• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

ELMIA

Häggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Hallå.
Alla ni som nu varit på Elmia under veckan, snälla lägg upp era bilder som ni tog på dom spännande nyheterna som ni såg och berätta gärna om dessa. Allt från Husbilarna till dom nyheter inom tillbehören samt alla braha grejor. Läste här på forumet att Majzzan hittat den rätta husbilen samt att den handlare hon pratat med verkade både klok o sansad. Kul när den kombinationen stämmer. Hälsningar från ett Umeå med slätregn o vindstilla väder

F

F.d. 53012

Guest
Sv: ELMIA

Hallå.
Alla ni som nu varit på Elmia under veckan, snälla lägg upp era bilder som ni tog på dom spännande nyheterna som ni såg och berätta gärna om dessa. Allt från Husbilarna till dom nyheter inom tillbehören samt alla braha grejor. Läste här på forumet att Majzzan hittat den rätta husbilen samt att den handlare hon pratat med verkade både klok o sansad. Kul när den kombinationen stämmer. Hälsningar från ett Umeå med slätregn o vindstilla väder

Såg inte KABES integrerade husbil väldigt lik Adrias nya integrerade, samma bil men med lite annat lull lull till ett betydligt högre pris kan man tro. Skall bli kul att se den färdig.

maro

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2025

Här kommer några bilder på Adrias nya hb som vi fastnade för.

Bilagor

• Nya bilen 003.JPG
    Nya bilen 003.JPG
    148,9 KB · Visningar: 39
  • Nya bilen 018.JPG
    Nya bilen 018.JPG
    156,2 KB · Visningar: 31
  • Nya bilen 002.JPG
    Nya bilen 002.JPG
    171 KB · Visningar: 25
  • Nya bilen 021.JPG
    Nya bilen 021.JPG
    166,6 KB · Visningar: 33
F

F.d. 29841

Guest

hej Jaktfalken.
Kabe är ju en åretrunt vagn, Adria en sommarvagn.
Adria visade en vinter vagn ADRIA POLARIS, men då är du uppe i Kabes priser, på över 1,000,000 kr.
Då väljer man nog Kabe.

/Vidhem

F

F.d. 55256

Guest

Efter att ha traskat runt på Elmia och tittat på de nya bilarna började jag att fundera. Jag har ju i tidigare inlägg visat att jag anser att man inte ska ha med sig "hela huset" på semestern, utan dra ner på tempot från vardagen. Leva lite enklare, låta dagen komma och lite som det slumpar sig, utan att för det ge avkall på grundläggande bekvämlighet som bra säng, kök, bad, toa, förvaringsutrymme.
När jag nu summerat mässans utbud kommer jag fram till att den mesta utvecklingen bygger på (enligt mitt sätt att se på husbilen) onödigt lyxig inredning, div lysdiodramper, skåp med glasdörrar, vita skinnsoffor, designade kuddar med matchande lakan, garage med träpanel samt andra mer eller mindre smarta idéer.
Är det verkligen detta husbilsköparna vill ha? Betala mellan 650000 och 1,500000 kr för ett fritidsfordon som man måste gå barfota, absolut rena kläder, varsam så att man inte gör repor i panelerna, skåp med glasdörrar, kylskåp med blått ljus.
Jag för min del skulle vilja att det fanns en robust husbil med inredning och utrustning som tål att ta i. Funktionerna skulle vara enkla att bruka, all utrustning skulle gå att enkelt ta loss, reparera eller byta ut. Kabeldragningar/rördragningar i kanaler lätt öppningsbara för felsökningar, inte som idag, gömda långt bort, bakom och under all inredning.
Skulle vara intressant att höra vad ni övriga tycker. Skall det vara lyx och flärd eller ska det vara ett funktionellt fordon för boende och resor.
Tyck till, lufta era åsikter.
Ove.G

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

hej Jaktfalken.
Kabe är ju en åretrunt vagn, Adria en sommarvagn.
Adria visade en vinter vagn ADRIA POLARIS, men då är du uppe i Kabes priser, på över 1,000,000 kr.
Då väljer man nog Kabe.

/Vidhem

Det vore intressant att veta vilka bilar du har erfarenhet av i vinteranvändning, eftersom du kommenterar så mycket om olika bilars vinteregenskaper? :confused:

F

F.d. 52945

Guest

Det vore intressant att veta vilka bilar du har erfarenhet av i vinteranvändning, eftersom du kommenterar så mycket om olika bilars vinteregenskaper? :confused:
Den största "vinteranpassningen" är egentligen uppvärmd gråtank..resten är hur lång tid man kan stå ute med 2 st fulla gasolflaskor typ Kabe kanske 5-6 dagar Adria 3-4 dagar o.s.v för vad gäller isolering så är det ju ganska lika mellan bilarna, vattenburet el. luftburet värmesystem spelar ju oxå en roll men mindre som jag ser på det, får väl lite skit för detta påstående men disskusionen är ganska intressant!

/Pilot, som vintercampar med luftburet värmesystem och isolerad och uppvärmd gråvattentank.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag håller med, vi har varit ute i ned till -25 och bra med vind, (kanske 15 m/sek) utan några andra hjälpmedel än enklare täcke över rutorna fram och isolering i takluckorna
och det har fungerat utmärkt utan någon överdriven gasolåtgång. Någon gång har vi haft tillgång till el, och då har 2Kw räckt för att hålla 17-18 grader över natten i -15 -20.
Så det känns som att problemen överdrivs rätt kraftigt ibland, kanske p.g.a. för lite erfarenhet? :confused:

F

F.d. 52943

Guest

Vi har inte uppvärmd gråvattentank. Vi minus 10 flera dygn i sträck fryser vattenlåsen till. Läste däremot nyligen om någon som slog spolarvätska i avloppen på kvällen för att skydda vattenlåsen - smart! Ska provas.
:cool::cool::cool:

F

F.d. 1649

Guest

Den största "vinteranpassningen" är egentligen uppvärmd gråtank..resten är hur lång tid man kan stå ute med 2 st fulla gasolflaskor typ Kabe kanske 5-6 dagar Adria 3-4 dagar o.s.v för vad gäller isolering så är det ju ganska lika mellan bilarna, vattenburet el. luftburet värmesystem spelar ju oxå en roll men mindre som jag ser på det, får väl lite skit för detta påstående men disskusionen är ganska intressant!

/Pilot, som vintercampar med luftburet värmesystem och isolerad och uppvärmd gråvattentank.
Hej.
Med luftburet värmesystem så kan man glömma att sova när pannan går på tredje stegat,jag hade det i förra bilen.Beträffande isoleringen så är Du totalt ute och cyklar,man kan inte jämföra isoleringen i min Concorde med min förra bil en Adriatik,så det är nog stor skillnad mellan bilarna.
Mvh Jan-E

F

F.d. 52945

Guest

Hej.
Med luftburet värmesystem så kan man glömma att sova när pannan går på tredje stegat,jag hade det i förra bilen.Beträffande isoleringen så är Du totalt ute och cyklar,man kan inte jämföra isoleringen i min Concorde med min förra bil en Adriatik,så det är nog stor skillnad mellan bilarna.
Mvh Jan-E

Äh, allt är väl beroende på hur känslig man är för ljud och annat, det finns ju de som inte kan sova i närheten av motorvägar o.dyl. och om du läste mig rätt så är det ju en fråga om hur länge gasolen räcker för de olika märkena, och där kommer då i synnerhet tjockleken på isoleringen med i bilden och även tätheten på förarhytt fönster m.m, för isoleringen som helhet i husbilarna oberoende av märke så är de ju ganska lika.
Min förra husbil var en Pilot helintegrerad 98 års modell luftburen värme i den hade vi många fina vinter dagar/nätter bl.a i norra Finland utan några större problem, så det där med 3 säsongers-bil ger jag inte mycket för det är vad man gör bilen till!
:)
Mvh
Pilot

F

F.d. 29841

Guest

Hej Montreal.
Min erfarenhet ligger säkert under din .Men att påstå att Husbilar som man måste klä in med TÄCKEN för att kunna använda dem på vintern DET är en vinter husbil.
Jag har bara sett de som står under Vasaloppsveckan i Mora, Man förstår det är en HB men se inte ut som en sådan. Det ser mera ut som en paket till julen som tomten kommer med.

Lycka till i vinter.
/Vidhem

F

F.d. 18508

Guest

Ursäkta men handlade inte denna tråd om nyheter på Elmia mässan?
beror på hur man ser det..dom första 4 inläggen kanske men inte de 9 efterföljande:)

vore trevligt om fler sett några intressanta nyheter och kanske laddat upp lite bilder.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53012

Guest

Tänkte närmast på design och likheten som är slående, var aldrig inne i Kabes
prototyp.

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021

Hej!

Tycker också att det har blivit för mycket lull lull i bilarna, det var en av de orsaker till varför vi byte "ner" oss. Nu är mys känslan tillbaka igen. Skall vi få en förändring av hur man bygger och inreder husbilar idag måste vi som köpare visa vad vi vill ha. Alltså, för mycket lyx på mässan i år!

Hälsningar Kerstin

M

Matts Torebring

Guest

Jag har pratat och drömt om Concorde under ett par år. Men efter att ha kört drygt 800 mil med vår "Kronjuvel, vår nya Kabe 880 LT", finns ingen längtan kvar. Vår Kabe är 2.85 hög inkl. AC, vilket är skönt på bergiga vägar och utskjutande klippor. Få eller rättare ingen husbil är lägre. Jag värdesätter en bränsleförbrukning på 1,15 på en 5 ton tung husbil under 510 mil i sydeuropa i sommar. Lastförmågan 1 100 kg är skön. Den låga bränsleförbrukningen kommer mycket av det låga luftmotståndet. Ingen bil vi sett på Elmia är rymligare på insidan än vår Kabe. Läs om positiva Kabe på min blogg Matts Torebring

Toppen