• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Rattbyte Fiat

röris

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2025
Hej
Jag har tänkt mig att byta ratt i min husbil och då till en som är mindre i diameter för att lättare kunna vrida förarstolen. Är det någon söm har gjort detta och har tipps om var man kan köpa en sådan?

Röris

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Rattbyte Fiat

Har du Airbag på bilen ?
Skulle du inte ha det så är det ju bara ta en som har samma splines på axeln som den du har nu .
Har du Airbag så måste du ju även få tag på en med detta .

Många vänner inon min audi "sekt" ;) har gjort detta utan problem .

F

F.d. 2944

Guest

Hänger på tråden.
Någon som vet om man kan installera ratt med airbag i en bil som saknar det?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det blir nog värre för det sitter ett antal givare i fram som känner av olika G-krafter och då även styrboxar till detta .

Det är ju inte omöjligt men det måste ju även vara tillförlitligt .

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Hänger på tråden.
Någon som vet om man kan installera ratt med airbag i en bil som saknar det?

Svaret är NEJ!
Mixtra aldrig med en airbag. Den kan slå huvudet av en person hur lätt som helst!!!

Styrenheten innehåller G-sensorer och är programmerad så att airbagen utlöser i absolut rätt ögonblick vilket beror på bilens deformations-zoner, styrenhetens placering, förarens rörelse framåt vid inbromsningen, om bilen är försedd med bältesförsträckare, bagens storlek mm.

Många nyare bilar har 2-stegs-utlösning (hybrid-system) så vid lättare krockar utlöses bagen inte fullt. Första steget sker med komprimerad gas, och det andra med sprängladdning.

En kort förklaring av funktionen:
G-sensorerna mäter ständigt G-krafterna. När de överstiger ett visst värde, exempelvis 3 G så börjar styrenheten att rita "en kurva över G-kraften.
Denna kurva integreras så styrenheten beräknar ytan under kurvan.
När ytan nått ett visst värde utlöses airbagen.

För att ytterligare undvika felaktiv aktivering finns ytterligare en G-sensor som är vänd åt andra håller, och ritar en upp-och-nervänd kurva som också integreras. Summan av ytorna, en plus och en minus-yta skall bli noll för att bagen skall aktiveras.

En dikeskörning med en "sakta" uppbromsning ger inte tillräckligt stor yta för att aktivera bagen, ej heller en kort kraftig stöt.

När airbag var nytt hade vi kurser för räddningspersonal mm och skjöt av bagar under kontrollerade former. Jag kan tala om att dessa erfarna brandmän mm bleknade när de såg resultatet.

Jag kan också tala om att bätesförsträckarna innehåller lika mycket krut som en gevärspatron.
//W

F

F.d. 2944

Guest

Tack för uttömmande och bra svar, då vet jag.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej
Jag har tänkt mig att byta ratt i min husbil och då till en som är mindre i diameter för att lättare kunna vrida förarstolen. Är det någon söm har gjort detta och har tipps om var man kan köpa en sådan?

Röris
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, den här firman tillverkar godkända rattnav med snap off-fäste även till husbilar. Dels så kan du montera nästan vilken ratt du vill, och dels så kan du ta bort den helt om den är i vägen. Det funkar också som stöldskydd (om man vill skämma ut sig och bära med sig ratten in i affären :D).

http://snapoff.com/

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
F

F.d. 2944

Guest

Hade snapoff i båten under många år, där funkade det perfekt.
På det sättet får du ju två funktioner. Lätt å vrida samt stöldskydd.

Toppen