• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Att campa eller inte campa... Det är nog frågan

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag har länge haft en fundering som är lite svårt att sätta på pränt, men rubriken är en liten fingervisning av mina tankar.

Den sista tiden har vi skrivit och läst rätt mycket om ställplatser, parkeringar, snikna campingägare som protesterar för de ser varje husbil på en ställplats som en förlorad dyr campingavgift som de går miste om.

De sista femton åren har jag varit inne på campingar fyra gånger, tre av gångerna var jag på olika träffar där camping tillhörde träffen (ex. 4x4 träffen på High Caparall, modellflygträff m.m.) och en gång när mina resekamrater tyckte sig tvungna att besöka en camping. Det enda jag fick ut av campingavgiften var en glass som jag inhandlade från campingens magra utbud.

Problemet som jag ser det är att när jag är ute och åker med min sommarstuga på hjul så är jag absolut inte ute och campar och känner inte någon större samhörighet med alla campande och säkert trevliga människor. Jag är ute och åker för jag är på väg till ett mål längre bort, eller för att handla i någon affär som råkar ligga 36mil hemmifrån eller för att se någon del av Sverige eller Europa genom min stora framruta....Bara kunna stanna, luta mig bakåt i stolen och kunna kolla in det sevärda genom rutan även om det spöregnar, ta en fika, somna en kort eller en lång stund, använda min egen toalett och sedan åka vidare.

När det sedan är dags för nattsömn så finns inte ordet campingplats ens i mitt tänkande, en ny förbudsskylt mot nattparkering på "min" vanliga plats upprör mig inte längre, den enda som blir drabbad är restaurangägaren eller pizzerian som denna gång inte får någon inkomst från min hungriga mage, och inte i framtiden heller, för det blir ytterligare en rödbock i kartboken/GPS'en över platser där man inte längre är önskvärd.

Min filosofi för att inte reta upp sig på nya förbudsskyltar är som jag skrivit flera gånger tidigare ...Om de inte vill ha min husbil här så sk.... jag i dem, åker vidare, och lägger mina pengar i någon annans kassa i stället...

Jag har faktiskt funderat på att ta semester och campa någon gång med husbilen. Det skulle i så fall bli en planerad vecka på samma ställe för att ta det det lugnt bada, sola, m.m. något liknande en solscharter fast på hjul, till något trevligt ställe med bad och någon liten stad i närheten. Typ campingen norr om Skagen, och då helst som den såg ut för tjugo år sen, eller Marina de Venezia, även den kanske för tjugofem år sedan när allt inte var så planerat och perfekt som nu, vi parkerade motorcyklarna i en gammal gummas trädgård och hon vaktade dem hela dagen för en femma när vi tog taxibåten in till Venedig.

Nej fy på mig, nu låter jag lite väl gnällig och tråkig med "det var bättre förr" tankar. Det var absolut inte bättre förr, bara annorlunda, på samma sätt som det var annorlunda bara för tio år sen att hitta en nattparkering att stå på utan att bli påhoppad av någon självutnämd parkeringsfjant som har övat in "Här får ni inte campa" utan att ha någon lagparagraf att luta sig mot, bara sitt tråkiga humör och eventuella avundsjuka.

Hmmmm......det får nog räcka här för tillfället. Husbilen står ute i trädgården med sitt vintertäcke på taket och verkar laddad för nästa säsongs letande efter trevliga ställplatser och nattparkeringar med välkomnande skyltar :).

M.v.h. en lite nostalgisk JANKRO.

Senast ändrad:
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Att campa eller inte campa... Det är nog frågan

Hej
Ta av vintertäcket och ut och kör,om du har en Hb som du kan använda på vintern.
Nu är det tomt på ställplatserna., och lite campare på campingplatserna som har åretrunt öppet.
Då kan du samtidigt kolla hur det är att vara på en campingplats.
Ha det till dess
/VIDHEM

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Användning på vintern har kanske att göra med kompletterande intressen. Jag själv är inte så förtjust i att sitta på utsidan i snålblåsten på en pinnastol. Alltså återstår värmen i husbilen på nåt trevligt ställe. "Uthuset" står i garage.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej vidhem, njaaa, jag har en äldre helintegrerad Hymer som var, när jag köpte den, och fortfarande är nästan som ny i underredet. Men jag har aldrig varit så rädd om mina bilar att jag inte har använt dem om jag skulle behöva. Jag har varit runt med den när det varit minusgrader ute och det funkar bra. (det går ju att hålla varmt i en masonitstuga utan isolering, det gäller bara att tillföra tillräckligt med värme.) Gasolpannan är originalkonverterad med elvärme så jag har uppåt 6kW att ta till men det blir ju inte vägarna mindre slaskiga och otrevliga för.

Men mest beror nog vintervilan på att den inte skulle bli så mycket använd under vintersäsongen. Jag går lite i ide och vill vara inne såväl som bilen under vintern, för att sedan vakna upp till våren.

Jag har nog tänkt mig att Hymern skall hålla ett bra tag till. Jag ser den ju som en rullande sommarstuga, och jag har ingen lust att köpa en nyare bil av samma storlek för att bli lite mer vinterbonad. Det som kan få mig att byta bil som läget är nu, är nog om jag får för mig att sälja huset och bosätta mig i en mindre men välisolerad sommarstuga i stället. För om man bor i en sommarstuga så blir ju följden automatiskt att husbilen måste upp i storlek så man har ett rullande hus att åka runt i :D.

PICT0142-400.jpg

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
F

F.d. 16087

Guest

Tack Jankro så sant, jag delar din inställning till stängda kommuner. Åk förbi, när näringsidkarna ser husbilarna passera utan göra inköp så måste det väcka tankar. Plus kännas i plånboken. För den förlust de stängda kommunerna gör skänks till de öppna. 50.000 svenska husbilar kan inte ignoreras.
MVH. Gunnar S

F

F.d. 29841

Guest

Hej pilot
Vad jag vet finns det bara 2 Husbils märken som är vinter bilar.
Resten är surrogat, men det går att använa på vintern om man skaffar en massa täcken
å fläktar.
Vi se på vägarna
/Vidhem

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Hej pilot
Resten är surrogat, men det går att använa på vintern om man skaffar en massa täcken
å fläktar.
Vi se på vägarna
/Vidhem
Hmmmm, jeg har 10 års erfaring av Niesmann+Bischoff Flair som jeg bruker uten noe ekstra og har det godt og varmt nesten uansett hvor kaldt det er ute. Concorde og Carthago har kopiert løsningen - men endast på integrerade biler. En varebilnese kan aldri isoleres så godt som en helintegrert.

F

F.d. 52919

Guest

Hmmmm, jeg har 10 års erfaring av Niesmann+Bischoff Flair som jeg bruker uten noe ekstra og har det godt og varmt nesten uansett hvor kaldt det er ute. Concorde og Carthago har kopiert løsningen - men endast på integrerade biler. En varebilnese kan aldri isoleres så godt som en helintegrert.

Har Du erfarenhet av andra märken också vad gäller vinterövernattningar utan att använda el??

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Hej pilot
å fläktar.
Vi se på vägarna
/Vidhem

Å nu är han i farten igen med sitt löjliga tjafs! :(

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Min første husbil var en Hymer som jeg brukte i 4 år, med erfaringene derifra lette jeg etter en bil med lunt dobbeltgulv, isolerte vinduer også foran + en garage slik at syklene kunne slippe å henge bak i støv og skitt. Bilen skulle helst ha vannbåren varme (turbinviften på Truma varmen var plagsom).
I 1999 fant jeg 2 merker som var tilgjengelige på det norske markedet, den ene var N+B Flair den andre som den gangen brukte Truma men ellers hadde det meste var Eura. Våren 2000 kjøpte jeg min første Flair som ble byttet til ny i 2008 - vi ønsket nå enkeltsenger.

Har brukt hyresbiler ved noen anledninger, men ikke under vinterforhåld.
Påsken 1999 i Spania - en alkove. Vinteren 2002-2003 i Australia og New Zealand også alkover, selv om det var sommer så hadde vi noen kalde dager og netter - Brrrr. De bilene var uten isolasjon! februar 2009 på Tasmania hadde vi en alkove, men også godt vær. November 2009 kjøpte vi en Winnebago for bruk i Australia, etter fabrikkens beskrivelse en av de bedre i landet når det gjelder isolasjon - hadde på de første turene ikke bruk for varme, dagtemp opp til +52 gjorde at selv jeg slo på aircond uniten.

Toppen