fulladdade.

...................
En bilgenerator reglerar ju utspänningen genom att magnetisera rotor mer eller mindre så att utspänningen blir tämligen konstant oberoende av varvtalet. Jag misstänker att du genom att ta bort halvljuset som belastning hamnar utanför generatorns reglerområde, det finns troligen remanent magnetism kvar i rotorn så att spänningen inte går få ner tillräckligt. ................
Som jag ser det så har du vänt detta till din fördel och laddar batterierna ganska hårt.
............ // Göte J

Precis Göte :msn_highfive::msn_highfive:

Min generator är OK men jag ger helt nya tillstånd som de inte hade tänkt på 1996 - måste därför vara justeringar återförda till förmån för husbilar - inga skåpbilar/ plåtis som Ford Transit eller Fiat Ducato.
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Använd ström till kylskåpet NÄR batterierna är fulladdade.

Håller med Göte J, en frisk generators regulator kan aldrig ge överspänning.
En överbelastad generator kan ge underspänning men även helt utan last har man korrekt reglerspänning på 14-14,4V om generatorn är OK.
Jag har testkört mängder av generatorer i testbänk så detta är mina praktiska erfarenheter under antal år som bilelektriker om någon undrar.
Redan när växelströmsgeneratorn kom på 1960-talet har det fungerat på detta sätt, regulatorn reglerar ner magnetiseringen av rotorn när reglerspänningen uppnås.
En vanlig regulator är till viss del temperaturberoende men inte till den grad som behövs för optimal laddning.
Reglerspänningen hos en "vanlig" regulator kan därför vara lite för låg vid mycket låg batteritemperatur och lite för hög vid mycket hög batteritemp.
I dag är det vanlig med temperaturövervakad spänningsregelering och man får därför korrekt reglerspänning hela året, mät på en modern bil så ser du att den ger upp mot 15V på vintern och under 14,4 på sommaren!
Upp mot 15V är därför inga problem alls för lysen, radio mm då moderna bilar ibland har det.
Reglerspänningen följer alltså batteritemperaturen korrekt när den är temperaturreglerad men inte annars.
Detta kom redan på -80 talet på några få bilar (i bland annat Volvo 700-serien) och är nu att räknas som standard.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Använd ström till kylskåpet NÄR batterierna är fulladdade.

- så vi är alla överens, men när, till exempel - Biltema skriva en garanti för en bilradio, gäller endast till 14,5 volt bör det väl tas på allvar.
Samtidigt minns jag också att Volvo hade problem med trasiga lampor när de reducerade halvljus redan 19xx.
Men jag kommer inte att ta några risker för vilka andra bil elektriker säger - mer än 14,7 volt skäppor i boxen.
Och hur inte använda överspänningar till något förnuftigt. ;)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Använd ström till kylskåpet NÄR batterierna är fulladdade.

Det finnes en liten hake i regulatoren for generatoren, men den plager ikke husbilene: om motstanden sett fra generatoren blir for høg stiger spenningen høgt. Kan oppstå i personbiler med fel på batteriet og avslått allt ljus.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Använd ström till kylskåpet NÄR batterierna är fulladdade.

Jag använder ca. 0,35 A stand by + 1 A DRL/LED + 1,5 A GPS mbb etc. + 2,5 A laptop = ca. 6 A / 72 watt.
+ enventuell radio ~ 4 A.
 
Senast redigerad av en moderator:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.693
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Sv: Använd ström till kylskåpet NÄR batterierna är fulladdade.

Bäckmark. Det där med att moderna genratorer har temeraturkompesering harjag anat/förstått. Men hur? Har de genertorerna en tempgivare på batteriet eller är det rent av så att tempavkänningen sitter i sjäva regulatorn i generatorn? Eller är det så avancerat att den mäter spänningar och strömmar och kalkylerar fram en inre resistans på batteriet?
// Göte J
 

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: Använd ström till kylskåpet NÄR batterierna är fulladdade.

I min bil finns ett läge automatik på kylskåpet. Startar jag motorn slås kyl/frys automatik över till batteridrift. Likaså om jag ansluter tiil 220 volt. När jag stannar motorn startar kylen med gasol efter femton minuters fördröjning för att tanka skall hinnas med. Jag har två stora batterier och 100 w solpanel. Säkert stort överskott så jag skulle vilja välja batteri utan att motorn är igång. men se det går inte.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Använd ström till kylskåpet NÄR batterierna är fulladdade.

I min bil finns ett läge automatik på kylskåpet. Startar jag motorn slås kyl/frys automatik över till batteridrift. Likaså om jag ansluter tiil 220 volt. När jag stannar motorn startar kylen med gasol efter femton minuters fördröjning för att tanka skall hinnas med. Jag har två stora batterier och 100 w solpanel. Säkert stort överskott så jag skulle vilja välja batteri utan att motorn är igång. men se det går inte.

Det primära målet är att ladda batterierna totalt - fullladdat.

*Många som använder fabriksinstallerade automatik för kylskåp energikälla endast får laddat batterier 80% / 13,9 volt - och därmed långsam nedgång av batterier.
Om du använder solceller måste det finnas mer än 1000 watt (70 ampere) för bara för att ge samma effekt som bilgeneratoren - under dagtid på sommaren. Mindre är oftast struntvis laddning.
Vi pratar husbil - inte husvagn.

Kylskåpet har två källor - undvika användning av strömmen till att batterierna är laddade.
Det automatiska verkar smart men inte tänkt igenom till konsumenten.
När fulladdade batterier är nog du kan se det på en voltmeter t.ex. i instrumentpanelen.

Då kan kylskåpet använda ström så länge den håller sig över 13,7 volt.
Om kylskåpet fortsätter att köra, slå av strömmen och spänningen omedelbart är 14,4 + volt som säger att batterierna fortfarande är fulladdade. !!

En teoretisk automatik är beskreven från början.
Den skal utvikles ;)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Använd ström till kylskåpet NÄR batterierna är fulladdade.

Vad det handlar här i tråden, trots mycket mer OK relevant är att när batterierna helt har laddat (14,4 -14,6 volt temperaturberoende) kan användas för att driva andra ändamål.
Jag har tidigare skrivit att jag kan slå på strömmen till kylskåpet och varmvattenberedaren, men när de är helt nöjda - så vad :confused:
Att slå på halv ljuset är meningslöst när DRL är tillräcklig.
Nya tillbehör AGM-batterier, starkare ledningar och DRL ger ett stort överskott - det bör användas till något förnuftigt.:)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Använd ström till kylskåpet NÄR batterierna är fulladdade.

Efter en tid med tester av ström-överskott, jag har försökt att helt enkelt koppla bort generatorn undvika trasiga lampor, radioapparater, etc. vid överspänningen och förlänga livslängden på generatorn.
Det har testats mer än ca. 100 mil - OK.
Förberedande prov har börjat att manuellt växla generatorn via kontakt när förasätet till relä under körning, och börja avsulfatering och djup laddning.
Så jag har alltid koditionerede batterier, men det är först efter att batterierna är fulladdade på turbotid http://www.husbilsklubben.se/forums/t62851/
- och det finns ca. ½ timme innan jag stannar.
Bara jag vet när jag stannar.

Inget kan göra det bättre.

Liknande DC/DC laddare inte överstiger 20 ampere - min 73 ampere därför mycket snabbare, och har AGM batterier som accepterar snabb laddning - kontra GEL.

Flera förstår inte, varför de inte har tillräckligt med ström på batterierna.
Var de mon säker på att DC/DC-laddaren hade tid att avsluta alla processer ?

Min laddningen berättas genom voltmetern eller ladderen utanför förarsätet.
Så kan jag vara säker på att ladda upp är klar eller det kan vänta till nästa dag med konditionering.
Total ladda procestid utan kyl och varmvatten :
500 wattH ca. 1½ timma
1 kwH ca. 2½ timma.

Systemet är nästan gratis för mig.

Så när batterierna är fulladdade, kylskåpet kallt och varmvatten uppvärmd jag kan börja konditionering.
När konditionering är klar och det finns fortfarande tid innan stopp, kan jag stänga av generatorn helt.
Låter komplicerat - det är egentligen inte svårare än en gammal laddare fungerar.
Enkel process.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Använd ström till kylskåpet NÄR batterierna är fulladdade.

Hejsan
Ett halvår har gått sedan den sista på detta ämne.
I mellantiden har jag bedömt att AGM batterier behöver sällan avsulfatering eller extraordinära datorstyrd djupladdning.
Nu har jag testat mer 500 mil, en strömbrytare till generatorn så att generatorn håller längre och förhindra destruktiva spänningar över 14,5 volt.
generatorafbryder.jpg
Brytaren styr 2 x 40 A reläer vid generatorn och tänds när generatorn är avstängd.
Jag använder brytaren speciellt när jag lämnar hem uppfarten, och kör på resor mer än 10 mil, så kylskåpet är kallt och spänning över 14,5 volt.
Sin pengar värt.
:)
 
Senast redigerad av en moderator:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Använd ström till kylskåpet NÄR batterierna är fulladdade.

En kanske positiv tanke att driva kyl/frys med 12v men vad finns egentligen att vinna förutom ett mer komplicerad elanvändning inkl ombyggnad?

T.ex
¤ en frys/kyl ej aut (160-170lit) i en HB drar praktiskt ca 0,4kg gasol under 24 tim!
¤ under 6 tim = ca 50 mils körning, förbrukar denna kyl/frys ca 0,1kg gasol (kostnad ca 3sek)
¤ om man tar ut 12v energi via batterier till nämnda kyl/frys i stället så glöm inte att man ökar bilens drivmedelsförbrukning med den extra batteriladdningen (inte gratis). Om kyl/frys drivs via batterierna tillkommer även drygt 10% laddningsförluster till den 12v energi som krävs (kostnad antag 1% ökad dieselförbrukning, ca 15öre/mil x ca 50mil = 7,50sek).

Betänk el energiförlusterna på vägen; först dieselmotorns bränsleverkningsgrad ca 40%, generatorns verkningsgrad 95% och därefter batteriers verkningsgrad 90% för att ta emot och lagra 12v energin - förutom ledningsförluster på vägen (generator-kyl/frys).

Frågan blir då vad kostar det i tid, tålamod, prylar (batteribank, mm) att ändra om orginalhusbilen? Hur stor blir sedan förtjänsten i pengar eller annat på att inte använda gasolen (dvs orginalinstallationen i en normal husbil) - Är det verkligen värt besväret ... ?
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Använd ström till kylskåpet NÄR batterierna är fulladdade.

Jag är i samma situation som Elof. Har ett kylskåp som automatiskt går på batteri när bilen startas. Dock är det oklart för mig vilket batteri som den använder.
Jag vill att kylskåpet skalll gå på 12 v när jag står stilla och bodelsbatteriet är fulladdat av solcellen för att spara på gasen. Omkopplingen till el styrs av D+ från generatorn i dagsläget. Hur kan jag göra för att utnyttja solcellselen? Bilen är en Adria Coral av 2010 års modell.

I min bil finns ett läge automatik på kylskåpet. Startar jag motorn slås kyl/frys automatik över till batteridrift. Likaså om jag ansluter tiil 220 volt. När jag stannar motorn startar kylen med gasol efter femton minuters fördröjning för att tanka skall hinnas med. Jag har två stora batterier och 100 w solpanel. Säkert stort överskott så jag skulle vilja välja batteri utan att motorn är igång. men se det går inte.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Använd ström till kylskåpet NÄR batterierna är fulladdade.

Relax
Kommer överens om priset (11 kg ~15€) för användning av gasol är mycket billigare.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t56476-2/#post423691

Meeen det här, kommer jag att göra mycket för att undvika
media_xl_1044229.jpg
, SAM_0519.JPG

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/561625

Den enda grundläggande förändring är en ledning till inverteraren.

Men Bengt :), jag tror du har missförstått motivet lite.
 
Senast redigerad av en moderator:

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Använd ström till kylskåpet NÄR batterierna är fulladdade.

Jag tolkar beskrivningen som att man behöver en socsellsregulator som ger en signal ut som talar om när den arbetar och har laddat batterierna klart. Den kopplar man sen till S+ på kylskåpet. Problemet är att min regulator saknar en sån signal så här gäller det att klura ut något. Man skulle kunna göra en manuell inkoppling av +12 v till S+ när man vill köra på batteri.
 
Toppen