• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Concorde Charisma ägare

F

F.d. 50034

Guest
Hej!
funderar på att köpa en Concorde Charisma med 156 hk Mercedes motor och automat. Skulle vilja ha lite info från er som äger en. Vad är på plus sidan och vad är minus sida? Bränsle förbrukning ? Garaget, får det plats en motorcykel ?
:confused::confused:

F

F.d. 18508

Guest
Sv: Concorde Charisma ägare

Har en niesmann på 6ton(616) och 3,4m hög och samma motor.
Riktigt nöjd med köregenskaper,går som tåget och finns aldrig en minsta tendes till att kränga i kurvor osv oavsett last,vi har ett spårbreddat och förstärkt chassi.
Efter nyligen gjord framvagnsinställning (stod 16mm fel,bromsade)efter byte av länkarmar osv pga spårbreddning av chassi har vi kunnat se en markant sänkt förbrukning.
Tidigare hade vi denna förbrukning som jag skrev i ett annat inlägg:
Mercedes 616cdi ,8m ,6ton, N+B Flair Aut (den riktiga med steptronic) ,3,4 m hög ,2axlar,extra utr med största hjulen samt högsta utv på bakaxeln.
På svensk miljödiesel -och km via gps:
Gasglad samt landsväg 110-130km/tim =1,8-2l milen
Vanlig körning =typ 70-80 km/tim lugn semesterkörning 1,3l/mil

Vår tidigare Flair byggd på Fiat drog med samma körstil mellan 1,16-1,45l/milen (4,5 ton 7,2m och 3,15hög

OBS! tror det var till modell 2004 släpvagnsvikten blev 2000kg även med automat iaf på 616
Sprintshift växellådan skulle jag personligen inte köpa,men smaken är olika.

F

F.d. 29953

Guest

Är ägare av en Concorde Charisma 2008 6,7 ton 3500 mil. Lite siffror; (kanske inte stämmer på 100 delen) 180 l disel,350 l färskvatten ,325 l gråvatten, 180 l toa(hackkvarn). Vår bil tar mellan 1,4 - 1,7 l pr mil beronde på körsätt. I början hade vi lite problem ,småfel, i själva bodelen. Men efter första halvåret fungerar allt som det skall. Vi är supernöjda med vår bil. Bekväm, lättkörd trots sina 890 cm lång,238 bred,332 hög plus parabol. Jag vill ha ca 350 cm genom tunnlarna. Jag kan rekommendera dig att köpa en Concorde.
Hälsningar cegecc/Christer
ps. är ej handlare,ds

F

F.d. 55416

Guest

Hej Eva och Rune.
Det är klart att Ni skall få Er en Concord Charisma. Det är en riktigt fin bil.
Ser fram emot att få sitta tillsammans med Er i Concorden.
Hälsningar Inga-Lill och Staffan:mcride:

F

F.d. 52945

Guest

Hej!
Jag har ingen Concord utan en Burstner och är nöjd med den, men funderar ni på en Concord så slå till....husbil är husbil = fritid,nöje, avkoppling oavsett märke!

/Pilot:)

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

vill själv hjärna ha en concorde finns nog inget bättre alternativ , vad gäller vinter boende o sommar gått om plats o massa stuvutrymmen o bra andrahandsvärde men jag kan ha fel mvh håkan

Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
6865
Medlemskap
2025

Hej
Vi har en Concorde Caver 170 hk årsmodell 2010. Den drar 1.3-1,4 liter i ca 90 km körning, vi trivs mycket bra med vår bil. Man fryser inte i den på vintern. Det är underbart med vattenburen värme.
Lasse och Elisabeth:spinny:

F

F.d. 2591

Guest

Hej Preben , tror ej man kan jämföra de bilar som du säger, olika klasser, men mysfaktorn kan va densaama, men det är ju min uppfattning, önskar en GOD JUL

Stig

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29841

Guest

Ja ja det finna många HB märken. MEN BARA EN VINTERHUSBILSTILLVERKARE.
å DET BÖRJAR PÅ N ...Vilket Ni redan viste .
/Vidhem

F

F.d. 3077

Guest

Ja ja det finna många HB märken. MEN BARA EN VINTERHUSBILSTILLVERKARE.
å DET BÖRJAR PÅ N ...Vilket Ni redan viste .
/Vidhem
Ja Du Vidhem,Du är ju part i målet när det gäller "N",men det är en av de värsta skrönorna jag upplevde,(19 000 mil).
Mvh Bernt
DS Du kanske menade Niesmann ??? då förstår jag.

Häggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022

Eva o Rune.
Jag är ägare till en Concorde Charisma byggd på Mercedes Sprinterstomme. Köpte denna 02-a i mars och bosatte mej permanent i den maj -10. Det som gjorde att det blev just den modellen var att jag ville ha inredningen med lösningen att man sitter i "källaren" o kör. Finns även hos Euro Mobile men valet blev denna. Den stora fördelen med just den inredningsformen är att om man har passagerare med så ser dom även annat än in i stolsryggarna på förare o passagerare. Sedan vid stillastående parkerar man med den stora vindrutan mot den vy man vill sitta o njuta av o har en magnifik utsikt. Motormässigt tycker jag den är fullt tillräcklig med en förbrukning på 1,3- 1,7. Värme o vattenburna värmen är fullt tillräcklig även för oss boende i norrland. Har instalerat dieselvärmare via värmeväxlaren med termostat i bodelen och det funkar bra. Vi har ju inte dom gasolpriser här uppe som skrivs om på detta forum. Nackdelar då: Har inga större klagomål men fick byta bromsskiva bak vilket är en svag länk på dessa och inte konstigt då det endast är 15" tums hjul på en så pass tung bil. Skulle jag handla i dag skulle jag välja modellen med breddad bakaxel vilket jag tror skulle redusera gungandet vid låga farter som upplevs som jobbiga. Lycka till med Husbilsplanerna vad ni än väljer. Häggen i Umeå. Ps Jodå visst får man in en MC i garaget. Ds

Toppen