• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Renblåsning Truma C 6000

jasno

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Min Truma 6000 har börjat med ofoget att vara svår startad och ha ett metaliskt knäppande någon gång då och då. När den startat så går den utan problem. Nya tuber och gott ocm både volt och Amp. så jag tror inte att problemen ligger på 12Volt sidan utan snarare ihop med brännaren.
Nu undrar jag hur man kommer åt att;
1. Kolla att gas säkringen inte har kontakt med övrigt.
2. Hur blåser man rent dessa pannor? Jag tänker på tändsäkring, tändare och flammrör.

jasno

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Renblåsning Truma C 6000

Tack Bosse
Kan du ge en lite mer precis beskrivning på var jag kan hitta information om renblåsning av truma c 6000.

har sökt och läst enligt dina anvisningar men inte funnit något om detta. Mycket om annat som gäller Truma.

jasno

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025

Tack men Nej

Där står allt för normal drift och handhavande men att låsa rent står inget om ej heller hur man lämpligast tar isär för att kontrollera eller byta tändsäkring annat än kontakta en Truma verkstad osv.

Har ingen blåst rent och tagit isär dessa själv utan alla åker glatt till sin Truma verkstad?

Skall till bilen senare idag. Får väll plocka ur pannan och demontera för att lära mig detta oxså.

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

Har för mej att jag läst om renblåsning i HBK. Kann ha blandat ihop med kylskåp.
eller Jankros renovering av S 3002.
bosse b

Senast ändrad:

jasno

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025

Efter mycket grävand och konsultation med Alde i Sverige (Tack Alde!), har jag kommit fram till följande.
1. Symptomen orsakas av att brännaren inte får tillräckligt med gas flöde. Statiska trycket är OK men flödet räcker inte för att försörja brännaren vid full effektuttag.
2. Efter att ha demonterat den automatiska gasolomkoplaren fungerar brännaren OK.
3. Sannolikt har omkopplaren degraderats och ger efter några års användning inte samma flöde som tidigare. Den är ju nästan NY (inköpt till andra husvagnen 1989).
Nu skall denna demonteras och undersökas vad som har gett sig och varför.
4 Troligen åker det in en Truma Secumotion och Truma duocontrol som anpassning till dagens krav.
5. Bidde ingen Secumotion då jag kör med högtrycksslangar mellan tuberna och omkopplare/regulator. Vid denna kombination är det OK att köra med värme på utan Secumotion = "besparing" på 3200-1300=1900. Uttgift för ny omkopplare och även ny regulator(den var boven) 1300:-
6.Omkopplaren OK och undersökt. Den kan inte orska tryckfall mht konstruktionen! Väldigt enkelt uppbyggd.

Vill någon ha en omkopplare mellan två flaskor så kan jag ge bort den mot portokostnad. Den behöver en fästplåt, en adapter för svensk regulator samt slangar till flaskorna. Jag har nya standard slangar som jag kan sälja för 300:- för två med regulatorn.

Senast ändrad:
Toppen