• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Preem Diesel med tallolja

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Någon mer än jag som testat Preems nya Diesel med tallolja?
Jag har fått en ny bil. Har en 100 hk JTD, går finare
och drar mycket bättre t o m på 5:an.
Drog mindre bränsle vid senaste koll, får se om det
håller i sig.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Preem Diesel med tallolja

grattis....samma erfarenhet...hoppas vi får lägre skatt så småningom...vi släpper ut mindre #skit#

teddi råbäcks hamn
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: Preem Diesel med tallolja

Jag tror att de 15-16% förnyelsebara bränslets skattereduktion tar Preem hand om som kompensation för investeringen i talloljeproduktionen. Priset är ju det samma som för ACP-dieseln
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Preem Diesel med tallolja

Tron kan försätta berg säger man men jag tycker också att min personbil blivit betydligt rappare och snålare med Preems tallolja. Jag körde idag på 70-90 vägar med en förbrukning på 0,41 (318 D).
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Preem Diesel med tallolja

En i högsta grad ovetenskaplig rapport. Har just kommit tiilbaka från en 6800 km lång rundresa i Europa.

Tankade i Sverige, Preems nya diesel och i den svenska, lugna trafikrytmen drog vår bil mellan 1,0 - 1,2 l/10 km.

Sedan fortsatte vi ner på kontinenten och tankade deras "skitiga diesel", hårdare, snabbare körning och en förbrukning som pendlade mellan 0.75 - 0.90l/10 km. Allra
minst drog bilen i Frankrike, där vi aldrig kom över 0.8l/10km.

Troligen är Preem´s diesel miljömässigt bättre, men den skitiga dieseln på kontinenten ger nog ett högre effektuttag. Vad blir då den totala miljövinsten?
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Preem Diesel med tallolja

Jag vill påstå att "slika" jämförelser" med bränsleförbrukning är svåra att göra map följande;

# Mot- medvind (ex 10s/m motvind svarar mot +10 km/h högre fart än vad hast.mätaren visar = +1 dl ökad eller i medvind minskad bränsleförbrukning),
# Blöt vägbana /påverkan (motsv +5-10% förbrukning),
# Backiga och kurviga vägar(+?),
# Fordonets fart (+ca 1 dl per 10 km/h i fartökning),
# Hur långa sammanhängande sträckor som körs mellan stopp/rast(+?), etc
# Förarens mer eller mindre skicklighet att köra mjukt/snålt (kan påverka, spännvidd upp till 30%),
# AC'n inkopplad eller inte (ca +>5% ökad förbrukn),
# Omgivande trafiksituation (???),
# Typ av fordon inkl vikt (?), luftmotståndskoefficient & frontyta (?) om man jämför dessutom finns diverse andra påverkanfaktorer som däcksutrustning inkl skick (?), lufttemperatur, mmm förstås

Dessa faktorer kan man inte bortse från och de påverkar fordonets drivmedelsförbrukningen betydligt mer än vad själva bränslet (kan göra 2-5% på sin höjd) gör för en normalförare, det torde vara omöjligt att här dra några växlar av jämförelser i detta som dieselförbrukningsämne!
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
732
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Preem Diesel med tallolja

Kansje farlig å si, men skitt au. Vi i Norge sier vi har "dårlig" drivstoff, men Dieselen i Sverige sier vi er enda dårligere.

På kontinentet får en mer km/tank samt at topphastigheten blir høyere. Nå er det derimot blitt enda mer vanlig og blande i Bio drivstoff så nå må en se på pumpen hva en fyller. La merke til i påska at en kunne få flere kvaliteter Diesel på samme bensinstasjonen.

Så obs når en fyller?

Synes Relax sin fremstilling hva veldig lik egne erfaringer og jeg prøver alltid å kjøre mest økonomisk. Så jeg har ikke spesielt dårlig tid på ferie og liker meg best i trailerfart, så slipper jeg stadig å kjøre forbi trailerene og det drar også ekstra drivstoff.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Preem Diesel med tallolja

Det med lägre förbrukning och bättre gång med Preems tallolja är bara en känsla men att bilen går bättre med mindre förbrukning med den tyska dieseln är helt uppenbart.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Preem Diesel med tallolja

om de blir nån skattereduktion så tror ja den tillfaller oss konsumenter. de e ju ändå vi som handlar--förbrukar...


teddi hornborgasjön,,
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Preem Diesel med tallolja

Hej.

Jag har inte noterat någon skillnad mellan tallolje dieslen och ACP:n. Däremot var det stor skillnad mellan vanlig diesel och ACP:N när den kom. Min dåvarande personbil blev som pånytt född med ACP:n. Även Statoil blandar sedan nått år tillsats i dieslen som känns minst lika bra som Preems.


Mvh,, Peter.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Preem Diesel med tallolja

Det kanske är Preems diesel som gör skillnaden jämfört med andra märken, inte talloljan i sig?
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Preem Diesel med tallolja

Vi kör loggbok hela tiden så vi har siffror på alla körning
sedan vi köpte bilen. Jag har tankat Preem ACP förut och
visst kan vi se att vissa körningar haft lägre förbrukning
men snittet på vår bil ligger runt 1,0 liter pr mil.
Nu ska vi se om det blir någon skillnad i längden.
Senaste körningen med talloljan drog 0,94. Vi planerar nu
tankningarna efter Preem-stationer och inte efter om tanken är tom.
Vi kommer att ha ett svar efter denna sommar.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Preem Diesel med tallolja

kan man minska sin förbrukning i samband med 16% mindre utsläpp så e man en go miljönisse samtidigt som man kanske får en morot så småningom .


teddi haparanda
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: Preem Diesel med tallolja

kan man minska sin förbrukning i samband med 16% mindre utsläpp så e man en go miljönisse samtidigt som man kanske får en morot så småningom .


teddi haparanda

Ska vi vara petiga så minskar inte CO2-utsläppen. 16% av utsläppen kommer från förnyelsebart bränsle och anses därför ingå i kretsloppet, så reklamen är inte heltäckande i informationen.
 
F

F.d. 1033

Guest
Sv: Preem Diesel med tallolja

Helt otroligt vad fördomarna frodas Det finns ingen skitig diesel i Europa . Däremot är Europadieseln mer energirik.
Därav den effekten att bränsleförbrukningen minskar. Se http://www.statoil.se/FrontServlet?ds=Foretag&state=Foretag_dynamic&viewid=1914198

Vad man däremot skall se upp med är RME (rapsoljebaserad diesel) som innehåller långt fler cancerogena ämnen än vanlig diesel och naturgasbaserad diesel.
Det talas det tyst om.
 
F

F.d. 1033

Guest
Sv: Preem Diesel med tallolja

CO2 är en ren luktfri färglös gas som knappast kan klassificeras som en förorening utan snarast som en livsviktig "livets" molekyl. I atmosfären finns den i halter motsvarande 0.04 %.Eftersom den är tyngre än luft så finns den i högre koncentration nära marken där den är livsviktig för de gröna växterna vid fotosyntesen. CO2 är alltså "grön". Med SO2 är det dock en helt annan "pilsner" . Därför är dieseln vi använder i Europa lågsvavlig.
 
F

F.d. 1033

Guest
Sv: Preem Diesel med tallolja

"Skatteutskottet föreslår sänkt skatt för Europadiesel.
Skatteutskottet har i ett tillkännagivande till regeringen uppmanat denna att se över möjligheten att sänka skatten för europadiesel till samma nivå som miljöklass 1. Europadiesel har blivit renare, håller en högre energinivå och dess partikelutsläpp kan begränsas genom partikelfilter.
Sverige svarar idag för ca 3 procent av den totala europeiska dieselmarknaden, men efterfrågan växer snabbt. Miljöklass 1 produceras idag endast på fem raffinaderier i Sverige, Finland och Danmark. Och enbart två nettoförsäljare ska förse de svenska dieselförsäljarna med miljöklass 1. Det är inte rimligt att så få har en sådan stor dominans när europadiesel i dag skulle kunna klassas och beskattas som miljöklass 1. I den svavelfria europadieseln är det enklare att låginblanda biodrivmedel och för moderna bilar är den sammantaget den bästa dieseln.
Den dåliga konkurrensen på miljöklass 1 dieselmarknaden bidrar till att priserna drivs upp. Om skatten på europadiesel skulle sänkas och bli densamma som miljöklass 1 skulle det gynna kunderna."
 
Senast redigerad av en moderator:
T

Teddi

Guest
Sv: Preem Diesel med tallolja

ja känner ja måste bara svara på detta sista inlägg. ja blir jätteglad. finns en hel del som protesterat. vi ska inte ta åt oss någon ära för detta men visst sjutton hjälper de att göra sin röst hörd. när de gäller partikelfilter så kommer detta att premieras så småningom. var så säker. sen att myndigheter o beslutsfattare lyssnar på oss. självklart. fattas bara annat. väntar själv på ett svar. kanske de blir detta. när de gäller tallolje-dielsen så e de ju konstaterat att den ger fördel i miljön mot annan diesel. den e ju prövad. preem har här en konkurennsfördel .ja tankar där. kör på 0,8 i snitt. kanske de e lätt att köra ekonomiskt med ett par hundra tusen mil bakom sej i karriären.de blir en vana.

men för övrigt.. fortsätt protestera mot orättfärdiga skatter o dylikt som drabbar oss hbk:are ock andra. finns inget att förlora.

tedii den ???? som kanske skriver för mycke????
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen