Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Hade SMF tidigare och det funkade bra. Hade batteriet i 4år. Men valde nu AMG på grund utav att dom bara är 19 cm höga. Fick då plats med 2 st under en stol.
Lade till nedan efter jag läst på forumet
Läste på forumet vilken spänning Biltemas AMG skall laddas med 14.7 V sägs det. Vet inte vilken laddare man då skall använda. Så vi får se hur det fungerar
Ha det
Är inte oense och föredrar också AGM - mest Ah / kilo / kr. ( pris).
Jag tvivlar på att ett AGM-batteri skall laddas med 14,7 v. Köpte ett AGM-batteri av märket Runner Bull för några år sedan. På mitt AGM-batteri står det att det skall laddas med 14,4 v (gängse laddspänning från bilgeneratorer). Enligt uppgift innehåller AGM-batterier mindre vätska än vanliga blybatterier. Detta gör AGM-batterierna känsligare för laddning med högre spänning, då detta medför att batteriet blir varmare. En temperatur kompenserande laddare är därför också att föredra.
Jag tvivlar på att ett AGM-batteri skall laddas med 14,7 v. Köpte ett AGM-batteri av märket Runner Bull för några år sedan. På mitt AGM-batteri står det att det skall laddas med 14,4 v (gängse laddspänning från bilgeneratorer). Enligt uppgift innehåller AGM-batterier mindre vätska än vanliga blybatterier. Detta gör AGM-batterierna känsligare för laddning med högre spänning, då detta medför att batteriet blir varmare. En temperatur kompenserande laddare är därför också att föredra.
Mest ampere per kr ?
Stämmer det ?
På biltema kan man köpa följande:
SMF 180 amp, kostar 2099:-
och
AGM 95 amp, kostar 1799:-
Går man bara på ampere så får man ju bra mycket mer om man väljer SMF-batterier.
Sen om de är bättre eller sämre kan jag inte svara på, men mest ampere per krona får man ju i alla fall...
Precis tvärt om... Men mindre vätska i batteriet har man högre syravikt. Det gör att man kan ladda med högre spänning: Från Ctek...
"AGM har en olägenhet och det är att syramängden är begränsad. All syra måste sugas upp i separatorpapperet och när den lilla syramängden är omvandlad till blysulfat så är det slut i ”bensintanken”. För att hantera detta problem har AGM-batterier ofta lite högre syravikt. Det medför att ett AGM-batteri kan och ofta bör laddas vid en lite högre spänning."
jag tror Ctek har ganska bra koll på hur ett batteri funkar så jag litar på dom
Jag är också på jakt efter nya batterier.
Valet står mellan:
SMF 180 amp, kostar 2099:-
och
AGM 95 amp, kostar 1799:-
Dessa priser gäller biltema.
Går man bara på priset så får man ju väldigt mycket mer för pengarna om man köper SMF-batterierna istället.
Sen slipper man ju även att köpa en ny laddare om nu AGM-batterierna kräver 14,7 v vid laddning.
Så det lutar för min del mot SMF-batterierna.
Eller sitter någon här inne med tips på andra bra batterier ?
Mvh Peter