Sv: Enkät
For oss startet det sent
, i 1992 kjøpte jeg en ett år gammel Chevrolet G30 Starcraft for bruk i jobben. Etter en tid fant vi at vi kunne overnatte i den 2 personer komfortabelt, men om ungdommen skulle være med ble det telt for disse. Hadde ikke så mye fritid som egen företakare så det ble ikke mye annet en en sommerferie tur og noen korte helgeturer før i 1996. Planen var da å selge denne tunge bilen og kjøpe en lettere og større varebil å innrede. En av de første som ringte var meget interessert i denne bilen, men så kom hans problem han hadde en bil hän måtte selge for å få råd med denne bilen. Når jeg spurte hva det var så var det en Hymer 644 fra 1985, ok avtalte at jeg skulle komme å se på den om jeg ville ta den i bytte som en delbetaling - ryddet ut av Chevyen og kjørte til Drammen. Returnerte hjem med Hymern og endel penger.
Hymern tjente oss bra i 4 år, selv om jeg måtte lære mye om hvordan husbiler var bygget - noen hadde "modifisert" det elektriske opplegget for å komme rundt en brent shunt i et ampeermeter. Senere kokte bensinmotoren på en tur i Frankrike og motoren skar seg foran resepsjonen på campingen i Bois de Bologne sommeren 1999 - ny begagnad motor ble satt inn.
Høsten 1999 på den årlige utstillingen som den gangen var i Vikingskipet i Hamar så studerte vi alle utstillte husbiler for å se hvilken vi helst ville ha, selv om vi ikke hadde råd til å bytte. Mye hadde vi lært "the hard way" i løpet av 4 år - Hymern var ikke egnet til vinterbruk - selv med åpent avløp frøs gråvatnet, det var gulvkaldt og Thruma hylte mens det trakk fra de store enkle vinduene. Sammen med en opplevelse sommeren 1997 i Irland hvor sykkelstaviet ramlet av på en humpete vei og etterlot noen store hull i bakvegge ga endel føringer på hva vi ville ha: tankene i oppvarmet rom, garage for syklene, vannbåren varme og noe som løste problemet med kaldraset fra fönster. Fant EN bil på utsillingen som passet 100% (untatt på pris
) og en som passet 80% til en litt lavere pris.
Våren 2000 var barna flyttet ut så vi solgte det store huset og kjøte en leilighet - litt penger ble tilgjengelig, men ikke nok til en ny husbil. På en av vårens første turer fant vi ut at vi ville se hva de hadde inne de som hadde utstillt 100% bilen - vi kunne jo ha flaks at det var en brukt slik bil tilgjengelig ( det er lov å være optimist ). Kom dit og så på alle de brukte bilene, men skuffende ingen N+B Flair utenom demobilen som vi regnet som allt for dyr for oss. Eieren av firma spurte hva vi egentlig var ute etter og vi sa som sant var at demo-bilen var beskrivelsen av vår drømmebil - fint var svaret, jeg skal bytte ut denne nå det blir en endring på utseende til 2001 modellen og en slik er under bestilling. Vi fikk et tilbud som var så bra at vi kunne ikke si nei. Det ble en Flair 6700 iLTA 1999 modell kjørt 3500 km.
Fra mai 2000 og frem til mai 2008 var denne tro tjeneren vårt andre hjem, eller etter hvert neste vårt første. I påsken 2008 satt jeg og lette i Tyskland etter en Flair med enkeltsenger til en pris vi kunne klare, fant en "ny" (nesten 2 år gammel) hos en forhandler og ringte til "vår" forhandler på Kongsberg og spurt om han ville hjelpe oss med importen mot en godgjørelse. Han sjekekt opp bilen med fabrikken og kam tilbake med beskjeden - det er noe galt med papirene på den bilen så den er falt ut av fabrikkens garantiordning for tetthet. Dette kunne lett skje med biler som sto som lagervare hos forhandlere og disse ikke fulgte opp ettårs kontrollen innenfor tidsfristen. Men fabrikken hadde åpnet for salg av 2 utstillingsbiler som var på fabrikken, en med seng foran og en uten - begge med maks utstyr. De tilbød bilene til prisen uten allt utstyret 30 000 euro i avslag på helt ny bil av årets modell, vi slo til og i slutten av april sto den klar med norske skilt og vi kunne trille på vår første tur - til HBK årsmøte på Ragglanda.