• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Är alla husbilar hafsigt ihopbyggda?

F

F.d. 6270

Guest
Det här är min första husbil, en -08 Bürstner I 710 och vid en hastig blick ser den fin ut, men när man börjar skruva isär prylarna och krypa runt bilen så ser det inte lika prydligt ut, kablar huller om buller utan kabelkanaler, dåliga skarvar mellan bil och husdel, konstiga borrhål där inte skruvar fäster, skruvar rakt igenom vitala delar, fästmassa fult utkletat, konstiga konstruktioner som t.ex. motorhuven med upphängning och låsmekanism mm mm.

Borde t.ex. inte alla bultar under chassiet vara förzinkade när chassiet är det.

Jag som kommer från båtvärlden förundras över det uppenbara fuskjobbet vid monteringen, måste man upp i Concorde, Carthago, eller Niesmann eller annat för att få en rejäl byggkvalitet?

Det här går klart att leva med och mycket kan man åtgärda själv. men pedant som jag är känns det inte så ”Toyota Way” med husbilsbyggen.
 
Senast redigerad av en moderator:

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.571
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025
Sv: Är alla husbilar hafsigt ihopbyggda?

Själv äger jag en 1993 års Bürstner. När man ser på konstruktionen blir man förbannad. Skulle byta vattenslangar. Tog lös toalettväggen den består av stora plastpaneler. Tog lös alla skruvar men den lossnade ändå inte. Fick ta i med våld och inser att den är ditställd före ytterväggarna men ihopskruvad bakifrån. Så den gick inte att lossa utan våld. Fortsatte att montera bort sängen (60 skruvar) hjulhuset och när jag kom till köksbänken då är det bara en 70cm kvar. Lossade slangarna från kranen och försökte dra ut slangen det var tvärstopp. Efter ett tag insåg jag att el, vatten och avlopp var ihopklamrat. Då gav jag upp för att ta lös köksbänken skulle jag vara tvungen att koppla bort gasolledningar. Skruva ut kylen lossa på avloppsledningar. Sedan bestämde jag mig för att täta om hela husbilen. Lossade på listerna som satt på taket rengjorde grundligt och vad får jag se. Taket består av aluminiumplåt liksom väggarna. Men takplåten som skall vikas ner över väggen för bästa tätning var avklippt där taket slutade på sidorna. Följden av detta var att man kan se stora springor om man tittar uppifrån. Nu har det inte kommit in något vatten. Men om jag inte hade tätat om så hade det kommit in vatten med stora problem som följd. När man ser sådana här stora brister på en av europas största husbilstillverkar så blir man mörkrädd. För det kan inte vara fråga om okunskap från deras sida utan att få ihop en bil så enkelt och billigt som möjligt utan att tänka på konsekvenserna på längre sikt
Ha det
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Är alla husbilar hafsigt ihopbyggda?

Byggetiden for en bil forteller mye - normalt beveger en husbil seg i 2 til 4 uker på samlebåndet. En N+B Clou brukte 13 til 20 uker, en Arto 6 uker pluss brukerspesifisert utstyr og en Flair 9 uker pluss ekstrautstyret - ofte noen uker ekstra for dette.

På de fleste biler i dag så er boksen (huset) i hovedsak limt sammen, største problemet med dette er at limingen utføres manuellt og det kan bli ujamn limstreng når limpistolen må etterfylles. Det finnes endel som bygger hele interiøret ferdig før ytterveggene monteres, kan være umulig å demontere hvis det ikke er tenkt på muligheten for demontering.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
505
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025
Sv: Är alla husbilar hafsigt ihopbyggda?

Hej Lars

Du är inte ensam om att bli besviken.
Min första husbil var en Dethleffs Esprit RT 6614 –06 som jag fick levererad fabriksny med en trailer hem till bostaden. Eftersom jag inte hade någon erfarenhet av husbilar så trodde i min enfald att en ny husbil genomgår en ordentlig leveransbesiktning innan kunden får den.

Nu har jag förträngt de mesta av felen som fanns på husbilen men en sak glömmer jag inte, att halva bilens ytter-positionsljusen var släckta när bilen backades av trailern.
Den första jag fick göra var att offra en hel helg till att meka med en helt ny husbil.

Började med att kolla om jag fått med ett el-schema, vilket det inte gjorde.
Att söka efter ett fel som aldrig har fungerat är mycket svåra att finna.
Började med att Ohm-mäta och noterade att bilens elsystem var en katastrof, maken till illa utfört arbete, det såg ut som en klant hade klamrat en sladd åt gången kors och tvärs genom husbilens underrede. ( El-dragningen påminde faktiskt om en engelsk sportbil från 60-talet. ) Säkringshållare satt lite varstans i husbilen.

Kommer ihåg att jag började misströsta på lördagskvällen, ge upp helt enkelt, tog fram några öl, satte mig på en stol och började tänka. Efter några bärs kom jag på den smarta lösningen att sätta dit en ordentlig säkring och se var det börjar ryka någonstans.
Som tur var fanns det några nyktra hjärnceller som sa STOPP, gå in och lägg dig istället, du är ju fullständigt livsfarlig. ( Några öl till så hade jag eldat upp husbilen.)

På söndag morgon gick jag ut igen och började mäta, jag var helt övertygad om att elfelet satt någonstans i Dethleffs bygget.
Till sist insåg jag att felet inte fanns i bodelen, det var slarvigt utfört men rätt kopplat.
På söndagskvällen hittade jag felet som satt i framskärmen, ( Renault Master )
Efter ca 1 års mekande lite varstans blev husbilen till sist helt felfri.

Dethleffen såldes sedan efter att jag råkade gå in i Kuman:is Concorde, föll som en fura för den.
Dock skall tilläggas att farbrorn som köpte min Dethleffs är mycket nöjd, han ringde i somras och efterlyste något och sa samtidigt att den har varit felfri sen han köpte den.
Vissa har tur i affärer.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.678
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Är alla husbilar hafsigt ihopbyggda?

Det är trist att läsa hur man slarvar med nya bilar. Jag har en LMC 2007 som vi köpte i somras. Är faktist väldigt nöjd med kvaliten så här långt. Inte minst el- vatten och värmeinstallationerna. Den tidigare ägaren har gjort en del rena kompletteringar s om dubbla bodelsbatterier och larm men inte behövt röra originalinstallationerna.
 
F

F.d. 25142

Guest
Sv: Är alla husbilar hafsigt ihopbyggda?

Hej "gubbar"

Sluta meka med nya eller nästan nya husbilar! Så länge det är garanti kvar så ska säljaren fixa skiten.
Om vi inte ställer kravet där vi köpt bilen och kräver åtgärd (om det så bara är en skitsak) så blir det ingen ändring.

Och kräv betalt för resa till och från verkstad, ev hyrbil etc. Lägg kostnaderna och tiden och ilskan där de hör hemma - hos säljaren!

Ta en pilsner och håll blodtrycket på rätt nivå.
 
Senast redigerad av en moderator:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Är alla husbilar hafsigt ihopbyggda?

Byggetiden for en bil forteller mye - normalt beveger en husbil seg i 2 til 4 uker på samlebåndet. En N+B Clou brukte 13 til 20 uker, en Arto 6 uker pluss brukerspesifisert utstyr og en Flair 9 uker pluss ekstrautstyret - ofte noen uker ekstra for dette.

På de fleste biler i dag så er boksen (huset) i hovedsak limt sammen, største problemet med dette er at limingen utføres manuellt og det kan bli ujamn limstreng når limpistolen må etterfylles. Det finnes endel som bygger hele interiøret ferdig før ytterveggene monteres, kan være umulig å demontere hvis det ikke er tenkt på muligheten for demontering.

Tycker att 13 - 20 veckor på linan för att färdigställa en bil verkar oerhört mycket. Vittnar snarast om ineffektivitet och låg förädlingsgrad i leden före. 2 - 4 veckor verkar räcka bra och skall inte betyda låg kvalité Ligger kablar och annat kors och tvärs tyder det på dålig organisation, bristande konstruktionsunderlag och dålig uppstyrning av montaget. Det här med att det är svårt att demontera är ju ett känt faktum också hos bilindustrin. Där brukar man skylla på kostnadsjakt i tillverkningsstadiet.
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Är alla husbilar hafsigt ihopbyggda?

Håller med på alla pukter.
Eftersom jag gillar att meka och förbättra ,så blir det mycket skruvande och man kommer bakom ställen i husbilen som tillverkaren ,montörerna aldrig drömde om,upptäckterna man gör då är ibland häpnandsväckande.
Tror att detta fenomen finns på de flesta tillverkarna ,mindre på premiummärkena som är rädda om sitt goda namn.
Trodde att ett Svenskt företag som allmänt talar om kvalite skulle vara bättre och lyssna på klagomål och förbättra ,(en fördel kan tyckas när alla kan språket) men icke .
Den var ett slarvigt hopkommet halvfabrikat.
Nuvarande projekt är att montera centrallås ,även på garagedörrarna på vår Burstner 710.
Bernt
 

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Inlägg
432
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Sv: Är alla husbilar hafsigt ihopbyggda?

Hej

Håller med Kalle.
Med så lång monteringstid, har man inte tagit till sig idéerna i "Lean Production" (Toyota).
Hur lång tid tar det att montera en Volvo eller Saab? Inte många timmar. Och kvalitén är betydligt högre, om jag har förstått det hela rätt.

Det handlar om att göra ständiga förbättringar, ställtidsreduktioner och tänka i moduler.
Dessutom måste flödet balanseras för att minska väntetider. För inte "förädlas" produkten konstant under 10-13 veckor? Säkert står den och väntar vid någon flaskhals en viss tid. Det som tar längst tid i en tillverkningsprocess, brukar vara tiden innan produktionen ens har startat, från orderläggning till tillverkningsstart.

Men som alltid, så gäller det att vi som konsumenter ställer krav. Det måste kosta att göra fel. Antigen genom ständiga garantireparationer eller att vi väljer annan bilmodell. Annars blir det ingen ändring.

MVH
Karianne
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.571
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025
Sv: Är alla husbilar hafsigt ihopbyggda?

Kommer tillbaka till min Bürstner. När jag tog lös plastpanelerna i toaletten så inser jag att det inte finns någon isolering där. Har ännu inte tittat efter om resten av bakdelen också är oisolerad. Där husbilsdelen och bildelen mötts (ett svängt glasfiberparti) Där finns heller ingen isolering. Nu är det tur att man kan fixa till sådana grejer själv. Men man undrar syftet med att använda frigolit i väggar byta ut frigolit till polyuretan i golv och tak och samtidigt inte bry sig om att isolera toaletten och de svängda glasfiberpartierna.Även om det är en 93:a så var det nog Top of the line från Bürstner
Ha det
 
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Är alla husbilar hafsigt ihopbyggda?

T.Rantzow;

Hej

Eftersom din husbil var fabriksny, måste den vel ha en garanti. Fatter inte du börjar
mixtra själv när det er garanti. Men nyfikenhet kan ju under tiden ta överhand:)!

Vi har en Adria DS573 Coral sport 07 och har haft lite småsaker,men det er det ju alltid, men generelt måste man säga att kvaliteten er god och alting fungerer til belåtenhet, och
servicen har varit kanon.

mvh
Mikael
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Är alla husbilar hafsigt ihopbyggda?

Tycker att 13 - 20 veckor på linan för att färdigställa en bil verkar oerhört mycket. Vittnar snarast om ineffektivitet och låg förädlingsgrad i leden före. 2 - 4 veckor verkar räcka bra och skall inte betyda låg kvalité Ligger kablar och annat kors och tvärs tyder det på dålig organisation, bristande konstruktionsunderlag och dålig uppstyrning av montaget. Det här med att det är svårt att demontera är ju ett känt faktum också hos bilindustrin. Där brukar man skylla på kostnadsjakt i tillverkningsstadiet.

Clou var en modellrekke hvor hver bil ble bygget etter kundens ønsker, dvs. at alle møbler ble bygget for denne ene bilen. Siste året med produksjon var de fleste av de 15 bilene som ble bygget over 400 tusen euro direkte fra fabrikk.

I dag brukes plassene som ble brukt for Clou produksjon til ettermontering av utstyr på Flair og Hymerliner. Tidsforskjellen på Arto og Flair kommer hovedsaklig av det faktum at 80% av Flair er solgt med diverse opsjoner før de bygges, mens for Arto er det mindre mengde opsjoner som påvirker produksjonen. I begge serier brukes det ca. 30 stasjoner i produksjonen.
 

Peter Olsson

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2975
Medlemskap
2025
Sv: Är alla husbilar hafsigt ihopbyggda?

Hej "gubbar"

Sluta meka med nya eller nästan nya husbilar! Så länge det är garanti kvar så ska säljaren fixa skiten.
Om vi inte ställer kravet där vi köpt bilen och kräver åtgärd (om det så bara är en skitsak) så blir det ingen ändring.

Och kräv betalt för resa till och från verkstad, ev hyrbil etc. Lägg kostnaderna och tiden och ilskan där de hör hemma - hos säljaren!

Ta en pilsner och håll blodtrycket på rätt nivå.
Håller med dig att man inte ska meka när man har garanti vi lämmnade våran Adria för garantiarbeten i januari 09 fick tillbaka den transportskadad problemet är inte löst med garantiarbeten eller transportskadan idag 04.11.09 så ibland kan det ändå vara bättre och meka
Ang ölen så är det aldrig fel.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Är alla husbilar hafsigt ihopbyggda?

Håller inte helt med om klagomålen jag har köpt min första husbil någonsin men den har inte varit behäftad med dett minsta fel, och jag hde inte förväntat mig några sådana heller, jag viste inte riktigt vad mann skulle tro efter alla klagomål jag nläs om här på forumet, det ären svensktillverkad bil där kann vara en av orsakerna till kvalitetsskilnaderna det är jag övertygad om.men den klassen som företaget har på sina husvagnar når den dock inte upp till ännu, jag har erfarenhet avett antal sådana under 40 års camping liv, jag vill påstå jag är inte helt borta tekniskt efter att i hela mitt yrkesverksamma liv jobbat med teknik.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
505
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025
Sv: Är alla husbilar hafsigt ihopbyggda?

Hej Mikael

Citat:
Eftersom din husbil var fabriksny, måste den väll ha en garanti. Fattar inte du börjar mixtra själv när det är garanti”

Hur försvarar man sig mot ett sådant inlägg, som underförstått kan tolkas, ” att man är lite dum i huvudet ”
Klart jag fattar att där är garanti på en ny husbil.
Anledningen till att man mekar själv är tidsaspekten, jag har inte tid att offra en eller två arbetsdagar med att köra fram och tillbaks till återförsäljaren, där till är det otroligt kostsamt.
Dessutom kan jag se en viss utmaning med att själv åtgärda och förbättra grejor som går i sönder. Jag tror inte jag är ensam om detta beteende i HBK.

Ikväll skall jag göra en förbättring på min Concorde, montera in en garderobsbelysning.
- Klart roligare än att kolla på TV....
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.405
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Är alla husbilar hafsigt ihopbyggda?

Det är klart att man gör modifieringar och förbättringar av husbilen. Varför skulle man annars ha en husbil?

Kanske lite skämtsamt skrivet men det är skoj att fixa och dona med bilen (bodelen) men jag har sluppit ifrån reparationer av sådant som skulle gå på garanti förutom ett trappsteg som sprack. Överhuvudtaget så tycker jag att vår bil håller en förvånansvärt hög kvalité med bra installationer och stabilt byggt. Dock är bilen byggd innifrån och ut, ytterväggarna och taket är det som monterats sist. Dessutom är allt sammansatt med både skruv och träplugg så det är inte lätt att demontera när jag vill bygga om. En fördel ut hållfasthetssynpunkt men en nackdel vid ombyggnad kort sagt.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.305
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Är alla husbilar hafsigt ihopbyggda?

Hej Mikael

Citat:
Eftersom din husbil var fabriksny, måste den väll ha en garanti. Fattar inte du börjar mixtra själv när det är garanti”

Hur försvarar man sig mot ett sådant inlägg, som underförstått kan tolkas, ” att man är lite dum i huvudet ”
Klart jag fattar att där är garanti på en ny husbil.
Anledningen till att man mekar själv är tidsaspekten, jag har inte tid att offra en eller två arbetsdagar med att köra fram och tillbaks till återförsäljaren, där till är det otroligt kostsamt.
Dessutom kan jag se en viss utmaning med att själv åtgärda och förbättra grejor som går i sönder. Jag tror inte jag är ensam om detta beteende i HBK.

Ikväll skall jag göra en förbättring på min Concorde, montera in en garderobsbelysning.
- Klart roligare än att kolla på TV....

PS: Lite konstig är jag nog ändå….min hustru tycker det i alla fall.

Håller med dig fullständigt T Rantzow. Varför inte laga vissa småfel själv och dokumentera och sedan få ersättning av firman man köpt bilen ifrån. Tycker det fungerar bättre än att ta ledigt från jobbet och ränna sverige runt bara för att "rätt ställe ska reparera". Här finns faktiskt pengar att tjäna eftersom betalningen är lätt att få i tillbehör.

Sen att många bilar har fel kan man nog bara skylla på att det är för mycket hantverk med männinskor som skruvar. Problemet kan nog också härledas till att många inköpta tillbehör i dagens bilar inte har så speciellt hög kvallitet.
 
F

F.d. 25142

Guest
Sv: Är alla husbilar hafsigt ihopbyggda?

T Rantzow skriver bl a:
"Anledningen till att man mekar själv är tidsaspekten, jag har inte tid att offra en eller två arbetsdagar med att köra fram och tillbaks till återförsäljaren, där till är det otroligt kostsamt.
Dessutom kan jag se en viss utmaning med att själv åtgärda och förbättra grejor som går i sönder. Jag tror inte jag är ensam om detta beteende i HBK"

Visst är det ibland hopplöst svårt att klara av att ta den tid som krävs för att åka till återförsäljaren med husbilsproblemen och det är lätt att förstå att man fixar det man kan själv.
Det är bara att hoppas att de av oss som klarar att ta denna tid ska göra det och ställa stenhårda krav på snabba åtgärder från säljaren att åtgärda felen.

Jag menar: Så långt det är möjligt ska vi kräva att säljaren åtgärdar felen OCH betalar de extra kostnader som drabbar oss pga förlorad arbetstid, reskostnader etc. Stenhårda krav alltså, som de faktiskt inte kan neka till.

Och: jag förstår er som ser en utmaning i att lösa problemen själva, men det är också så att det får till följd att återförsäljarna inte insear storleken på problemen.

Men, ni som fixar själva: ställ krav på betalning för utfört arbete (och dokumentera noga vad du gjort).
Det är bara vi köpare som kan åstadkomma en förändring - säljarna kommer aldrig att självmant göra något och än mindre tillverkarna.

Säger en desillusionerad köpare av två nya husbilar.
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Är alla husbilar hafsigt ihopbyggda?

Jo visst fanns det små och mindre små fel. Högt placerade positionsljus och mittendelens ljus på kjolarna funkade inte vid leverans. Inye heller högt placerade bromsljus. Utan elschema var det bara att "ringa-mäta" alla kablar. Min första fråga på detta forum gällde detta problem. Fick några bra ledtrådar var jag skulle leta, Det visade sig att allt var draget i husbildelen, fram till övergånge till bildelen. Att det inte fungerade berodde på att det saknades ett kabelstycke som band ihop kablagen. Tillverkade ett eget med hjölp av lite "molex" kontakter.

Det allvarligaste var nog ändå att hjulhusens sidor inte var skruvade i husbilskroppens sidor. Att avhjälpa felen själv ger en bra kunskap om hur allt fungerar. Vid ett sådant tillfälle tyckte jag att det var fuktigt i lastutrymmet, vid granskning så kunde jag se asfalten i en springa. Skruvade ihop bägge sidor med tätmassa emellan.

Det fans andra småfel men de kan vi ta senare.
Leffe
 
Toppen