Den optimala husbilen. Finns den eller är den möjlig att bygga?
Eftersom jag precis beställt vad som mänskligt att döma blir min sista husbil så vill jag redovisa mina tankar och erfarenheter. Detta baserat på något tiotal tidigare husbilar och på drygt trettio års erfarenhet.
Ett antal oförenliga krav och önskemål gör att man inte kommer ifrån vissa kompromisser, exempelvis kravet på små yttermått vs rymlig inuti, motorstark vs bränslesnål etc och det är sådant som alla på marknaden får brottas med. Vissa av mina krav beror på att jag kör med bilen i vildmark vintertid och på att jag vill kunna dra upp 2 ton båtsläp på naturramper. Se här hur jag kommit fram till just min beställning:
Det blir Woelcke Reisemobil- & Sonderfahrzeugbau Gmbh utanför Stuttgart som får förtroendet att bygga. Företaget tycks göra gedigna byggen och har uppvisat stor lyhördhet och flexibilitet inför önskemål från denna nog inte helt lättskötta kund.
Kika på Woelckes Allradmobile (Woelcke Allradwohnmobile) för att få en uppfattning om hur det kan se ut. Jag vill ha en någorlunda diskret bil med rimliga yttermått för oss två, men med möjlighet att vb kunna ta med de tre barnbarnen på utflykter.
Här bilder på ett par av Woelckes ”Autark Runner”:
Jag har beställt en lite förstorad variant på detta tema, en Autark Runner XL
MB Sprinter 519 CDI med 6 cyl motor, 190 hk, och totalvikt 5 ton. Tjänstevikten torde hamna runt 3.900 kg. Utrustad med inkopplingsbar fyrhjulsdrift med tillsatsväxellåda (lågväxel), automatlåda, klimatanläggning, farthållare, 2 x 100Ah startbatterier, drag för 2 ton, Eber på 10 kW med tidur, samt diverse detaljer för bekvämligheten och säkerheten. 100 l dieseltank, men den går att få dubbelt så stor och det är kanske värt merkostnaden? Tid att fundera på detta innan bygget börjar.
Backkamera med dubbla objektiv och automatiskt objektivskydd.
Solpaneler med laddautomatik
Förberedd för Efoy (men provar utan till att börja med). Hållare för två cyklar bak. Markis 3,5 x 2,5 m.
I bodelen 2 x 150 Ah underhållsfria batterier samt genomgående LED-lampor.
Bodelen är byggd i sandwichelement med 40mm PU i tak och väggar och 50 mm i golvet. Detta ungefär som i mina tidigare Pillos och Niesmann, vilka båda var utmärkt stabila och välisolerade.Lite tunnare isolering i ytterdörren och i skjutdörren mellan förarhus och bodel, 30mm PU i båda.
Yttermått blir ungefärligen längd 635 cm, bredd 210 cm och höjd 307cm. Lastutrymme baktill under våningssängarna över hela bilens bredd med lastluckor på båda sidorna. Jag avstår alltså från ett fullstort ”garage” för att få plats med våningssängar. Avstår även från alkov, vilket Woelcke ofta bygger på bilar i denna viktsklass, men jag vill av olika skäl hålla nere yttermåtten.
Planlösning:
Stabil ytterdörr med rostfri ram och med säkerhetslås. Myggdörr. Tvåstegs elfotsteg (men även med manuell vevfunktion) Vattentät instegsdel med uppvämning och avlopp. På denna punkt har ett par av mina tidigare bilar drabbats av skador; det kommer alltid med snö när man går in i bilen på vintern.
Direkt vid ingången t höger ett klädskåp/torkskåp med värme och ventilation, i nedre delen dragbackar för skor. Vattentätt golv.
Kök enligt bilden med trelågig spis och separata luckor över spis och diskho. Uppfällbar arbetsskiva t vänster. Akter om köket ett högskåp med 130+30 l kyl/frys, under detta en draglåda och över kylen en mikrovågsugn med även vanlig ugnsfunktion (möjlig att driva med invertern, vilken även driver bodelens AC under färd).
Dubbelgolv i hela den del av bilen som man kan gå på. Gråvattentank i dubbelgolvet. Värme ALDE compact 3010, värmeväxlare och returpump.
Bodelens AC en Truma Saphir compact inbyggt i golvet med utblås över sängarna, över sittgruppen och i våtutrymmet. Drivs av inverter under färd.
På babord sida i bilen mitt mot köket en bäddbar sittgrupp med tre bältade platser och längst bak två våningssängar (200x90 cm). Skjutfönster vid köket och vid sittgruppen. Skjutfönster väsentligt för att kunna fotografera fåglar och andra djur i smyg!
Färskvatten 150L under sittgruppen och gråvatten 120L. Avtappningskranar etc i uppvärmt utrymme.
En del kännbara kompromisser vad gäller våtutrymmet. Som synes av ritningen så får man passera genom duschen vid passage från förarhus till bodel, men detta får duga eftersom vi oftast brukar gå runt. Duschkaret är gjort av rostfritt stål och på detta en trall. Isolerad skjutdörr mot förarhuset och vanlig dörr mot bodelen. SOG till toan.
Mellan våtutrymmet och sittgruppen ett rätt smalt högskåp med skjutlådor och hyllor och ovanpå förarhuset ett stort och ombonat förvaringsutrymme.
Gasolförråd: 2 x 24 kg tankar under bilen, med Eis-Ex, samt en P11 inbyggd i köksskåpet. Omkopplingsventiler och avstängningskranar i köksskåpet.
*****
Så blir det! Rätt lång väntetid på byggstart och leverans möjlig först till våren-13, men dessutom har jag gått med på att företaget får behålla bilen (utan att nyttja den naturligtvis) för att ställa ut den på Messe Abenteuer + Allrad i Bad Kissingen före leverans. Jag planerar alltså för att hålla mig vid liv till nästa år (och andra alternativ behöver man ju inte planera för).
aake
Eftersom jag precis beställt vad som mänskligt att döma blir min sista husbil så vill jag redovisa mina tankar och erfarenheter. Detta baserat på något tiotal tidigare husbilar och på drygt trettio års erfarenhet.
Ett antal oförenliga krav och önskemål gör att man inte kommer ifrån vissa kompromisser, exempelvis kravet på små yttermått vs rymlig inuti, motorstark vs bränslesnål etc och det är sådant som alla på marknaden får brottas med. Vissa av mina krav beror på att jag kör med bilen i vildmark vintertid och på att jag vill kunna dra upp 2 ton båtsläp på naturramper. Se här hur jag kommit fram till just min beställning:
Det blir Woelcke Reisemobil- & Sonderfahrzeugbau Gmbh utanför Stuttgart som får förtroendet att bygga. Företaget tycks göra gedigna byggen och har uppvisat stor lyhördhet och flexibilitet inför önskemål från denna nog inte helt lättskötta kund.
Kika på Woelckes Allradmobile (Woelcke Allradwohnmobile) för att få en uppfattning om hur det kan se ut. Jag vill ha en någorlunda diskret bil med rimliga yttermått för oss två, men med möjlighet att vb kunna ta med de tre barnbarnen på utflykter.
Här bilder på ett par av Woelckes ”Autark Runner”:
Jag har beställt en lite förstorad variant på detta tema, en Autark Runner XL
MB Sprinter 519 CDI med 6 cyl motor, 190 hk, och totalvikt 5 ton. Tjänstevikten torde hamna runt 3.900 kg. Utrustad med inkopplingsbar fyrhjulsdrift med tillsatsväxellåda (lågväxel), automatlåda, klimatanläggning, farthållare, 2 x 100Ah startbatterier, drag för 2 ton, Eber på 10 kW med tidur, samt diverse detaljer för bekvämligheten och säkerheten. 100 l dieseltank, men den går att få dubbelt så stor och det är kanske värt merkostnaden? Tid att fundera på detta innan bygget börjar.
Backkamera med dubbla objektiv och automatiskt objektivskydd.
Solpaneler med laddautomatik
Förberedd för Efoy (men provar utan till att börja med). Hållare för två cyklar bak. Markis 3,5 x 2,5 m.
I bodelen 2 x 150 Ah underhållsfria batterier samt genomgående LED-lampor.
Bodelen är byggd i sandwichelement med 40mm PU i tak och väggar och 50 mm i golvet. Detta ungefär som i mina tidigare Pillos och Niesmann, vilka båda var utmärkt stabila och välisolerade.Lite tunnare isolering i ytterdörren och i skjutdörren mellan förarhus och bodel, 30mm PU i båda.
Yttermått blir ungefärligen längd 635 cm, bredd 210 cm och höjd 307cm. Lastutrymme baktill under våningssängarna över hela bilens bredd med lastluckor på båda sidorna. Jag avstår alltså från ett fullstort ”garage” för att få plats med våningssängar. Avstår även från alkov, vilket Woelcke ofta bygger på bilar i denna viktsklass, men jag vill av olika skäl hålla nere yttermåtten.
Planlösning:
Stabil ytterdörr med rostfri ram och med säkerhetslås. Myggdörr. Tvåstegs elfotsteg (men även med manuell vevfunktion) Vattentät instegsdel med uppvämning och avlopp. På denna punkt har ett par av mina tidigare bilar drabbats av skador; det kommer alltid med snö när man går in i bilen på vintern.
Direkt vid ingången t höger ett klädskåp/torkskåp med värme och ventilation, i nedre delen dragbackar för skor. Vattentätt golv.
Kök enligt bilden med trelågig spis och separata luckor över spis och diskho. Uppfällbar arbetsskiva t vänster. Akter om köket ett högskåp med 130+30 l kyl/frys, under detta en draglåda och över kylen en mikrovågsugn med även vanlig ugnsfunktion (möjlig att driva med invertern, vilken även driver bodelens AC under färd).
Dubbelgolv i hela den del av bilen som man kan gå på. Gråvattentank i dubbelgolvet. Värme ALDE compact 3010, värmeväxlare och returpump.
Bodelens AC en Truma Saphir compact inbyggt i golvet med utblås över sängarna, över sittgruppen och i våtutrymmet. Drivs av inverter under färd.
På babord sida i bilen mitt mot köket en bäddbar sittgrupp med tre bältade platser och längst bak två våningssängar (200x90 cm). Skjutfönster vid köket och vid sittgruppen. Skjutfönster väsentligt för att kunna fotografera fåglar och andra djur i smyg!
Färskvatten 150L under sittgruppen och gråvatten 120L. Avtappningskranar etc i uppvärmt utrymme.
En del kännbara kompromisser vad gäller våtutrymmet. Som synes av ritningen så får man passera genom duschen vid passage från förarhus till bodel, men detta får duga eftersom vi oftast brukar gå runt. Duschkaret är gjort av rostfritt stål och på detta en trall. Isolerad skjutdörr mot förarhuset och vanlig dörr mot bodelen. SOG till toan.
Mellan våtutrymmet och sittgruppen ett rätt smalt högskåp med skjutlådor och hyllor och ovanpå förarhuset ett stort och ombonat förvaringsutrymme.
Gasolförråd: 2 x 24 kg tankar under bilen, med Eis-Ex, samt en P11 inbyggd i köksskåpet. Omkopplingsventiler och avstängningskranar i köksskåpet.
*****
Så blir det! Rätt lång väntetid på byggstart och leverans möjlig först till våren-13, men dessutom har jag gått med på att företaget får behålla bilen (utan att nyttja den naturligtvis) för att ställa ut den på Messe Abenteuer + Allrad i Bad Kissingen före leverans. Jag planerar alltså för att hålla mig vid liv till nästa år (och andra alternativ behöver man ju inte planera för).
aake