• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dvärgbandmasken

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Hej

Nu har det tyvärr hänt. Dvärgbandmasken har upptäckts i Sverige för första gången. Den kan vara livsfarlig för människor. Den hittades i en räv utanför Uddevalla.

Dvärgband- mask hittad i svensk räv | Nyheter | Aftonbladet

Hur har den kommit in till Sverige. Det finns säkert fler vägar men den troligaste är att det är våra hundar som fört in den. Jag läser ju om våra medlemmar med hund och hur noga ni verkar vara med att avmaska era hundar innan ni kommer in i Sverige.

Frågan är hur noga dom är som smugglar in hundar till Sverige för att tjäna pengar på dom???

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Dvärgbandmasken

Jag tror att rävens dvärgbandmask kommer in via hundar som köpts i sydeuropa. Tanken är ju god att ta hand om hundarna, men så fort det handlar om att tjäna pengar brukar det bli lite si och så med att vara seriös. Tyvärr kan importhundarna även ha andra allvarliga sjukdomar som upptäcks efter lång tid.

Jag har läst att berörda myndigheter och organsationer kommer att ta fram en handlingsplan för hur vi ska handskas med detta. Masken är ofarlig för hundar men mycket allvarlig för människor. Den bosätter sig i levern som den förstör sakta men säkert.

F

F.d. 29925

Guest

Inget nytt under solen.
Tydligen, enligt Wikipedia, har masken hittats i landet redan 1996 i samband med renslakten.

Sedan skulle det egentligen vara intressant att veta hur många "fastlandseuropeer" som drabbas av dvärgbandmasken.

Är risken att jämföra med att drabbas av ett blixtnedslag eller risken att bli ett offer i trafiken, eller ännu större?
Kunde inte hitta någon information om just detta, tyvärr.

T

Teddi

Guest

hela veterinärsförbundet har väntat på detta.mycket farlig för våra husdjur men även för oss själva, detta e ju inget annat än ett kvitto på att gränserna e öppna.men mjölken e redan spilld sen 90-talet.blåbär-lingon-kantareller o.s.v.vem vågar plocka o äta detta? själv blev ja inte överraskad på något
sätt.men så länge de finns vissa avarter som står för införsel av djur på detta sätt så tror varje fall jag själv att de e bara början.själv såg ja fram emot att bara lägga bananerna i sträckbänken.kanske inte tillfälle för skämt men ja tror att de e mycke lättare att gå vidare.hur mycke hundar smugglas inte in i detta land?

F

F.d. 25168

Guest

Dvärgbandmasken er i Europa och Danmark, nu også i Sverige.

I Danmark plukkes også bär, svampe, frugter i skov og mark :):) Desuden er Danmark et landbrugsland, med mange afgröder til dyr og mennesker.

Jeg har aldrig hört om i danske aviser eller andre offenlige steder, om sygdom eller dödsfald pga. dvärgbandmasken.

T

Teddi

Guest

ja förstår ditt argument-carnival- men nu e de så att myndigheterna har gått ut med en försiktighetsåtgärd idag o ja har bestämt mej att följa denna.

F

F.d. 25168

Guest

Vi fölger ALTID rejse rekommendationerne ! ifrån veterinärer og EU.

Selv om vi afmasker, inden vi körer ind i sverige, och samler bajs op i minimum 10 dage, undrer jeg mig bare over, hvorfor den er så frygtet i Sverige, men ikke i resten af EU. Ingen stor offenlig debat i Danmark, bare notitser om den og fastinger.

T

Teddi

Guest

ja har svårt för att läsa dej.men om ja förstår saken rätt så kanske sverige har haft en helt annan attityd till dessa smittor. ock om de e på detta vis så kan ju varken ja eller någon annan ha någon annan attityd till detta nya som har kommit hit.sen att de inte har inträffat något allvarligt med denna åkomma i detta land innan kan vi ju bara skatta oss lyckliga till.men nu är vi där där.hur länge de har funnits i danmark har ja ingen aning om men de e väldigt intressant med tanke på våran närhet.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Undrer jeg mig bare over, hvorfor den er så frygtet i Sverige, men ikke i resten af EU. Ingen stor offenlig debat i Danmark, bare notitser om den og fastinger.

Det kanske beror på att vi sedan urminnes tider har kunnat äta råa bär direkt från växtplatsen men nu är det slut med det.

Parasiten smittar som ägg via födan, varefter den penetrerar tarmen och förs med blodet till framför allt lever och lungor. I de smittade organen bildar maskarna karakteristiska vätskefyllda cystor, vilka genom sin tillväxt och följande tryck på omkringliggande vävnad orsakar de första symptomen. Det kan dröja från månader till flera år från smittotillfället till dess att cystorna är stora nog att orsaka symptom. Vätskan i blåsorna innehåller stora mängder maskmaterial, vilket kan framkalla en livshotande anafylaktisk chock om en blåsa skulle spricka.

Det är alltså synnerligen allvarligt att vi fått in masken i Sverige, troligtvis av hundägare som inte bryr sig om eller är ovetande om bestämmelser med att avmaska hundarna innan återkomsten till Sverige. "Det kan ju inte drabba min lilla gulliga jycke".

F

F.d. 25168

Guest

Jag vet Knarrevik :):)

Men som jeg skrev tidligere:
I Danmark plukkes også bär, svampe, frugter i skov og mark Desuden er Danmark et landbrugsland, med mange afgröder til dyr og mennesker.

I Danmark äter vi også direkte ifrån naturen, så ingen forskel der :)

Bare i Sverige, jeg ser bandmask nämmt med store bogstaver, och ni nu inta kan äte bär och frugter ute i naturen, selv om resten af Europa gör dette uten dom store problemer och armbevägelser :msn_embarrassed:.

T

Teddi

Guest

ja förstår ditt tänkande om igen..men om de nu e en varning om denna mask så kan man ju inte nonchalera detta. de e ju likadant med rabies.har ju ock funnits i danmark me tanke på dom regler som har funnits tidigare,då e de ju mycke bättre att följa jordbruksverkets rekommendationer.ja tänker på min hund o min nästa hund.själv har ja ingen aning om eventuella problem i övriga europa men dom måste ju vara förankrade på något sätt annars hade ju inte denna notis kommit ut i media.ja hoppas själv att ja kan fortsätta att fylla frysen med både blåbär-lingon-svamp.kan sedan min hund komma undan så e lyckan gjord för mej o många andra,

quest

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2025

Undrar hur många av våra båtturistande vänner med hund från övriga Europa, som angör våra kuster, har avmaskat sina hundar innan de tar iland och rastar dessa. Känner tulltjänstemän som aldrig tar sina hundar till hamnen. Man kan bara undra varför.

Bilagor

• DSC_0005.JPG
    DSC_0005.JPG
    619,9 KB · Visningar: 3
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest

Inget nytt under solen.
Tydligen, enligt Wikipedia, har masken hittats i landet redan 1996 i samband med renslakten.

Sedan skulle det egentligen vara intressant att veta hur många "fastlandseuropeer" som drabbas av dvärgbandmasken.

Är risken att jämföra med att drabbas av ett blixtnedslag eller risken att bli ett offer i trafiken, eller ännu större?
Kunde inte hitta någon information om just detta, tyvärr.

I alporådet där huvuddelen av rävarna är smittade med masken är risken för smitta 0,26 fall per 100.000 invånare.
Inom hela EU-området rapporterades 50 fall under det senaste statestikåret 2008, hälften av dessa fanns i Tyskland. (källa SVT-text 15/2-11)

(Så risken att blir träffat av blixten är troligen större)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Utdrag ur ovanstående:
  • Om man upptäcker blåsmasksjuka hos människan i tid är symptomen behandlingsbara, men det kan kräva kirurgiskt ingrepp och flera års läkemedelsbehandling för att blåsorna inte ska växa till igen.
  • Varje år nysmittas cirka 1 person/1 miljon innevånare i Europa. Siffran är 10 ggr högre i de hårt smittade alptrakterna.

HEMSKA TANKE

tommya

HBK Medlem
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
7112
Medlemskap
2025

Undrar hur många av våra båtturistande vänner med hund från övriga Europa, som angör våra kuster, har avmaskat sina hundar innan de tar iland och rastar dessa. Känner tulltjänstemän som aldrig tar sina hundar till hamnen. Man kan bara undra varför.
Hejsan Båstad
Jag håller med dig,vi har seglat i många år med hund eller katt,samma visa varje gång vi skulle hem,var finns det en vetrenär i denna hamn,det fick bli taxi i många fall lö-sö svårt,men alldrig fusk för vår del.Med husbil mycket lättare,jag har påtalat varför kan polisen/tull/campingvärd bevittna att djuret äter sin avmaskningstablett, det hade varit mycket lättare för alla, trots allt, vill man väl skydda djuret.

I

Iveco 35

Guest

Problemet är nog inte vi och våra husdjur ut och in i landet med avmaskning och dylíkt. Hur många gånger har vi inte kommit över bron då det ej funnits någon bemanning av tullare eller polis. Jag undrar hur många som då ringer och inväntar personal för visa upp djurpasset. Om dom nu har något.:confused: Har förövrigt idag varit med våran hund och tagit rabiessputan för tredje gången. Hon är tio år nu.:yes:

Peterpan

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022

Risken att dö pga dvärgbandmasken har i centraleuropa uppskattats till 1 per 1 250 000.
Hur många dör i trafiken eller av alkoholskador?

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025

Är vi världens räddaste folk? Nu har man hittat en räv med dvärgbandmask i Bohuslän.
Många kommer inte att plocka bär och svamp i skogen efter detta.
Men hur stor är risken att ex blåbären är smittade från rävens avföring.Räven lämnar alltid sin avöring på stenar eller stubbar som en markering, Alltså plockar man inte bär i närheten av rävskiten.
Största risken att bli smittad är nog från hundar och katter som äter sorkar eller rullar sej mot en död sork. Dom kan alltså få äggen i pälsen.
Själv kommer jag att plocka min "oxidantmedecin" blåbär.
Det finns så mycket annat som är mycket frligare, trafik ,luftförorningar, mm.

Jägarn :D

Toppen