Sv: Känner personligen någon som fått inbrott..
Som tur är inte en personlig upplevelse utan något som jag läste i "Reisemobil International" för ett tag sedan.
Efter ett stopp vid ett trafikljus, någonstans i Barcelonatrakten, blev husbilsföraren uppmärksammat på att det var något fel hans vänstra bakhjul. Husbilföraren körde strax därefter in till vägkanten och fick hjälp av den vänlige personen som uppmärksammade honom på punkteringen. Det märkvärdiga var att det punkterade däcket uppvisade tydliga stickskador som ej gick att förklara på ett naturligt sätt.
När det nya hjulet var på plats åkte hjälparen och hans medpassagerare och husbilsföraren upptäckte vid återinträdet i husbilen att "hjälparens" kumpaner tydligen hade varit i bilen och berikat sig med diverse föremål.
En bekant till mig åkte på 80-talet med en fullpackat Saab-kombi kustvägen från Barcelona söderut. Men med mycket hetta och svalkande medelhavsvatten i omedelbar närhet blev tjatet om "badstopp" så smånignom framgångsrikt. Ett stopp vid en mindre kiosk fick duga. Hustru och barnen kunde njuta av badet medans min bekant passade bilen sittandes på en bänk i skuggan.
Efter ett tag kom det en skåpbil där två personer gick fram till kiosken tydligen för att handla. Efter en stund uppståd det något slag meningsutbyte mellan kunderna och handlaren. En av kunderna sträckte sig in över disken och riktigt ruskade om handlaren.
Men tydligen så kom de slutligen överens och "kunderna" åkte iväg och min bekant kände sig lätad för att bråket var över utan att han, utan kunskaper i spanska, blev inblandat.
Men, när frugan och barnen kom tillbaka från badet upptäckte han att hela bilen var länsat. Som tur var så var det min bekant som förvarade reskassan i kläderna men allt annat som fanns i bilen var borta, och dessutom ett punkterat bakdäck.
Han är fortfarande, än idag, inte på det klara med hur han kunde undgå att märka något.
Så, vad man kanske skall lära sig är väl att vi kanske är allt för godtrogna och lättlurade och därför är "lämpliga" offer.