Sv: Startbatteri kontra bodelsbatteri
Varför använder inte husbilstillverkare NiFe-batterier.
De används i bl a u-båtar.
Hittade följande på "nätet", dessutom en svensk uppfinning:
Nickel-järnackumulatorn
NiFe-cellen har funnits sedan början av 1900-talet och användes för bärbar radioutrustning fram till 1970-talet, då den ersattes av NiCd-cellen. Spänningen är 1,2 V och den laddas på samma sätt med strömbegränsning. Under laddning bildas gas så att ventilproppen behöver lossas för att metallhöljet inte skall svälla. NiFe-ackar har varit ute ur bilden i ca 30 år men röner ett nytt intresse bland dem som vill lagra energi från solceller. De innehåller inte miljögifter, drabbas inte av sulfatering som kortlivade blyceller, har inte minnesproblem som NiCd eller hög självurladdning som NiMh.
En fulladdad cell har slutspänningen 1,75-1,8 V, vilket är betydligt högre än för NiMh, men i likhet med den ska urladdning avbrytas vid 1,0 V cellspänning. Självurladdningen anges till endast 15% under 6 månader och NiFecellen kan förvaras i urladdat tillstånd utan att skadas. Laddning sker i 6-10 timmar och inmatad kapacitet skall vara 50% större än ackumulatorns nominella kapacitet. Underhållsladdning kan göras med 1,4 V per cell.
Jag använder 40 år gamla NiFe-batterier och har endast fyllt på destillerat vatten som underhållsåtgärd. Egentligen skulle jag ha fyllt med rätt elektrolyt, en kaliumhydroxidlösning, men man tager vad man haver och det fungerar ändå. NiFe-cellen sägs klara minst 2000 fullständiga urladdningar.
//W