• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dieselvalutan

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Jag börjar bli riktigt irriterad över oljebolagen som numera ändrar bensin- och dieselpriserna precis varje dag. Kan inte tänka mig att de fyller sina tankar varje dag på en mack. Och den olja som levereras till mackarna är sannilokt inköpt för länge sedan.
Det verkar som att oljebolagen vill få oss att tro på att fordonsbränslena är egna separata valutor.
Konkurrensen sätt ur spel till följd av alla dessa prisförändringar. Helt omöjligt att veta var bränslet är som billigast när det är dags att tanka.
V-backen :(

F

F.d. 29931

Guest
Sv: Dieselvalutan

Inte riktigt varje dag. Bara de dagar priset går uppåt. :(((((

F

F.d. 25020

Guest

Jag börjar bli riktigt irriterad över oljebolagen som numera ändrar bensin- och dieselpriserna precis varje dag. Kan inte tänka mig att de fyller sina tankar varje dag på en mack. Och den olja som levereras till mackarna är sannilokt inköpt för länge sedan.
Det verkar som att oljebolagen vill få oss att tro på att fordonsbränslena är egna separata valutor.
Konkurrensen sätt ur spel till följd av alla dessa prisförändringar. Helt omöjligt att veta var bränslet är som billigast när det är dags att tanka.
V-backen :(
Om man jämför diselpriset/liter med literpriset på alkohol så är ju dieseln billig tror att alkoholen ligger på cirka 300kr/liter. Mvh 220 Sture i Pajala:rolleyes:

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Ja lite konstigt är det.
När råoljepriset går upp så är alla bensinbolagens tankar tomma så de måste fylla dem och därmed höja priset på bensin och diesel.
När råoljepriset går ner så är alla bensinbolags tankar fulla med dyr bensin/diesel så de kan inte sänka priset.
:swoon:

F

F.d. 2621

Guest

Men hallå där, V-backen, du som annars är så klok och klarsynt! Tror du, och alla andra, verkligen på, att mackarnas försäljningspriser baseras på bensinbolagens inköpspriser?!?
Icke sa Nicke! I den offentliga debatten har vi naturligtvis "en absolut fri konkurrens", och mackarnas försäljningspris baseras naturligtvis på det för dagen gällande "återanskaffningspriset". Den principen är väl vid det här laget i och för sig en accepterad princip inom all handel, men icke sa Nicke en gång till!

Den prissättningsmodell, som förmodligen alla mackar tillämpar är den, där man lokalt kollar konkurrenternas priser kl 11 varje dag och centralt beslutar om man ska följa dessa priser eller göra något annat. Den ansvarige chefen för macken i fråga har i regel ingen del i besluten om de försäljningspriser han ska debitera för dagen. Han ska främst koncentrera sina ansträngningar att sälja korv och godis och annat.

Något som retar mig sedan många år är också, att Sveriges Radio och SVT så välvilligt läser upp de meddelanden, som oljebolagens pressavdelningar skickar ut " att fr o m i morgon höjer bensinbolagen priset på 95 oktanig bensin med t ex 15 öre till ...... resp dieseln till ........ på grund av t ex ökade världsmarknadspriser eller dollarns appgång eller nedgång osv osv. Som om det inte alls fanns någon som helst s k fri konkurrens, som om alla gick i samma takt och tillämpade samma priser över hela landet.

Det är ett bedrövligt och utmanande taskspeleri, där de utgår ifrån att folk inte är så korkade och lättlurade som man kan tro, utan TOTALT blåsta!

Och nu frågar man sig - vad ska vi göra åt detta då???!!? Ja, inte vet jag, vi konsumenter är i stort sett hjälplösa i en hård värld! Rädde sig den som kan!

UffeO

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5239
Medlemskap
2025

Ja, oljebolagen måste ha världens sämsta inköpare.
Man har väl aldrig hört att de har handlat då oljepriset var lågt.
Och så har vi gamen staten, för det mästa på priset är ju skatt.+ moms även på skattebiten.

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Hej Flat Mats,
jag delar helt dina synpunkter och känner väl till att priserna inte sätts på inköpspriset.
Oljebolagen och elbolagen försöker sannolikt efterlikna varandra i flera avseenden. Elbolagen hänvisar till Elbörsen - Nord Pool - Svensk Energi och oljebolagen hävisar till just nu rådande värdsmarknadspris för råolja, se oljebörsen OPEC : Home
Det måste vara väldigt skönt för alla dessa energibolag att hela tiden hänvisa till någon annan aktör och bara behöva följa efter. Och se till så att besluten tas så långt bort som möjligt från oss konsumenter.
V-backen :wink:

Senast ändrad:
F

F.d. 25098

Guest

Hej.

Större förbrukare (Bussbolag,Åkerier etc.) brukar få ett 2 veckorspris som baseras på föregående 2 veckors dollarkurs och världsmarknadspris ( + övriga pålagor).

Det tycker jag att mackarna också kunde ha. Man kan ju bli lite sur när man fyllt tanken på förmiddagen och priset är sänkt med 50 öre när man susar förbi på eftermiddagen.

Sen jämnar det nog ut sig i längden.

Peter.

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022

Att råoljepriset går upp (eller ner) kan vi följa varje dag på TV. Att vi därmed får snabba förändringar på bensin/dieselprisrna är inte så konstigt om man betänker hur lagersituationen ser ut. Om man skulle sluta producera råolja idag skulle befintliga lager räcka kanske 30-60 dagar sen är det slut. Det betyder i sin tur att bränslebolagen inte sitter på så stora lager som man kanske tror utan hela tiden måste anpassa sig till svängningarna där även tillgången på rätt fraktion och raffinaderikapacitet spelar in.

G

Göran & Carola

Guest

Hej.

Större förbrukare (Bussbolag,Åkerier etc.) brukar få ett 2 veckorspris som baseras på föregående 2 veckors dollarkurs och världsmarknadspris ( + övriga pålagor).

Det tycker jag att mackarna också kunde ha. Man kan ju bli lite sur när man fyllt tanken på förmiddagen och priset är sänkt med 50 öre när man susar förbi på eftermiddagen.

Sen jämnar det nog ut sig i längden.

Peter.

Om man utnyttjar HBK,s avtal med ÅFA/IDS så får man precis det du efterlyser, ett pris som räknas fram under 2-veckors perioder.

http://www.husbilsklubben.se/forums/t23767/

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Det är självklart inte mycket vi kan göra åt dieselpriset när vi gjort oss så beroende av oljan. Vi sitter ordentligt fast i rävsaxen. Alternativet att sluta tanka eller att köra betydligt mindre och därmed begränsa friheten att kunna sköta sina egna transporter känns inte särskilt muntert och tilltalande. Förmodligen är det bara att gilla läget, betala och bita i det sura äpplet.

En 2-veckors fördröjning av prissättningen är klart bättre än nytt pris varje dag. Det borde kanske generellt gälla för alla oljebolag till fördel för oss konsumenter. Som tur är tankar vi på Preem och utnyttjar ÅFA-rabatten. Kände faktiskt inte till att ÅFA tillämpar 2-veckors fördröjning.

Inser att det är ett sofistikerat system för oljan att från oljekällan, via pipelines till tankfartygen och sedan till oljedepåer och raffenaderier här i landet för att slutligen hamna i mackarnas tankar som gör att vi med lätthet själva kan tanka. Anar att oljebolagen nogsamt har anpassat sina lagervolymer för att kunna tjäna så mycket som möjligt bl.a. på dieselvalutans svängningar.
V-backen :wink:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det är självklart inte mycket vi kan göra åt dieselpriset när vi gjort oss så beroende av oljan.

Det är inte så lätt att minska bränsleförbrukningen på en husbil vid lagom fart men genom att byta personbil går det bättre. Jag har bytt till en med förbrukning 0,45 i stället för 0,75 (likadan bil annan dieselmotor).

Visserligen har toppfarten minskat från 248 km/tim till 210 men det är sällan numera som jag kör fortare än 210.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Oljan är inte dyr, drygt 4:-/lit. Sen lite påslag för transport och raffinering. Det är ju skatten som är det dyraste. Minns diskussionen under valet och skatteväxling. Nu borde samma politiker propagera för sänkt bränleskatt.
Araberna är ju med all rätt avundsjuka på svenska staten tjänar mer än oljestaten.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Oljan är inte dyr, drygt 4:-/lit. Sen lite påslag för transport och raffinering. Det är ju skatten som är det dyraste. Minns diskussionen under valet och skatteväxling. Nu borde samma politiker propagera för sänkt bränleskatt.
Araberna är ju med all rätt avundsjuka på svenska staten tjänar mer än oljestaten.

De flesta har missförstått vad politikerna menade med skatteväxling.
Den egentliga meningen är att efter skatt är det bara växelpengar kvar.

Lite "off topic": Vi får ju numera även betala skatt på bilförsäkringen.
Avsikten var att dessa pengar skulle gå till vård av trafikskadade i sjukvården.
Av detta blev det intet, men skatten är kvar.
Bilister går att suga ur hur mycket som helst, ingen protesterar.

Toppen