• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsinbrott i Tyskland.

F

F.d. 29801

Guest
På vägen hem till Spanien från Sverige hände det som inte ska hända. På en rastplats vid A 61 mot Köln (rastanlage Brohital.Ost) blev vi rånade. Vi var parkerade ca: 300 meter från en nattöppen restaurang och 100 meter till en annan husbil plus flera långtradare. Jag vaknar klocka 06,00 och upptäcker att husbilsdörren inte var ordentligt stängd, får syn på min frus handväska som står på det nedersta trappsteget. Efter undersökning av vad som saknades konstaterades att ca: 550€ och min frus kreditkort var borta. Det konstiga var att våra körkort, och mitt kreditkort och diverse andra kort var kvar, endast pengar och ett kreditkort var borta. På bordet mittemot husbildörren fanns en dator och flera mobiltelefoner, under bordet var en annan dator placerad och en portfölj med våra pass även hundens pass. I portföljen fanns reserv valuta och Svenska Pengar.
Vid Polisanmälan gjordes det en noggrann rapport med bilder och flygfoto som visade var vi hade varit parkerade. Polismannen berättade att dom har haft problem med liknande fall för några år sedan. Han frågade om vi hade dålig smak i munnen, huvudvärk, värk i kroppen eller leder, på grund av någon gas. Vi hade inte några såna biverkningar. Men hunden verkade mycket tröttare än vanligt, och luktade innan för dörren mycket grundligt varje gång vi kom utifrån.
Innan detta hände kände jag mig ganska säker i Tyskland, det som skrivs mest om är södra Frankrike och norra Spanien.
Roland.

matse

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2025
Sv: Husbilsinbrott i Tyskland.

Synd att skrämma folk med RÅN , det är något annat än inbrott.

Eller ?

Rån är ett brott i alla länder med lagstadgad äganderätt.
Rån är beteckningen på en grövre form av stöld från person med inslag av våld eller hot om grovt våld. Ofta sker rån under vapenhot. Även det fallet där stölden begås först och våld eller hot om våld förekommer senare, när den bestulne i anslutning till stölden vill ta tillbaks det stulna, kan bedömas som rån.
Går det viss tid mellan stölden och det efterföljande våldet bör brotten sannolikt bedömas var för sig.
Våldet eller hotet om våld måste vara riktat mot person för att det ska vara att bedöma som rån. En person som stjäl i en juvelerarbutik och hotar att slå sönder inredningen om han inte får som han vill, skulle sannolikt dömas för stöld eller grov stöld; inte rån.

quest

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2025

Jag måste bara fråga, reagerar inte hunden om det kommer in busar i bilen mitt på natten?
Vi har själv hund och tror att vi kan sova lugnt om nätterna, men så är det kanske inte.:msn_dog:

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

En fråga : Vilken var ingångsvägen till bilen? Finns synliga skador?

larsemil

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2025

Beklagar stölden, hoppas att ni inte blir skrämda i fortsättningen.
För mig är att stanna på en rastplats, bensinstation längs en motorväg detsamma som att be om ett inbrott i bilen, oavsett i vilket land det inträffar (även Sverige). Se till att utnyttja dom olika ställplatserna som finns runt om i Europa. Ofta är dom inte långt ifrån motorvägen.

Mvh
larsemil

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Tack o lov så är antalet angrepp på husbilar troligtvis få. Själv kan jag inte ha hund men även hundar kan ju falsklarma på t ex kaniner, så vill man sova så behöver man varken larm eller hund. Två glas vin räcker.

I somras passerade vi nio europeiska länder, fricampade på parkeringsplatser bak motell och bensinstationer i Bosnien, en lokal badplats utan turister i Croatien (10 dagar), ett nöjesfält i Bratislava samt tre ställplatser i alperna. Det enda som störde nattsömnen var en kraftig storm i slutet av vecka 3.

Skulle någon bli nyfiken på vår bil så vaknar frugan på larm nr 1 och jag vaknar antagligen på larm 2 och 3. Det sistnämnda stör dessutom alla runt bilen.
:)

jojje

HBK Medlem
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025

Larm nr 1 är helt outstanding,det är bara det att det är jag som vaknar;)
Det förhindrar helt klart åverkan och därmed en delvis eller helt förstörd semester:(
Larm nr 3 startar jag manuellt vid behov.

Jojje

F

F.d. 53074

Guest

Gunilla och Kent!
Vad är det för makalös manick som är ert Larm 1 på bilden? Kan man få bli ve´ (som vi säger i Värmland) lite information om den? Verkar vara läge att införskaffa en dylik...

Hälsning/Kjell :D

S

stenoulla

Guest

Hej
Den lilla larmdosan var hittar vi denna??
Vi är just på väg ut i Europa så denna voren en förträfflig reskamrat
Halsning
Sten o Ulla

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej!

Jag köpte ett fyrpack fönsterlarm på Jula för 69:-

Dörr/fönsterlarm 100 dB 4-pack
441022-jpg.jpg

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Larm 1 = Backsensor (nattetid ibland utom på Gotland, för många kaniner)

Larm 2 = Manicken, finns i 4-pack (nattetid ibland, den vaknar även jag av)

Larm 3 = Vanliga billarmet (på alla dörrar, alltid)

Gunilla och Kent!
Vad är det för makalös manick som är ert Larm 1 på bilden? Kan man få bli ve´ (som vi säger i Värmland) lite information om den? Verkar vara läge att införskaffa en dylik...

Hälsning/Kjell :D

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Om man har ett "riktigt" larm med skalskydd så kan man ju larma bilen och även vara kvar inne i bilen och larmet går först när dörren öppnas eller ev. luckor som är larmade .

Dock vill man ju att det inte skall gå så långt ens för att då kan det ju blivit skador på lås .

Finns det inte små rörelsevakter som man kan bygga in i ytterlampan som gör då att ytterlampan täns då någon är utanför , finns det sedan även någon timer som går på lågspänning så bör man ju kunna få en signal att ljuda även mellan ex 01.00 och 05.00 .

Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Efter nu 31 år med husbil och otaliga nätters fricampande både i Sverige, i grannländerna och på kontinenten så är jag faktiskt främst orolig för att det skall ske inbrott i vårt hus (trots larm och viss grannsamverkan) när vi är bortresta. Bostadsinbrott är vad jag förstår mycket vanligare än inbrott i bebodda husbilar; tjyveri är ett typiskt sådant arbete där man vill arbeta ostört.
Den enda incident som inträffat under alla år var en natt i början på 80-talet vid övernattning på en parkeringsplats i utkanten av Halmstad. På den tiden hade vi en inredd skåpbil och den förhoppningsfulle inbrottstjuven förstod säkerligen inte att han försöte bryta sig in i en bebodd bil. Han blev livrädd och sprang i rasande fart sin väg när dörren fastnade i särhetskedjan och jag ( under yttrande av osorterade kraftuttryck) tog mig upp ur sömnen.
Numera håller vi oss naturligtvis med skallarm på bilen nattetid, tror baserat på övertygande vetenskapliga argument inte på vandringssägnerna om attacker med narkosgaser, och sover lugnt på nätterna.
Aake

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej!

Skallarm ger en viss trygghetskänsla när man ska sova. Och det är bra.
Men, det viktigaste tror jag är val av plats att parkera.

Om man vill bli utsatt för inbrott då ska man parkera på rastplatser och tanlställen efter de stora vägarna. Där verkar risken vara som störst.

Om man vill minska risken för inbrott bör man köra av "stora vägen" och åka in i lilla samhället till en Ställplats eller en vettig parkering. Här verkar riskerna vara betydligt mindre. Gäller såväl i utlandet som i Sverige.

Samtidigt så ökar mysfaktorn betydligt då man kan ta en promenad och uppleva nya saker. Kanske hitta en liten biergarten med båda mat o dryck.

Så upplever vi det. Vad tycker ni?

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021

När vi står över natt på ställen som käns lite osäkra drar vi en tvättlina mellan dörrarna som går över ratten. Försöjer någon öppna en dörr ljuder signalhornet,
Skall komplettera med något typ av larm för bodelsdörren.

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Vi gör som Frankia skriver.
När vi åker på en motorväg eller liknande och tycker det är dags att stanna för natten brukar jag spana efter ett kyrktorn en bra bit från vägen. Det innebär oftast en liten stad/by och kyrkan brukar ha rätt bra parkering.
Buset väljer nog inte den platsen för att jaga offer hoppas vi.
Vi iaktar stor försiktighet/hänsyn med tanke på den plats vi står på (som alltid).

F

F.d. 29911

Guest

Vid våra resor runt i Europa försöker vi söka upp ställplatser där sådana finnes
där kan man känna sig trygg . Vid andra övernattningsställen använder jag spännband
mellan framdörrarna samt ett sk överfallslarm som känner av ev rörelse på spännbanden.
Bodelsdörren är försedd med kontaktlarm och ytterligare ett överfallslarm. Det tar inte mer än ca 5 minute att larmsäkra husbilen.
Vi har dessutom ett gasollarm samt ett narkoslarm som vi slår på inför natten.
Det är tråkigt att man behöver skydda sig under resorna !
Vi har varit förskonade från detta i Sverige
God tur
Hälsningar
Gösta Janneby HBK 5081

Toppen