• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Router?

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Hej!

Läste ett inlägg där någon använde en trådlös router i husbilen.

För att kunna surfa med telefon eller padda i olika länder i Europa.

Då skulle man kunna köpa ett valfritt kontantkort och ha koll på vad det kostar.

Låter ju väldigt bra!

Nu undrar jag.......

Kan någon specifisera hur detta funkar, och vilka grejor man behöver.

Sätter man kortet i routern eller.....

Gärna lite länkar om tipsen!

Ha det gott!

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Router?

Tack Knut!

Men det var inte nåt av de som jag läste.

Tror det var Kenth som nämde nåt för några dar sedan!

Är nog en nyare tråd!!

Lovisa

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Jag har två sådana en Ericsson w25 som är öppen till alla aboneman.
Den finns inte på markaden att köpa utan om du söker på blocket kanske du hittar en.

Jag köpte min w25 för 700kr för två års sedan och när vi har varit utomland ex Tyskland så har vi bara satt i ett Aldi simkort och alla har kunnat fritt surfa under färd i HB.

Jag har oxå Telenors 4G som har bra hastighet Sverige men är låst 12 mån till Telenor och sedan kan man låsa upp den så man kan använda olika operatörer.

Båda går givetvis på 12v och man kan montera en extern antenn till bäda för att få bättre signal om det behövs.

Nästa gång vi träffas så kan jag visa dig dem.

/
Runar

F

F.d. 28368

Guest

Jag köpte nyligen en ASUS WL-330N3G 3G-router (NetOnNet.se #157421) som jag är nöjd med. Det är en väldigt liten och potent router, som även levereras med en biladapter. Routern används tillsammans med ett Huawei USB-modem (E367). Modemet är upplåst och jag använder det med kontantkort: 3 (Sverige), 3 (UK), Jazztel (Spanien), Vodafone (Tyskland).

Du hittar lite mer info i en tidigare tråd.

Wally

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
82
Medlemskap
2025

Ja har en Router Dovado Tiny 3G/4G Trådlös N-router.
den fungera utmärkt i husbilen. Jag använder den med 4G dongel (ZTE_MF820D)
Men det går använda andra dongel också.

F

F.d. 4220

Guest

Jag gick samma väg som Krinil i denna tråd och köpte en TP-link TL-MR 3420 router.
Sen stoppade jag i ett 3g-modem jag hade hemma.
En bra sak med denna TP-link är, förutom att den faktiskt är billig, att den drar väldigt lite. Vilket ju är bra i bilen. :)

Nu har jag ett sim-kort som jag normalt har i iPaden men när vi åker med bilen så sätter jag i det i 3G-modemet istället (med hjälp av en sim-kortsadapter - finns både hos Kjell.com och teknikmagasinet bl.a). Det blir lite bättre mottagning och jag kan köra laptop och annat via routern.

//Stefan

F

F.d. 8160

Guest

Höll på att köpa en Dovado Tiny, men tog storebror 4GR eftersom jag behövde en ny router med lite fart hem också.
Till det har jag en OPTION ICON XY USB 3G, men den tog jag eftersom jag redan har ett 3g sim som jag planerar att använda i sommar.
Inte testkört än dock, förutom routern som körs för fullt.
Det tråkiga blir att måsta köra routern på 220v konvertern eftersom dom inte släppt nån 12v adapter själva och inte tar i prylar om dom gått sönder med andra adaptrar inkopplade.

Wally

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
82
Medlemskap
2025

Höll på att köpa en Dovado Tiny, men tog storebror 4GR eftersom jag behövde en ny router med lite fart hem också.
Till det har jag en OPTION ICON XY USB 3G, men den tog jag eftersom jag redan har ett 3g sim som jag planerar att använda i sommar.
Inte testkört än dock, förutom routern som körs för fullt.
Det tråkiga blir att måsta köra routern på 220v konvertern eftersom dom inte släppt nån 12v adapter själva och inte tar i prylar om dom gått sönder med andra adaptrar inkopplade.

Dovado 4GR fungera på 12v har kört med 4GR innan men den är större

Tiny är betydligt mindre och fungera bättre än 4GR i husbilen
har ofta 25 mbit med den och 4g

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Höll på att köpa en Dovado Tiny, men tog storebror 4GR. Det tråkiga blir att måsta köra routern på 220v konvertern eftersom dom inte släppt nån 12v adapter själva och inte tar i prylar om dom gått sönder med andra adaptrar inkopplade.

Hej

Jag har samma Router i husbilen och kör den direkt på bilens 12 Volt. Inga som helst problem. :)

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Någon som kör sin tfn via 4G som router i husbilen?
Funderar själv på att strunta i bredband hemma, köpa en 4G nalle och använda både hemma & i husbilen.

Mvh. Magnus

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Såfort det funkar med 4G i Tyringe till hösten kommer vi att skippa allt annat där hemma.

I husbilen får vi leva med nya Net1 och nya TRE ett tag till. TRE är snabbt men ryckigt. Net1 upplever jag jämn och fullt acceptabel hastighet. Sålänge vi far land och rike runt som vi gör kan vi inte vara utan Net1. Kostnaden för TRE är försumbar.

Net1Ofta, upp till 9 Mbit/s. 299:-/mån (antenn på taket) +

3Bredband Bas, upp till 32 Mbit/s. 99:-/mån (3G-stickan på taket) +

Telenor i mobilen - ännu inte besviken men vi får se i sommar om det håller hela vägen.

Bilagor

• Net Hylla 2.JPG
    Net Hylla 2.JPG
    108,6 KB · Visningar: 10
Senast ändrad:
F

F.d. 4220

Guest

Jag är inte så säker på att 4G är det bästa sedan skivat bröd.
Har en bekant som bor i en liten ort. Stolt visade han upp sin supersnabba 4G till grannarna. Några dagar senare hade en granne också skaffat 4G - varpå hastigheten för min bekant sjönk drastiskt...

//Stefan

F

F.d. 25246

Guest

Vi flyttade in i ett nytt hus utan kopparledningar men med fiber. Men här i Västervik fungerar 4G helt super bra. så jag har bara den och ser på film mm. inga problem (grannarna kanske valde att betala ca 10loppor per år för fiber he he...)

Funderar just på detta med Router. både hem och hb. såg en smart lösning med antenn till hb från JR larmcenter E-dildo men tappar man inte effekt med lång kabel då? tipps på 4g router emotages tacksamt.
//Mikkeman

perskoglund

FD HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4533
Medlemskap
2023

Hej Walter!
Funderar på att köpa en Tiny för min 4GR krånglar.
Hur har du löst 5V matningen till Tiny i husbilen? Den skall ju ha
5V 2A vad jag sett.
Hälsningar
Per

Wally

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
82
Medlemskap
2025

Hej Walter!
Funderar på att köpa en Tiny för min 4GR krånglar.
Hur har du löst 5V matningen till Tiny i husbilen? Den skall ju ha
5V 2A vad jag sett.
Hälsningar
Per

Hej
Jag har använt en usb laddare från 12v finns på kjell & comp
1x USB ciggplugg mini > USB-laddare | Kjell.com
USB-kontakt för sladdanslutning A hane > Kontakter | Kjell.com
köpte en lös kontakt till usb som jag har lött för anslutning och vidare till Tiny

Senast ändrad:

Wally

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
82
Medlemskap
2025

Vi flyttade in i ett nytt hus utan kopparledningar men med fiber. Men här i Västervik fungerar 4G helt super bra. så jag har bara den och ser på film mm. inga problem (grannarna kanske valde att betala ca 10loppor per år för fiber he he...)

Funderar just på detta med Router. både hem och hb. såg en smart lösning med antenn till hb från JR larmcenter E-dildo men tappar man inte effekt med lång kabel då? tipps på 4g router emotages tacksamt.
//Mikkeman

det sägs att man ska inte ha längre 0.5m kabel mellan dongeln och router, men Dovado Tiny har skickat med en anslutning kabel till dongeln på 1 m och ett litet stativ där man sätter dongeln och det fungera lika bra som med kortare usb kabel.

den där E-dildon är smart men är tveksam nu på sommaren när det blir varmt.
i burken blir det inte mycket ventilation och då mår inte donglen bra

jag ska använda nu sugproppar och sätta på lämpligt ställe och så det får bra luft cirkulation

(Använder bara dubbelhäftade tape nu så länge)

Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest

Detta är hur jag har monterat USB-ström till routern (WLAN) och /eller USB hub.
Bakom huven och belysning - inte synligt direkt.
Omkopplaren sitter i fläkt panelen.
Undvik spänningsfall med ledningar som ska hantera 2 ampere.
USB-laddare Duo 12 V - Biltema
Det kan normale USB sladdar inte - max. 0,5 A.

routerstrom.jpg

- och dongle runt. ½ meter från routern ovanför köket.
Luftig och ljus med gott om plats och möjlighet för ventilation underifrån.

48800d1324270501t-dongel2.jpg

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/408701

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8160

Guest

Hej

Jag har samma Router i husbilen och kör den direkt på bilens 12 Volt. Inga som helst problem. :)
Bara lött en övergång från bilens 12v till en strömkontakt på 4GR:en?

Pallar den svängningarna i systemet utan problem eller har du lagt in nån begränsning?
ett 12v system i en bil varierar ju en hel del vid körning och inkopplad på laddare osv tänker jag.

Toppen