Sv: Gasvarnare
Hej och Tack för alla tack
Roligt att ni uppskattade mitt inlägg om detta svåra ämne.
Vad gäller frågan: Det finns ytterligare en fråga om "sövande gaser" . Det är om gaserna koldioxid, argon och halon.
Det finns ju tusentals olika gaser med olika karaktär och dom verkar alla på olika sätt.
Argon och Halon tränger undan syre och kväver på så sätt de som inandas det. Man hinner inte reagera innan man blir omtöcknad och sedan medvetslös. Halon används i datorhallar som brandbekämpande gas och det är förenat med direkt livsfara när Halon sprutas in i datorhallar pga av kvävningsrisken. Andra gaser blockerar syretransporten i blodet (Som den gas som används i amerikanska gaskamrar), medan andra förgiftar olika delar av kroppen. Det är svårt att generalisera när det gäller gaser och man får titta på varje unik typ av gas vad den har för verkan. Men att spruta i någon typ av gas i en husvagn skulle i stort sett garanterat ta livet av alla.
Men grundfrågan var ju narkosgaser i husbilar/husvagnar.
Den inbrottsjuv som använder någon typ av gas gör ju sig själv till en omedelbar mördare.
Jag har faktiskt inte lyckats hitta något om inbrott i den medicinska litteraturen där någon icke-narkosgas har använts i husvagn eller dylikt så sannolikheten att råka ut för detta är nog i stort sett obefintlig. Däremot finns det mycket beskrivet om kvävning av Propan, kolmonoxid med mera och gememsamt för alla är att ingen hunnit reagera.
Men det är ju klart ! Nästan allt kan hända, och frågan är om man kan skydda sig mot precis allt.
Men glöm detta med narkosgas iallafall
Det finns narkosgasvarnare till salu enbart för att det finns en efterfrågan på den privata marknaden. På operation där jag jobbar har vi iallafall inte narkosgasvarnare ! Om det läcker narkosgas så känner man detta omedelbart då den har en väldigt stickande och frän lukt som man inte kan ta miste på.
Hälsningar
Peter M