Sv: Renblåsning Truma C 6000
Efter mycket grävand och konsultation med Alde i Sverige (Tack Alde!), har jag kommit fram till följande.
1. Symptomen orsakas av att brännaren inte får tillräckligt med gas flöde. Statiska trycket är OK men flödet räcker inte för att försörja brännaren vid full effektuttag.
2. Efter att ha demonterat den automatiska gasolomkoplaren fungerar brännaren OK.
3. Sannolikt har omkopplaren degraderats och ger efter några års användning inte samma flöde som tidigare. Den är ju nästan NY (inköpt till andra husvagnen 1989).
Nu skall denna demonteras och undersökas vad som har gett sig och varför.
4 Troligen åker det in en Truma Secumotion och Truma duocontrol som anpassning till dagens krav.
5. Bidde ingen Secumotion då jag kör med högtrycksslangar mellan tuberna och omkopplare/regulator. Vid denna kombination är det OK att köra med värme på utan Secumotion = "besparing" på 3200-1300=1900. Uttgift för ny omkopplare och även ny regulator(den var boven) 1300:-
6.Omkopplaren OK och undersökt. Den kan inte orska tryckfall mht konstruktionen! Väldigt enkelt uppbyggd.
Vill någon ha en omkopplare mellan två flaskor så kan jag ge bort den mot portokostnad. Den behöver en fästplåt, en adapter för svensk regulator samt slangar till flaskorna. Jag har nya standard slangar som jag kan sälja för 300:- för två med regulatorn.