lenmar
HBK Medlem
Funderar på att sätta in ett extra bodelsbatteri på 95 Ah ca 2,5 meter från det ordinarie. Min undran är vilken kabelarea jag ska använda?
Hälsn/Lenmar
Hälsn/Lenmar
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Ja du skall paralellkoppla
Minus till chassit
Plus till plus till det andra batteriet
Glöm inte att en del EBL skall programeras om för nytt Amp till batterierna,
ocn att batterierna skall vara identiska. Helst båda två nya.
HEJ JAPPE!
----------------------------------------------------------------------------------------------Naturligtvis så tjock som möjligt, men det beror på maxförbrukningen.
-----------------------------------------------------------------------------------------------Om jag inte är helt ute och cyklar så kan det behövas grova kablar om startbatteriet av någon anledning är slut och all ström till startmotorn skall tas från det parallellkopplade batteriet. Jag har gjort ungefär som du planerar, och använt utrustningen i snart 15 år utan problem. Jag har även monterat strömbrytare vid båda batterierna.
Holder lenge med 6mm2 kabel og en 25A sikring på + kabelen så nære orginalbatteriet som mulig. Kopl av - ledningen på orginalbatteriet og sett den på tilleggsbatteriet, la + leningen gå inn på orginalbatteriet. Kople så de 2 batteriene i parallell med 6mm2 ledninger og sikring.Funderar på att sätta in ett extra bodelsbatteri på 95 Ah ca 2,5 meter från det ordinarie. Min undran är vilken kabelarea jag ska använda?
Hälsn/Lenmar