Sv: Stegvisa förbättringar och renovering av el - innan EBL
Gradvis kom flera installationer som använder ström i standby:sleep:.
Digital projektionsklocka, inverter, radio(avansert), bakre parkering, klocka
, display's( temperatur -volt) etc. totalt cirka 0,35 ampere = 4,2 watt / timme - 24 timmar 8,4 Amp
+ laptop :msn_computer: (~0,1 A på natten/räse )
Effekt under körning var bra och i standby var 230 volts laddaren perfekt över standard i tiden.
Så en 600 watts inverter installerades under förarsätet där det fanns bra ventilation när den liten kaffebryggare på 600 watt var ansluten.
Senare, 230 volts belysning i sittgrupp 2 x 10 watt. Praktisk och bra utbud av produkter.
Så det var återigen för liten batterikapacitet med ökad komfort.
Ständig utmaning med utvecklingen - OK det blir så småningom din livsstil och hobby.
2004/5 Nya batterier - 2 x 70 Amp - fritidsbatterier erbjuds på Aldi - inte AGM - men bra för start 600 Amp.
,,
Inspirationen för den praktiska användningen av en kaffebryggare gav snabba infall, som utbyggnaden av köket, en ugn för pizza, etc. - praktiskt på vägen.
En bättre kaffebryggare med termos, men en ökad kapacitet til 800 watt var också i åtanke.
Snabbt visade det sig att en 1000 watts inverter hade ett behov av en tredje Batteriet på 70 ampere.
,,,
Denna setup fungerade bra fram till 2010 när batterierna tyckas lite avslappen och en ny AGM-batteri 70 Ampere utväxlades med den värsta batteriet från 2004.
AGM batteriet verkade ovanligt stark från början, men redan halvt år efter den kapacitet var tillbaka igen.
Varför
Misstanke föll på en äldre laddaren från 1996, trots sin 2-stegs laddning, inte kunna ladda liksom moderna 7 stegs laddare med automatisk analys av batterier.
Sommaren 2011 hittade jag ett bra erbjudande
Batterilader 10A 7-trins auto RAZE R10 - Eludstyr - Autoudstyr - thansen.dk
Trots många försäljningsrelaterade argument och supperlativer laddaren har visat sig vara mycket bra.
Strax efter batterierna var nästan ny - otroligt.
Det testades på ett 11 år gammalt batteri från mitt lager av batterier, som jag bland annat använder för en elektrisk vinsch.
Det väcktes på ca 60% trots en del sulfatering.
Lite extra fördel var att den nya laddaren används mindre ström från nätet - ca 110 kr per år - sparas.
Efter en del tester, en ny uppsättning med laddaren och den gamla 150 watt inveter bort.
5 kg mindre.
,,
Laddström till kontrollpanelen i bodelen kopplas bort och panelen får sin ström från batterierna - direkt.
Kanske är det så det bör ske med EBL - inget 230 volt.
Ladda Fördelning av separerade startbatteri och bodel batterier kan göras med en skillrrelä från laddning sedan.
Hittills har jag bara använt laddare som grund för normal laddning.
Laddaren styrka grund före körning kan få generatorn att snabbt få 14,5 volt som bör vara maximal vid användning av utrustning och lampor som kan förstöras vid högre spänningar.
Här jag saknar egen registrering av resterande laddström för att visa att laddningsströmmen till batteriet kommer nära 0,x Ampere - dvs 99% laddning.
Vi får se.
Fortsättning följer.