• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasning en myt

F

F.d. 53000

Guest
Sv: Gasning en myt

Visst är det en myt för flera år sedan kom det fram att om någon skulle använda gasför att råna en husbil eller husvagn ,de skulle ta död på dem som var i bilen ,från början var det kanske ett försäljningsargument för att sälja gasvarnare,eller ett sätt att sälja larm det var en firma som gick ut felaktiga uppgifter , här i Sverigehar det aldrig hänt i alla fall.Vänliga sommar hälsningar Yngve

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Sätter man gasvarnaren i taket som visas på filmen gör den ingen som helst nytta.

Gasvarnaren skall sitta så lågt som möjligt och fungerar då som gasolläckagelarm och skyddar eventuellt även för annan gas.

Brandvarnaren skall sitta i taket.

F

F.d. 52908

Guest

Hej.
Gasning av husbilsåkare är nog rena skojet. Hur går det till? Släpar man fram en gasflaska till bilen, ska man sedan försöka stoppa in en slang någonstans för att sedan öppna en kran så verkar det besvärligt och inte helt ljudlöst, för det går väl inte med gasen från en ciggtändare. Det måste finnas enklare sätt att att komma över värdsaker. Tror nog att gaslarmsförsäljare försöker blåsa upp riskerna.
/ Sören

brogu

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2026

Har varit helt övertygad om att detta är en myt och skröna.
Men, vi har husbilsvänner (ej HBK:are) som för något år sedan drabbades av något skumt på väg till övervintring i Spanien.
Dom har en pigg hund.
Dom vaknar sent på morgonen, hunden är visserligen morgontrött i vanliga fall men är helvissen och groggy ett helt dygn.
Vännerna tjocka i hals och har huvudvärk.
Vad som stulits kommer jag inte ihåg, men båda framrutorna var bortmonterade och ställda åt sidan. För att någon gas skulle ventileras ut???

Jag vill fortsätta tro att detta är en myt men när vi träffades häromveckan börjar jag vackla i min tro.

Och vi tänker inte skaffa gaslarm, kanske inbrottslarm nångång.

/Gunnar

M

mikkis

Guest

Hej !!

För ett par år sedan var det en Läkare som skrev här på forumet angående att bli sövd med gas i ex, husbilar osv,, jag har sökt hans inlägg men hittar det inte.
Han beskrev iallafall att det INTE är troligt att man blir sövd av någon gas, sedan beskrev han varför det ej var troligt! Bland annat var det att om man blir sövd med gas som folk påstår sig menar läkaren att denna gas EJ finns.. hade den funnits hade den andväntss vid operationer och läkarvetenskap. då den tydligen påstår sig kan sprutas in i fordonet och sedan själva kan dom gå in i husbilarna utan att själva bli påverkade, sedan var mängden gas som skulle sprutas in, hur kan personen som sprutar in gasen veta mängden gas han skall spruta in med tanke på antal personer i husbilen samt vikt på personer...

Ja nåt sådan beskrev denna läkare, så efter hans inlägg här på forumet är jag iallafall övertygad om att det INTE förekommer gas vid rån/inbrott.

mikkis

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2025

Anser att gasning är helt omöjligt, det skulle ha inträffat många dödsfall, eftersom doseringen är mycket svår att utföra.
Det kanske är lite "skämmigt" att erkänna att man inte vaknade av besöket.
Kan det vara så enkelt att det är några som på ett enkelt vis skaffar sig en
billig semester i Sverige. Försäkringsbolagen får betala vistelsen här.
Det skall vara enkelt att få ersättning från f-bolagen i Tyskland (enligt en tysk husbilsresenär).
Det underliga är att många har en väldigt stor kontant resekassa liggande i bilen. Väldigt dyra kameror och andra dyra saker försvinner också.
Det finns ju kontokort att använda.
Ok riskerar nu att få på "moppo" men det bör nämnas att alla är inte
helt ärliga när det gäller dessa "rån".
Det är vi som försäkringstagare som får betala för dessa.
Ha en trevlig "gasfri" sommar.

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Säkert förkommer det att gas sprutas in i husbilar vid inbrott men det innebär ju inte att folk blir sövda på ett adekvat sätt. Det är väl med inbrotttjuvar som med vanligt folk de TROR att det går lätt att söva folk med lite gas genom nyckelhålet. Och tron kan som bekant försätta berg.
Själv var jag med om ett inbrott på rastplatsen Östgötaporten, då man stal min GPS som låg i handsfacket. Man bröt upp låset i passagerardörren och tog GPS:en och var troligen på väg längre in i bilen för bordsfästet i väggen var delvis lossryckt men troligen avbrutits eftersom inget annat var försvunnet. Det hela skedde medan vi sov bak i bilen, en Pössl plåtis. Dessutom låste man passagerardörren efter förrättat värv. Det tog ett bra tag innan vi förstod vad som hänt på morrgonen efter. Först när jag märkte att nyckeln inte gick i det det låset och det syntes ett minimalt märket på låset förstod jag vad som hänt. Tilläggas bör väl att vi inte druckit starkare drycker än kaffe, möjligen lite trötta eftersom vi kört ända från fäljeläget i Gedser den dan.
Numera har jag satt dit Heosafe lås på dörrarna.

F

F.d. 52994

Guest

Vad som är märkligt i dom här sammanhangen är att hundarna inte ska ha varnat innan, en del har ju med sig jyckar som är anpassade att vara vakthundar och dom borde varna vid minsta lilla ljud, jag vet inte riktigt vad jag skall tro :confused:

Bodekull

HBK Medlem
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
1660
Medlemskap
2025

Den enda förklaringen på vilken gas som används vid sk. husbilsrån
är kolmonoxid (co) den gas som bildas vid förbränning. tex. bilavgaser
(bilar utan katalysator) Det behövs inte så stora mängder för att bedöva
en människa.

Kolmonoxid (koloxid) kallas ibland "the silent killer" för sin förmåga att snabbt och tyst beröva människor livet utan att offren ens anat att de var i fara. Människor kan inte upptäcka gasen eftersom den är både smak- och doftlös. Den tar hundratals liv varje år och de som överlever koloxidförgiftning kan få bestående fysiologiska och neurologiska besvär. Många liv kan räddas med hjälp av utbildning, vaksamhet och enkla skydd. I denna artikel får du veta vilken risk kolmonoxid utgör och hur man skyddar sig.
MMI AB, Kolmonoxid

WIRADO

FD HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023

Efter 40 år inom security har jag inte råkat ut för belägg på gasning.Däremot är originallåset på bodelsdörren ett skämt.Rånaren öppnar detta snabbare än vad du gör med nyckel.KORT är ju bra men ett par min.efter tillgrepp har proffset fått sig en rejäl hacka,utan vare sig kod el.leg.Talar av egen erfarenhet.Spärra snabbt sen kan du ringa polis etc.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

En vanlig rem/spännband från dörrhandtaget till en fästpunkt i husbilen är en enkel åtgärd för att försvåra ev. tjuv att ta sig in under natten.

F

F.d. 12848

Guest

Vanligt spännband är inte bra att låsa mellan dörrarna, använd en klen kätting lås med ett hänglås,det har hänt att man skär loss lilla rutan med en brytkniv samt kapar spännbandet.

T

Teddi

Guest

gasning är en myt..bara att konstatera..mölndalspolisen har ock har haft hand om husbilsinbrott i västra götaland sen dom stängde bl..a..torpasjön i fjärås....dom är i centrum för polisärende när de gäller husbilsinbrott sen några år tillbaka..men annars har husvagn-svensson en bra grej mellan båda dörrar som funkar på ett bra sätt...450spänn..

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Undrar så i vilken städskrubb TV4 hittade denna kriminalkommissarie, och hur länge han varit där inne. Eller så svarar han medvetet av olika anledningar på detta vis. Läs nu hela dessa artiklar innan ni skriver igen. Och sluta inte och läs när ni kommer till ”Såvitt jag vet finns inte ett enda fall där man bevisligen använt gas” utan fortsätt och läs även Den ene bar på en 30–40 centimeter lång tub, med slang”.

http://www.transport.se/home/trp2/tidn/home.nsf/d8d07c37d9beb6ac412569d9004bff04/4871f8f3037feaafc1256cb8004b1412?OpenDocument&Highlight=0,gas

http://www.transport.se/home/trp2/tidn/home.nsf/d8d07c37d9beb6ac412569d9004bff04/122cfff92095f404c1256d1d00454795?OpenDocument&Highlight=0,gas

J

Jimbo

Guest

Ja du...... artiklarna var daterade 2003.....

De måste ha kommit fram till ett MYCKET övertygande resultat eftersom det nu.... 8 år senare inte framkommit något nytt....

Men vilka skall man förlita sig på? Medicinsk expertis eller allmänhet.

Jag vet var min röst i nuläget går.

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024

Citat1: det visade sig att förövarna skurit upp kapellen på åtta, nio andra ekipage samma natt.
Kommentar: Blev endast en förare sövd?

Citat2: Det är grundlösa påståenden. Såvitt jag vet finns inte ett enda fall där man bevisligen använt gas. Hur skulle man få in den i hytten? Att det skulle gå genom gummilisten är skitprat, det krävs oerhört stora mängder gas för att fylla en hytt.
– Innan några bevis kommit fram är min teori att chaufförerna kört länge och varit utmattade. Därför vaknar de inte, trots inbrott. Har man dessutom tagit sig en stänkare innan man somnar är det inte konstigt om man vaknar törstig.

Kommentar: Åtta år senare vet vi fortfarande inte mera!

Citat3: Jörgen tänker inte ge sig. Med hjälp av dykardräkt och syrgasutrustning håller han själv på och experimenterar med att spruta in olika mängder koldioxid i en lastbilshytt för att sedan mäta hur lång tid det tar och hur hög koncentrationen blir vid sovbritsen.
Kommentar: Rimligtvis måste han, åtta år senare, kommit fram till resultat i experimentet?

Citat4: Tyvärr tycks det i dag inte finnas något enda fall i Europa där polisen kunnat slå fast att gas använts.
Citat5: Polisen har, uppger man, svårt att gå vidare eftersom de inte kan bevisa om gas har använts – och i så fall vilken.

Kommentar till båda citat: Gäller än idag!

Citat5: Det finns saker som talar för att det kan vara den luktfria gasen koldioxid som används av vägpiraterna. I så fall hade Kenneth tur som överlevde. Att söva ned en människa med koldioxid är riskfyllt. Personen kan lätt dödas om gasen inte vädras ut snabbt.Om det nu är koldioxid som används vill säga. Därom är uppfattningarna delade.
Kommentar: Åtta år senare borde det finnas ett stort antal lik!!

Citat6:Enligt forskningschef på Försvarets forskningsinstitut, FOI, är det fullt möjligt att använda sig av koldioxid på detta sätt. – Jag bedömer att det är möjligt. Koldioxid luktar inte och lämnar inga spår i kroppen, den är lättillgängligt och går att köpa både som gas och komprimerad som vätska. – Lustgas skulle man ju också i princip kunna använda, men om gas använts så tror jag att det är koldioxid. Kunskapen om dess verkan är väl känd och i brottsliga sammanhang sprids sådan kunskap lätt, säger han och påpekar att ett lastbilsutrymme dessutom är alldeles lagom stort för ändamålet.
Kommentar: Den ”troende” forskningschefen uttalar sig utan att han har andra fakta än det vi redan visste! Han glömmer dessutom att berätta att risken att dö i hytten är mycket stor!

Slutkommentar:
Ämnet har diskuterats i över tio år. Jag ifrågasätter inte att nämnde rånen har inträffat men efter alla dessa år finns fortfarande inte något konkret bevis för att gas har använts vid dessa rån. Det finns heller inga bevis för att någon skulle ha dött vid rån pga gasning, statistiskt borde det finnas något dödsfall åtminstone.
Jag tycker det är förbannat onödigt att skrämma upp folk i onödan så länge dessa konkreta bevis inte finns!
Julian

Senast ändrad:
J

Jimbo

Guest

Instämmer med föregående talare.

Denna fantastiska gas borde ju användas inom sjukvården. Tänk va det skulle spara pengar och personal.
Ingen skulle behöva vara orolig för att avlida under narkos pga allergi eller komplikationer, all dyrbar övervakningsutrustning kunde säljas och personalen kunde få högre lön.

För gasen måste vara grymt bra.....INGEN har ju avlidit under alla dessa år av gasning!
Man behöver ju inte beräkna mängd eller kroppsvikt. Bara gasa på tills man sover. Sen så vaknar man, lite muntorr och dåsig.

Toppen