Sv: Testa och jämför batterikapacitet
Et batteri er ikke fulladet når ladestrømmen er 2A, jeg har sagt at mitt batteri har ladestrøm på under 0,5-0,0A. Det burde være mer oppladet?
..............
Vennligst forholde seg til hva jeg skriver
..............
Min dynamo prøver å lade opp til ca 14,5 volt ( derfor 2 amp ! forsøkt ladning ) men det vil ikke batteriene - de blir belastet, og kan begynne å koke / lukt............
Betyr det at jeg trenger å lade batteriene koke og holde ut lukten av "kokte poteter" = overoppladning
Batteritypens maksimal lading varierer.
Det er derfor min batteriene fulladet når jeg kan lukte "kokte poteter".
Hva jeg kunne gjøre bedre, var å investere i en mer nøyaktig (justerbar ? ) spenningsrelé - jeg vil se på om det er verdt investeringen.
Ikke investere i en DC til DC lading type, som begrenser ladning/belastningen fra start, og dermed forlenger ladetiden.
............... det er batteriet som bestemmer hvor stor ladestrømmen får bli. Forutsetter at reimene er stramme nok og regulator og dynamo er i god stand....
Mener du:...det er batteriet som bestemmer hvor raskt / fort ladestrømmen får bli.
Ikke hur mycket - da begynder de bara at kokke. Det mener jeg.
Det med din 7 lader forstår jeg ikke.
.
-
.......7 trinsladeren stopper på 14,3 volt - det vil batteriererne* som er mix av AGM/fritidsbatteri...........
Se beskrivning / information
Batterilader 10A 7-trins auto RAZE R10 - Eludstyr - Autoudstyr - thansen.dk
*Omskrivning: - batteriene kan tåle
Det eneste du har vist her, er at du har tilført batteriet ca det samme som du har tappet fra det. Det har jeg vært enig i hele tiden at å tilføre et batteri som ikke er mer en ca. 80% oppladet strøm går fortere med generatoren enn DCDC laderen. De siste 20% vil du aldri greie med generatoren, men det gjør jeg, og det er med de siste %som skal til å få batteriet oppladet uenigheten er.
.
Mener du att om jeg kunne oplade 5 år gamle batterier med sidste 2 ampere ville jeg få 20 % mer' - aaah
- det tyckes jag inte er realistisk - ut over lukten och vatten påfyllning
- eksempelvis.
5% ka vere realistisk och da må jag kjenne att mit batterimix ( 1-5 år ) = nom. 210 ampere kun er ~200 ampere. OK - det får jeg leve med.
Jeg har opplevet verre'
.
Köre 1 timma ( ved ~0,5 kwh ladning ) extra med nya batterier och lade begrenser for at opnå 100% ladning -
.
Ofte ser jeg når man forsøger at oplade gamle batterier ved "marathon opladning" at de begynner at koke.
Den vesenligste økning av batterikapasiteten er avsulfatering og behersket djupladning**.
Det er hvad jeg mener man først skal gøre hvis man vil ha bra batterikapacitet.
En yderligere ladning av nya AGM ( gel ) batterier kan eventuell bli bra forudsat en stor investering i smart pass' typ - inte begrensende opladning fron relativ start.
PS. inte den endast som inte åker med top trimmede nya batterier
http://www.husbilsklubben.se/forums/t33513-8/#post393957
Tyckes att 90% av alle husbiler er likedan
Mina batterier er nok trimmade - men et mix och inte nya.
** naturlov som vi menneskers jogging i et fremskredent alder.