• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Enkät

KaMa1

HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2025
På plats med en enkät angående det faktum ,att vi numera åker husbil;


Vad "började ni med", alltså ,såhär, det fanns dom som åkte i en Saab V4, med kaffekorg och stolar i bagageluckan,samt tält.

Sedan har vi "camparna",som ägde husvagn och campade hela sommaren ,oftast på samma plats.

Vi har dom ,som tog in på hotell/ motell och turistade på det viset

Sist har vi vandrahemsbesökarna, årlig katalog från STF. osv.

Vi själva tillhör kategorin "STF" ,fast emellanåt åkte kaffekorgen och stolarna med i bilen ( Behöver inte nödvändigtvis vara en V4),och det bar iväg...

Därför reagerar jag litegrann när det kommer på tal ,att man inte "får ta ut stolarna",när man står på vissa ställplatser:twitcy:

mvh
KaMa1
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.405
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Enkät

Vi började med en egenhändigt ihopsnickrad "campinginredning" i en Landrover 109 HT som vi drog iväg till Island med. Bör ha varit år 1984 eller 1985. Ett par år senare blev det en helintegrerad husbil.
 

SoT

FD HBK Medlem
Inlägg
201
Kommun
Malmö
HBK-Nr
8036
Medlemskap
2023
Sv: Enkät

Vi började med en gammal Chrysler Voyager som vi kunde ta ur baksätena och ersätta med sköna skumgummimadrasser. Trangiakök och kylväska fick också plats. En 25 liters vattendunk också.

Nästa steg blev en Camp-let tältvagn. Ett briljant alternativ till tält. Nästan som en ihopfällbar husbil. dubbelsäng, gasolkök och vatten!

Steget var nu inte långt till en riktig, äkta husbil.
Nu har vi passerat ett år som husbilsåkare och påbörjar vår andra säsong. Jättekul!

Vh

SoT
 

smocken

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Falköping
HBK-Nr
7203
Medlemskap
2025
Sv: Enkät

Hej!

Började med Opel Rekord 1962 tält o allt det där år 1971. Köpte en vw buss 1978 (1972 års mod)
med skuren motor, inskaffade en isärplockad motor 1700cc luftkylda var de, renoverade motorn
byggde om bilen till "husbil med vatten o handfat" Några dagar före vi skulle åka till syd Frankrike
Nice o Can, över Österike o Italien vidare mot Nice . När motorn var renoverad o
skulle provköras två dagar innan avfärd ingen pump till bränslet (orgianal motorn inbyggd pump) hittade en gammal bensinpump till till en Backo motorvärmare. Provkörde fungerade åkte på fredagen fungerade perfekt hela resan. Använde samma bränslemotor flera år körde hela västeuropa o kustvägen ned i Jugoslavien , under flera semestrar. Lite kuriosa mellan Italienska o Franska gränsen (kust vägen) 112 tunnlar räknade 1979 o 1981. Om det är någon som åker i sommar räkna gärna tunnlarn o se hur många de är i dag. Åker något bekvämare i dag. Men inte så spännande, då behövde man verktygslåda o reservdelar i bagaget. Kunde inte ringa till Falk med mobiltelefon??? Det är mycket bättre i dag. Men blir mycket bättre om ett antal år, allt går framåt.

MVH
Uno Larsson
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.143
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Enkät

Kuskade runt med föräldrarna o husvagn i hela Europa, både öst o väst i början på 60-talet. Så jag har väl fått vandringslusten från dem antar jag *ler*.
Tänk vilken utveckling det varit. På den tiden var "kylen" en isolerad utdragbar trälåda som man skulle lägga kylklampar i.

Som äldre tonåring blev det ett litet fjälltält på cykelns pakethållare o Meta-kök medan jag trampade Sverige upp o ner o kors o tvärs.

Haft ett par husvagnar, men sällan stått på camping.
En VW Syncro med camper (bilden) som för sisådär 20 år sedan tuggade sig fram i sanden på nästan varenda strand på Algarve
Gamla husbilen2.jpg
och nu husbil. Skulle jag byta den nångång så blir det till en med 4WD, det enda jag saknar från campern.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Enkät

Vi började resandet i Europa på 60-talet med en bäddbar Peugeot 404 och tillräckligt med pengar för att kunna äta på krog och ibland övernatta på billiga hotell och pensionat. Ett litet tält åkte med också men användes bara ett par gånger. Det var mycket billigare att resa runt i Europa på den tiden och Peugeoten fungerade alltid utan att krångla utom en gång i Frankrike. Så här skrev jag för några år sedan i detta forum:

Jag hade en gång en upplevelse i Frankrike på det glada 60-talet när jag och min dåvarande fick motorstopp någonstans i Frankrike. Visserligen körde vi en Peugeot och det är ju en fransk bil, så det kanske hjälpte oss den gången.

Vi stod där mitt ute i relativt okänt land och visste inte vad vi skulle hitta på och medan vi funderade på detta stannade en bil med fyra "gubbar" med typiskt banditutseende (på den tiden var ju alla som inte var blåögda och blonda suspekta individer) bakom oss och kom emot oss med föga glättiga miner.

Dom sade någonting på utrikisk rotvälska under ivrigt gestikulerande och vi trodde då att vår sista stund här på jorden var nära förestående.


Hur som helst så lyckades vi förklara för dom att bilen vägrade att fungera och då öppnade dom helt sonika motorhuven och efter en stunds rotande där, så skruvade dom bort en rund pryl (tändspolen har jag fått veta senare att det var, alla är ju inte motorgenier) och hoppade in i sin bil och försvann!

Nu är det kokta fläsket stekt, tänkte vi då. En viktig del av motorn hade fråntagits oss och där stod vi mitt ute i ödemarken och kände oss rejält "strandsatta". På den tiden fanns ju inga mobiltelefoner och liknande hjälpmedel, som gör livet lättare för nutidsmänniskorna.


Vad i herrans namn gör vi nu, tänkte vi desperat och beredde oss på det på det värsta! Men, vad händer? Bilen med "banditerna" som hade snott vår tändspole, kom tillbaka och utan krusiduller så öppnade dom motorhuven och började rota där igen. Efter en stund sa en av infödingarna någonting som jag tolkade som "vrid på startnyckeln", vilket jag gjorde och då sprang motorn igång igen!

Överlyckliga tackade vi dom och ville betala för deras utlägg, men det var det inte tal om utan dom förklarade för oss på sitt vackra språk (hurusom kan inte saker och ting förändras: från guttural rotvälska till vackert språk) att dom hade en kompis som hade en bilverkstad i närheten och visserligen var inte den tändspolen som vi fick en Peugeotspole utan en Renaultspole, men det hade ingen betydelse, den fungerade lika bra! Sen försvann dom bara efter att ha förklarat för oss att dom tyckte det hade varit trevligt att träffa svenskar, som gästade deras vackra land. Liknande upplevelser har jag haft många utanför Sverigelandet och vad vill jag då säga med detta?

Sens moralen i ovanstående överlämnar jag med varm hand till folk som tror att det är farligare utanför Sveriges gränser än inom desamma!

Jappe
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Enkät

Från 1964-1972 tält runt om i Europa.
1972 första Husvagnen en engelsk sak med enkelrutor och punktvärme dragen av en Peugeot 404 diesel, vi tankade på gränsen mellan Holland och Tyskalnd (Dieseln var mycket billigare där då och körde på den tankningen hela vägen hem till Småland.

Sedan en Abby med "dubbelkoplade" fönster, centralvärme och LÅNGBÄDDAR vilken lyx:) Ännu en, nu en svensktillverkad av ett numera nedlaggt märke. Under 10 år inget, sedan en Camp-Let i en särsong därefter Husbil och det lär nog bli det som kommer att gälla tills det inte går att resa mer på egen hand.

Jag är också undrade över detta med att ställa ut ett par stolar utanför "mobilhemmet", bilen vid rast och vacket väder bra för att sitta och njuta över någon vacker utsikt
vid någon rastplats eller Ställplats om det inte inskränker på andras möjlighet att stanna där:wideeyed:

Varför skulle det vara "fel" bara för att jag åker i en husbil så gör väl många som kör fordon utan bodel:rolleyes:

Detta skrivet ca 4 tim. innan avresa söder ut:music-icon:
 
Senast redigerad av en moderator:

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Enkät

Tja det måste väl ha börjat;) med Farfar och Farmor som körde just Saab kombi med madrass i bak. (var nog 2 taktare först och sen V4) Dom var en hel del nere i Sydeuropa och vid i alla fall ett tillfälle över i nordafrika.

För övrigt har det mest varit segelbåtar i familjen och släkten under uppväxten. Hade själv en RJ 85:a när jag börjat arbeta. Efter att ha seglat både upp och ner samt hit o dit så långt man hinner i en liten segelbåt på semestern (Örnsköldsvik, Kalmar, Örebro, Åbo) med Stockholm som utgångspunkt började jag längta efter att se mer och komma längre ut i världen men fortfarande med boendet så att säga ordnat.

Ett par år med bil och tält följdes av att jag skruvade ur stolarna ur firma Isuzubussen och sov på gummimadrasser. (Jag och dottern).
Det här var ju smidigt men var skall man ha packning när man sover på golvet?

Hade en till rätt sunkig Isuzubuss som jag plockat styrservot ur (till firmabilen). Den fick till en början en enkel inredning som varefter utvecklades till en riktigt praktisk och kompakt campingbil som gick att parkera överallt och som inte heller såg direkt ut som en husbil.

Efter många år och säkert 12000 mil som campingbil (20000 totalt) började den bli rätt sliten, allt svårare att få tag i reservdelar samt en önskan om aningen mer komfort och framför allt lite mer ork med släp (den fick dra 2000Kg och var 4 hjulsdriven med lågväxel) fick mig att dra igång ett nytt projekt.

En gammal ambulans införskaffades och byggplaner drogs upp. Precis i den vevan dök dock ett halvfärdigt hus upp till rätt pris. Bygget tog därmed paus. Och sen ändrades detaljplanen så det vart tillåtet att bygga garage, vilket tog några år.

Men nu är ambulansbygget på gång igen och till nästa säsong skall det väl vara f.n. om jag och frugan inte kan komma ut på vägarna igen.:)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Enkät

RJ 85! Nostalgiska minnen vällde in när du skrev RJ 85! En av de mockligaste segelbåtar jag ägt! "Vansinnigt" vacker och härlig båt!

Jappe
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Enkät

Vi har tältat i över tjugo års tid, alla årstider. Vintertid var det oftast två veckors fjällvistelse i norra Sverige, Sarek, Kebnekaise m.m.
På skidor med en fullastad pulka efter...:cool:
Sen kom barnen...vi fortsatte tälta, paddlade kajak med barnen med, åkte på cykelsemester med tält, blöjor och barnmat till två ungar och allt. Cykelsemester i norska fjällen....det var verkligen en höjdare, väckte ganska stor uppmärksamhet bland "vanligt" folk...speciellt när vi var på ställen dit man inte kan komma med bil. En del kunde inte begripa hur vi hade tagit oss dit med en bebis och en 2,5 åring....

Sen blev barnen för tunga att bära, för stora för att få plats i cykelkärran men för små för att gå eller cykla själva. Då åkte vi till USA en månad och hyrde en husbil. Hade aldrig vare sig kört eller bott i en husbil/husvagn nån av oss tidigare. Men det gick bra! När vi kom hem blev det en begagnad husbil, sedan köpte vi en större, den vi har nu.
I sommar tar vi med oss tältet i husbilen, och hoppas på att det blir tillfälle att testa lite fjällvandring med tältövernattning för barnen! Tar med min kajak + en barnkajak också.
Jag älskar verkligen att tälta fortfarande, trots att vi har skaffat husbil. Så det blir nog både och så långt framåt jag kan se i livet just nu iallafall!

/Ludde
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Enkät

Startade vårat eget husbilsliv nånstans runt 02-03 med en hembyggd vw lt31 från -78 (hembyggd av nån annan, bortbyggd??)
Detta var en naturlig fortsättning för mig eftersom jag då hade bott en hel del nätter i en husbuss under några år då i mitt jobb, mao jag hade redan blivit skadad.:D

Starkaste minnet av den här mycket smidiga bilen är när vi fick "gashäng" på väg hem från norge.
Vi åkte på E18 från Momarken och när vi närmade oss Örje så märkte jag i en rejält brant uppförsbacke att det var nåt galet med gaspedalen, hur jag än försökte så ville den stanna kvar i botten.
Nåja tänkte jag det kommer väl snart en rastplats och då får jag kolla vad som hänt, samtidigt som vi fortsatte uppåt på berget och en lt31 från 78 behöver ändå full gas för att komma upp för ett berg. :)
Naturligtvis så fanns det ingen rastplats på väg uppför berget och snart befann vi oss på toppen av berget och sen började det gå utför, oron började smyga sig på och det här med att åka på låga växlar funkar inget vidare när man endast har fullgas.
Man skulle kunna påstå att bromsarna blev motionerade den dagen, och efter att åkt större delen av nedförsbacken med motorn avslagen och rejält använda bromsar så gjorde vi en storslagen entré när vi gled in på rastplatsen i Örje med rykande bromsar och en rejäl smäll från avgasröret när jag vred på tändningen.:)
 
H

hianders

Guest
Sv: Enkät

Vi är väl många fyrtiotalister som har avverkat det mesta i campingväg skulle jag tro.

I början, innan barnen kom, så var det ju sova i bil eller tält som gällde och med campingstolar i trä"lådan" som blev bord när man fällde upp det. Spritkök förståss och konserver. Sen när barnen kom tältade vi i början men fick låna en husvagn, engelsk Sprite, och blev helsålda. Tänk första gången i Norge när man gjorde fika och hade utsikt mot en "grön" älv - förtrollande. Den vagnen köpte vi sen och många turer till Norge blev det. Sen en ny Solifer, men vi gillade inte planlösningen så den sålde vi efter ett par år. Sista husvagnen blev en SMW 440 fr -79 som vi hade fram till 2005 och som vi kände oss som riktiga antikviteter på Elmia-mässan det året då vi beställde vår första husbil. Trångt i husvagnen med tre hundar och två barn och två vuxna!!!

Alltså husbil sedan 2006 och nu inne på vår andra sedan 2007. Med ålderns rätt så har vi det bra med långbäddar och ALLT samt hundarna har sitt eget rum i garaget. Härligt!

Sjöberg! Vi har varit med om något liknande i Norge. På väg nerför från Friisveijen till Gudbrandsdalen med husvagn på en mycket slingrig väg så tappade vi bromsförmågan först på husvagnen och sen bilen och Hasse sa inget till familjen för att vi inte skulle bli rädda. Han letade bara efter ett ställe att lägga kull bilen i diket i innerkurva. Vi kom dock ner tack och lov! (Därför ska husbilen in för bromsvätskebyte inom kort!!)

Ha det bra alla
fru hianders/Inger
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Enkät

For oss startet det sent :rolleyes:, i 1992 kjøpte jeg en ett år gammel Chevrolet G30 Starcraft for bruk i jobben. Etter en tid fant vi at vi kunne overnatte i den 2 personer komfortabelt, men om ungdommen skulle være med ble det telt for disse. Hadde ikke så mye fritid som egen företakare så det ble ikke mye annet en en sommerferie tur og noen korte helgeturer før i 1996. Planen var da å selge denne tunge bilen og kjøpe en lettere og større varebil å innrede. En av de første som ringte var meget interessert i denne bilen, men så kom hans problem han hadde en bil hän måtte selge for å få råd med denne bilen. Når jeg spurte hva det var så var det en Hymer 644 fra 1985, ok avtalte at jeg skulle komme å se på den om jeg ville ta den i bytte som en delbetaling - ryddet ut av Chevyen og kjørte til Drammen. Returnerte hjem med Hymern og endel penger.

Hymern tjente oss bra i 4 år, selv om jeg måtte lære mye om hvordan husbiler var bygget - noen hadde "modifisert" det elektriske opplegget for å komme rundt en brent shunt i et ampeermeter. Senere kokte bensinmotoren på en tur i Frankrike og motoren skar seg foran resepsjonen på campingen i Bois de Bologne sommeren 1999 - ny begagnad motor ble satt inn.

Høsten 1999 på den årlige utstillingen som den gangen var i Vikingskipet i Hamar så studerte vi alle utstillte husbiler for å se hvilken vi helst ville ha, selv om vi ikke hadde råd til å bytte. Mye hadde vi lært "the hard way" i løpet av 4 år - Hymern var ikke egnet til vinterbruk - selv med åpent avløp frøs gråvatnet, det var gulvkaldt og Thruma hylte mens det trakk fra de store enkle vinduene. Sammen med en opplevelse sommeren 1997 i Irland hvor sykkelstaviet ramlet av på en humpete vei og etterlot noen store hull i bakvegge ga endel føringer på hva vi ville ha: tankene i oppvarmet rom, garage for syklene, vannbåren varme og noe som løste problemet med kaldraset fra fönster. Fant EN bil på utsillingen som passet 100% (untatt på pris :mad: ) og en som passet 80% til en litt lavere pris.

Våren 2000 var barna flyttet ut så vi solgte det store huset og kjøte en leilighet - litt penger ble tilgjengelig, men ikke nok til en ny husbil. På en av vårens første turer fant vi ut at vi ville se hva de hadde inne de som hadde utstillt 100% bilen - vi kunne jo ha flaks at det var en brukt slik bil tilgjengelig ( det er lov å være optimist ). Kom dit og så på alle de brukte bilene, men skuffende ingen N+B Flair utenom demobilen som vi regnet som allt for dyr for oss. Eieren av firma spurte hva vi egentlig var ute etter og vi sa som sant var at demo-bilen var beskrivelsen av vår drømmebil - fint var svaret, jeg skal bytte ut denne nå det blir en endring på utseende til 2001 modellen og en slik er under bestilling. Vi fikk et tilbud som var så bra at vi kunne ikke si nei. Det ble en Flair 6700 iLTA 1999 modell kjørt 3500 km.

Fra mai 2000 og frem til mai 2008 var denne tro tjeneren vårt andre hjem, eller etter hvert neste vårt første. I påsken 2008 satt jeg og lette i Tyskland etter en Flair med enkeltsenger til en pris vi kunne klare, fant en "ny" (nesten 2 år gammel) hos en forhandler og ringte til "vår" forhandler på Kongsberg og spurt om han ville hjelpe oss med importen mot en godgjørelse. Han sjekekt opp bilen med fabrikken og kam tilbake med beskjeden - det er noe galt med papirene på den bilen så den er falt ut av fabrikkens garantiordning for tetthet. Dette kunne lett skje med biler som sto som lagervare hos forhandlere og disse ikke fulgte opp ettårs kontrollen innenfor tidsfristen. Men fabrikken hadde åpnet for salg av 2 utstillingsbiler som var på fabrikken, en med seng foran og en uten - begge med maks utstyr. De tilbød bilene til prisen uten allt utstyret 30 000 euro i avslag på helt ny bil av årets modell, vi slo til og i slutten av april sto den klar med norske skilt og vi kunne trille på vår første tur - til HBK årsmøte på Ragglanda.
 
G

Granducan

Guest
Sv: Enkät

Jag tror att jag har ett litet rekord, för mina föräldrar hade en hemmabygd husvagn redan 1951. Vi var nog ganska ensamma med husvagn. Det fanns knappast några campingplatser men det gick alltid att fråga någon bonde om att få stå på en åker eller liknande. En plats vi tillbringade många somrar på var en liten berghäll i Gravarne, den lilla berghällen med omgivning heter numera Viggersviks Camping och är jättestor t.o.m platsen har bytt namn till, Kungshamn. Som ni förstår har jag camping i blodet och vi har provat att tälta men det blev husvagn istället och sen 5 år tillbaka är det husbil som utnyttjas ofta då vi är pensionärer numera. Och våra 2 vuxna barn har husvagnar och där trivs de och barnbarnen utmärkt, så nog är campinglivet ofta nåt man ärver. Vi fördrar ställplaser eller små enkla campingar, men barn och barnbarn utnyttjar helst campingar så jag tror att det är en generationsfråga var man vill campa.:music-icon::wub:
 
F

F.d. 7

Guest
Sv: Enkät

Mitt premiär campande i vuxen ålder började med en jänke combi med världens längsta namn? (plymouth fury custom suburban) av 72-års modell. blev en tur till Danmark med några kompisar med farfars tält från typ 1970 (orange och blått). Sen blev det 2 limousiner en 245:a och en 6 dörrars 740 limousine, som man åkte till västkusten och förstörde trivseln för alla andra campinggäster med:oops: under några år. Sen lungnade man ner sig, köpte hus och fick sambo. Då blev det en husvagn en colchester utan toa utrymme från 1979. efter 2 år utan toa fick vi nog och började kika på husbilar, slutade med våran nuvarande Elnagh magnum 660, kikade först på en Hobby 600 för 2 personer, men som tur var blev det inget köp, 2 dagar efter jag kom hem med Elnaghen visade det sig att Mandam var gravid med vårat lilla busfrö:)
Så nu hoppas man väll mest på en lottovinst så man kan köpa en ny en:wink:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Enkät

1972 må ha vært en Fury III - praktfull bil både som sedan og wagon, en custom suburban var ikke helt vanlig i Europa.
 
F

F.d. 7

Guest
Sv: Enkät

1972 må ha vært en Fury III - praktfull bil både som sedan og wagon, en custom suburban var ikke helt vanlig i Europa.

Jepp helt korrekt, Plymouth fury III custom suburban, var importerad som flyttgods från USA, tror det var den enda HGW´n eller om det finns 2 st i sverige. den var till salu på blocket för några veckor sen men med fel motor och diverse andra deffekter. Det var en fin pilsnerpråm som tjänade väl i de 2 år jag ägde den:twitcy:

Edit: någon dum person har bytt ut orginal 360 cuinch mot en 318....
 
Toppen