Sv: Gasning en myt
Citat1: det visade sig att förövarna skurit upp kapellen på åtta, nio andra ekipage samma natt.
Kommentar: Blev endast en förare sövd?
Citat2: Det är grundlösa påståenden. Såvitt jag vet finns inte ett enda fall där man bevisligen använt gas. Hur skulle man få in den i hytten? Att det skulle gå genom gummilisten är skitprat, det krävs oerhört stora mängder gas för att fylla en hytt.
– Innan några bevis kommit fram är min teori att chaufförerna kört länge och varit utmattade. Därför vaknar de inte, trots inbrott. Har man dessutom tagit sig en stänkare innan man somnar är det inte konstigt om man vaknar törstig.
Kommentar: Åtta år senare vet vi fortfarande inte mera!
Citat3: Jörgen tänker inte ge sig. Med hjälp av dykardräkt och syrgasutrustning håller han själv på och experimenterar med att spruta in olika mängder koldioxid i en lastbilshytt för att sedan mäta hur lång tid det tar och hur hög koncentrationen blir vid sovbritsen.
Kommentar: Rimligtvis måste han, åtta år senare, kommit fram till resultat i experimentet?
Citat4: Tyvärr tycks det i dag inte finnas något enda fall i Europa där polisen kunnat slå fast att gas använts.
Citat5: Polisen har, uppger man, svårt att gå vidare eftersom de inte kan bevisa om gas har använts – och i så fall vilken.
Kommentar till båda citat: Gäller än idag!
Citat5: Det finns saker som talar för att det kan vara den luktfria gasen koldioxid som används av vägpiraterna. I så fall hade Kenneth tur som överlevde. Att söva ned en människa med koldioxid är riskfyllt. Personen kan lätt dödas om gasen inte vädras ut snabbt.Om det nu är koldioxid som används vill säga. Därom är uppfattningarna delade.
Kommentar: Åtta år senare borde det finnas ett stort antal lik!!
Citat6:Enligt forskningschef på Försvarets forskningsinstitut, FOI, är det fullt möjligt att använda sig av koldioxid på detta sätt. – Jag bedömer att det är möjligt. Koldioxid luktar inte och lämnar inga spår i kroppen, den är lättillgängligt och går att köpa både som gas och komprimerad som vätska. – Lustgas skulle man ju också i princip kunna använda, men om gas använts så tror jag att det är koldioxid. Kunskapen om dess verkan är väl känd och i brottsliga sammanhang sprids sådan kunskap lätt, säger han och påpekar att ett lastbilsutrymme dessutom är alldeles lagom stort för ändamålet.
Kommentar: Den ”troende” forskningschefen uttalar sig utan att han har andra fakta än det vi redan visste! Han glömmer dessutom att berätta att risken att dö i hytten är mycket stor!
Slutkommentar:
Ämnet har diskuterats i över tio år. Jag ifrågasätter inte att nämnde rånen har inträffat men efter alla dessa år finns fortfarande inte något konkret bevis för att gas har använts vid dessa rån. Det finns heller inga bevis för att någon skulle ha dött vid rån pga gasning, statistiskt borde det finnas något dödsfall åtminstone.
Jag tycker det är förbannat onödigt att skrämma upp folk i onödan så länge dessa konkreta bevis inte finns!
Julian