• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny husbil II

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Den optimala husbilen. Finns den eller är den möjlig att bygga?

Eftersom jag precis beställt vad som mänskligt att döma blir min sista husbil så vill jag redovisa mina tankar och erfarenheter. Detta baserat på något tiotal tidigare husbilar och på drygt trettio års erfarenhet.

Ett antal oförenliga krav och önskemål gör att man inte kommer ifrån vissa kompromisser, exempelvis kravet på små yttermått vs rymlig inuti, motorstark vs bränslesnål etc och det är sådant som alla på marknaden får brottas med. Vissa av mina krav beror på att jag kör med bilen i vildmark vintertid och på att jag vill kunna dra upp 2 ton båtsläp på naturramper. Se här hur jag kommit fram till just min beställning:

Det blir Woelcke Reisemobil- & Sonderfahrzeugbau Gmbh utanför Stuttgart som får förtroendet att bygga. Företaget tycks göra gedigna byggen och har uppvisat stor lyhördhet och flexibilitet inför önskemål från denna nog inte helt lättskötta kund.

Kika på Woelckes Allradmobile (Woelcke Allradwohnmobile) för att få en uppfattning om hur det kan se ut. Jag vill ha en någorlunda diskret bil med rimliga yttermått för oss två, men med möjlighet att vb kunna ta med de tre barnbarnen på utflykter.

Här bilder på ett par av Woelckes ”Autark Runner”:

big[1].jpg

big[2].jpg


Jag har beställt en lite förstorad variant på detta tema, en Autark Runner XL

MB Sprinter 519 CDI med 6 cyl motor, 190 hk, och totalvikt 5 ton. Tjänstevikten torde hamna runt 3.900 kg. Utrustad med inkopplingsbar fyrhjulsdrift med tillsatsväxellåda (lågväxel), automatlåda, klimatanläggning, farthållare, 2 x 100Ah startbatterier, drag för 2 ton, Eber på 10 kW med tidur, samt diverse detaljer för bekvämligheten och säkerheten. 100 l dieseltank, men den går att få dubbelt så stor och det är kanske värt merkostnaden? Tid att fundera på detta innan bygget börjar.

Backkamera med dubbla objektiv och automatiskt objektivskydd.

Solpaneler med laddautomatik

Förberedd för Efoy (men provar utan till att börja med). Hållare för två cyklar bak. Markis 3,5 x 2,5 m.

I bodelen 2 x 150 Ah underhållsfria batterier samt genomgående LED-lampor.

Bodelen är byggd i sandwichelement med 40mm PU i tak och väggar och 50 mm i golvet. Detta ungefär som i mina tidigare Pillos och Niesmann, vilka båda var utmärkt stabila och välisolerade.Lite tunnare isolering i ytterdörren och i skjutdörren mellan förarhus och bodel, 30mm PU i båda.

Yttermått blir ungefärligen längd 635 cm, bredd 210 cm och höjd 307cm. Lastutrymme baktill under våningssängarna över hela bilens bredd med lastluckor på båda sidorna. Jag avstår alltså från ett fullstort ”garage” för att få plats med våningssängar. Avstår även från alkov, vilket Woelcke ofta bygger på bilar i denna viktsklass, men jag vill av olika skäl hålla nere yttermåtten.


Planlösning:

img053.jpg


Stabil ytterdörr med rostfri ram och med säkerhetslås. Myggdörr. Tvåstegs elfotsteg (men även med manuell vevfunktion) Vattentät instegsdel med uppvämning och avlopp. På denna punkt har ett par av mina tidigare bilar drabbats av skador; det kommer alltid med snö när man går in i bilen på vintern.
Direkt vid ingången t höger ett klädskåp/torkskåp med värme och ventilation, i nedre delen dragbackar för skor. Vattentätt golv.

Kök enligt bilden med trelågig spis och separata luckor över spis och diskho. Uppfällbar arbetsskiva t vänster. Akter om köket ett högskåp med 130+30 l kyl/frys, under detta en draglåda och över kylen en mikrovågsugn med även vanlig ugnsfunktion (möjlig att driva med invertern, vilken även driver bodelens AC under färd).

Dubbelgolv i hela den del av bilen som man kan gå på. Gråvattentank i dubbelgolvet. Värme ALDE compact 3010, värmeväxlare och returpump.
Bodelens AC en Truma Saphir compact inbyggt i golvet med utblås över sängarna, över sittgruppen och i våtutrymmet. Drivs av inverter under färd.

På babord sida i bilen mitt mot köket en bäddbar sittgrupp med tre bältade platser och längst bak två våningssängar (200x90 cm). Skjutfönster vid köket och vid sittgruppen. Skjutfönster väsentligt för att kunna fotografera fåglar och andra djur i smyg!

Färskvatten 150L under sittgruppen och gråvatten 120L. Avtappningskranar etc i uppvärmt utrymme.

En del kännbara kompromisser vad gäller våtutrymmet. Som synes av ritningen så får man passera genom duschen vid passage från förarhus till bodel, men detta får duga eftersom vi oftast brukar gå runt. Duschkaret är gjort av rostfritt stål och på detta en trall. Isolerad skjutdörr mot förarhuset och vanlig dörr mot bodelen. SOG till toan.

Mellan våtutrymmet och sittgruppen ett rätt smalt högskåp med skjutlådor och hyllor och ovanpå förarhuset ett stort och ombonat förvaringsutrymme.

Gasolförråd: 2 x 24 kg tankar under bilen, med Eis-Ex, samt en P11 inbyggd i köksskåpet. Omkopplingsventiler och avstängningskranar i köksskåpet.

*****

Så blir det! Rätt lång väntetid på byggstart och leverans möjlig först till våren-13, men dessutom har jag gått med på att företaget får behålla bilen (utan att nyttja den naturligtvis) för att ställa ut den på Messe Abenteuer + Allrad i Bad Kissingen före leverans. Jag planerar alltså för att hålla mig vid liv till nästa år (och andra alternativ behöver man ju inte planera för).

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Ny husbil II

Nej, inte så här offentligt. Men du kan ju skicka ett mail.
aake
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ny husbil II

Den passar nog "vildmarksmänniskorna" bra men dubbla startbatterier på 100Ah! Det är klart, 30 minusgrader och snöstorm så kan det vara en bra gardering. Elförsörjningen kräver väl ett elverk av något slag!?

Allt verkar väldigt vettigt, påminner lite om min bil! :D

Jappe
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Ny husbil II

Jappe

Dubbla startbatterier för att vara säker på tillräcklig kapacitet för den stora Eberspächern under de förhållanden du nämner. För övrigt är bilen strömsnålt utrustad och jag räknar inte med att behöva använda min Honda 20i (även om den brukar få bo på en platta på cykelstället vintertid). Generatorn känns tryggt att ha med. Teoretiskt kan både centralvärmen (och därmed motorvärme med returen) och Ebern tänkas krångla och då kan jag värma motorn med elektrisk motorvärme. Alltså både hängsle, livrem och dessutom lim i byxorna!

aake
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Ny husbil II

Eberspächern är ju en långsam förbrukare, vore det inte bättre att ha den ansluten till bodelsbatteriebanken? Så slipper du förtretet att va varm men inte kunna starta motorn.
 
F

F.d. 24320

Guest
Sv: Ny husbil II

Helt klart en imponerande bil, och för de specifika behoven du har helt perfekt.
Tror du gjort ett jättebra val och det är inte utan att man är lite avundssjuk.
Ehm.. glad för din skull menar jag :wink:

Lycka till med den bilen. När får du den ?
mvh Benny
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Ny husbil II

Tummen

Det går nog på ett ut. Men det är ju inget som drar ström från startbatterierna när jag ligger stilla och dessa laddas snabbt vid körning (180A generator och LED körljus), varför jag har svårt att tänka mig ett scenario med två tomma startbatterier, ssk som Ebern inte behöver gå mer än som längst kanske 45 minuter före start.

En variant som jag annars hade på en bil på 80-talet var färdigkopplade hjälpstartkablar från bobatterierna till startbatteriet över en kraftig nyckelbrytare. På den Kabe jag ägde nu på 2000-talet så fanns något motsvarande men över ett relä vilket brann upp vid mitt enda försök att använda funktionen.

aake
 
F

F.d. 8160

Guest
Sv: Ny husbil II

Häftigt bygge.
Nån gång i framtiden kanske man kan sikta på nått liknande.
Var det ett års leveranstid på den där?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Ny husbil II

13 mån just nu. Delbetalning 40% 3 mån före leverans (då även bygget tar sin början, alltså omkring 3 mån byggtid).

Woelcke hade inne en bil för service mycket lik den jag har beställt. Den bilen hade rullat på en årslång expedition runt Sydamerika och visade inga yttre spår av genomgångna påfrestningar.

Och visst SoreBeard, nog skulle även jag ha velat köpa en sådan bil tidigare i livet, men då var prioriteringarna av nödvändighet annorlunda.

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Ny husbil II

Den passar nog "vildmarksmänniskorna" bra men dubbla startbatterier på 100Ah! Det är klart, 30 minusgrader och snöstorm så kan det vara en bra gardering. Elförsörjningen kräver väl ett elverk av något slag!?

Allt verkar väldigt vettigt, påminner lite om min bil! :D

Jappe

Visst är det din plåtis som utgjort min främsta inspirationskälla, roligt att du insåg detta!

Men jag tror inte att du inser hur autark min Autark kommer att bli. Med 300 Ah bodelsbatterier, ALDE-värmare, absorptionskylskåp, LED-lampor och med 59 kg gasol så räknar jag med att kunna ligga ute någon vecka även mitt i vintern utan att behöva ladda batterierna.

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Ny husbil II

Ja, uppenbarligen har Frank Woelcke varit inblandad i en samproduktion med Seitz/Tikro, men kanske inte av just den bilmodell du har?
Woelckes nuvarande budgetmodell liknar den Peugeotbaserade bil som nämns i artikeln.

Men Woelcke är specialiserad på specialbyggen och något annat byggande pågick inte i fabrikslokalerna vid mitt besök. Några halvfärdiga betydligt mer avancerade terrängdugliga bilar än den jag har beställt fanns att se; Expeditionsmobile!

aake
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Ny husbil II

kunna ligga ute någon vecka även mitt i vintern utan att behöva ladda batterierna.

aake

Fattar inte vitsen med att ligga ute mitt i vintern utan att ladda batterierna:rolleyes:

Fin bil du plockat ihop, inga kompromisser som det är i de flesta husbilar.

/Bosse
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Ny husbil II

Yalla yalla

Ja någon faktor är förvisso alltid den begränsande (om inte annat att potatisen tar slut) och visst går det att exempelvis starta motorn en stund (eller köpa en Efoy?) för att ladda batterierna, men jag ville bara visa på att relationen mellan batteribank och förbrukare är en annan än vad jag tror att Jappe föreställde sig.

I min nuvarande plåtis sitter det också 300Ah bodelsbatterier, men den klarar inte mer än några få dygn utan laddning mitt i vintern (när solpanelerna inte ger något). Detta pga att både värmen (Truma Combi 6D) och kylen (kompressor) drar betydligt mer ström än i nästa bil.

aake
 
F

F.d. 3487

Guest
Sv: Ny husbil II

Hej

Du som gillar fyrhjulsdrivet, här är en husbil som nog tar sig fram ganska bra i terrängen :wink:

Kanske att skjuta över målet lite..

Mercedes-Benz Unimog UGN 300 husbil -04 | Kalmar


5660296532.jpg
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Ny husbil II

Ja, det känns inte helt nödvändigt med 10 ton bil vare sig för att kunna dra upp båten eller för att kunna dra släp på vintervägarna i fjällen.

Expeditionsutrustade bilar av denna typ finns nästan alltid några på mobile.de, inget som skulle fresta mig ens om jag hade råd med drivmedelskostnaden.

Men priset är riktigt lågt för en Unimog med så pass få mil på mätaren.

aake
 
Toppen