• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Viasat

F

F.d. 52994

Guest
Nu har jag varit på Piteå dansar och ler. I ett stånd står det en kille och säljer Viasat abbonemang, och minsann så lyckades han sälja ett till mig. Han påstår nu att det kommer att fungera i Spanien, dom har en ny satellit, jag tror den hette Sirius 11? Det ska bli intressant till vintern i Spanien och se om den verkligen funkar, det vore isåfall kanon att få se dom svenska kanalerna. Är det någon som har kläm på detta.:confused:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Viasat

LyngSat - Lyngemark Satellite har ennå ikke noen informasjon om andre sendere enn nordisk og europa for hele viasat gruppen. Flest kanaler er det på nordisk beam, og denne strekker seg ikke ned til Spania, Europa beam kan tas inn i den nordlige delen av Spania med 90 cm, men i syd trenger en 120 cm.

Coverage Areas | SES SIRIUS gir kartene fra Sirius.

Tror selgeren fra Viasat lovte mye mer enn han kan holde.

F

F.d. 52994

Guest

Misstänker det jag också, tänker dock använda den hemma istället för boxer. På måndag skall jag ringa till Viasat och höra mig för om detta

F

F.d. 52994

Guest

Jag har nu varit i kontakt med Viasats support. Man kan ta emot viasats kanaler i Tyskland, med tveksamhet gränsen mot Frankrike. Om man installerar en slingerbox så kan man skicka signalen via internet ner till sin Laptop som man då kopplar med en kabel till tv, kolla den här länken Viasat Everywhere - TV via internet - Prylportalen Enligt supporten är anledningen att man inte sänder längre ned, är att det blir konflikt med sporträttigheter. Bifogar en täckningskarta för Sirius4

sirius4_nordicb.jpg

gunnar20

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
760
Medlemskap
2025

Nu har jag varit på Piteå dansar och ler. I ett stånd står det en kille och säljer Viasat abbonemang, och minsann så lyckades han sälja ett till mig. Han påstår nu att det kommer att fungera i Spanien, dom har en ny satellit, jag tror den hette Sirius 11? Det ska bli intressant till vintern i Spanien och se om den verkligen funkar, det vore isåfall kanon att få se dom svenska kanalerna. Är det någon som har kläm på detta.:confused:
Vi hoppas det funkar men hör av Dig om det verkligen gör det!

F

F.d. 52994

Guest

Jag skall höra av mig till vintern, det är nog troligt att jag anskaffar en slingerbox och köper ett Vodafone abb nere i Spanien. Jag har fått indikationer på att det skall fungera bra, vi får väl se????:confused:

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Curtan, eller någon annan, vet du vad det krävs för bandbredd för att det ska fungera bra med slingboxen? Jag har sett uppgifter på allt från 2Mb till 8Mb för att det ska fungera

Har man den bandbredden tillgänglig via ett abonnang där man inte betalar per överförd Mb är ju detta med slingbox ett intressant alternativ

F

F.d. 52994

Guest

Jag har fått en uppgift på 2mb men vet inte om det stämmer. Det är nog bara att pröva och se

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Leste på et norsk forum om slingbox at en trengte minst 500 kbit/s opplasting hjemme for at det skulle kunne fungere. Men som flere påpekte dette er et absolutt minimum hvis en har litt stor oppløsning på skjermen, nødvendig båndbredde for å vise på en mobiltelefon er svært mye mindre.

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Tänk vad en säljare kan stå och lova för att få påskrivet. Att ens ta upp diskution om hur långt (footprint) ner i Europa det kommer att fungera är inte intressant. Då jag tittar på ett avtal och läser det finstilta på baksidan så kan man läsa under Punkt 5. Upphovsrätt m.m. "Kortet får inte i något fall användas utanför Sverige". Nu är det avtalet jag läser på inte från 2009 men det borde fortfarande gälla, men det vara ändrat. Läs i ditt avtal, kan vara av intresse då supporten lovat dig bild i Tyskland.

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

TV via mobiltelefon använder en annan standard, DVB-H som är betydligt mer komprimerad än
DVB-S, så där kan man inte jämföra.

Det vore intressant att höra från någon som testat slingbox på 2 Mb att höra hur det fungerar. Blir det ryckig bild och mosaikmönster i bilden är det ju väldigt irriterande.

F

F.d. 52994

Guest

I punkt 5 står det bl.a " kunden får inte vidaresända operatörens kanalutbud till digitalbox eller annan utrustning som möjliggör mångfaldigande av kanalutbudet
utan operatörens godkännande"
Följande står på deras hemsida Citat”Vi uppfattar ett behov hos människor att i allt större grad styra sitt eget TV-tittande,
och Viasat OnDemand ger dem en större frihet att bestämma själva hur TV-tablån ska se ut”, säger Ulrik Bengtsson, VD Viasat i Sverige.
”Vi har som ambition att erbjuda TV på TV-tittarens villkor och lanseringen av Viasat OnDemand är ett led i detta. Vi erbjuder också Viasat Everywhere,
som ger tillgång till TV-utbudet oavsett var man befinner sig via en internetuppkopplad dator, samtidigt som vi satsar på hårddiskboxar som ger TV-tittaren
möjlighet att pausa i direktsändning, spela in på en kanal samtidigt som man ser på en annan med mera.”
Här går man tydligen emot punkt 5 i avtalet.
Det står också mycket riktigt att kortet inte får användas utanför Sverige, men det gör det inte eftersom det sitter i boxen hemma och således inte lämnar landet
Eftersom Viasat tillhandahåller tjänsten Viasat Everywhere så är det helt klart tillåtet.

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Hej Håkand,
jag är också intresserad av en slingbox. Tänker satsa på det istället för parabol som förmodligen, även på sikt, inte är en framkomlig väg med hänsyn till alla olika ekonomiska intressen beträffande tillgång, rättigheter, kanalutbud m.m.
Slingboxen ger efter vad jag förstår helt andra möjligheter.
Det som krävs och är en bra internetuppkoppling varhelst man befinner sig i Europa. Något som kanske kommer att förbättras med tiden.
Det finns redan nu två olika typer av slingboxar: SlingBox Solo ochSlingBox Pro. SlingBox Solo är något billigare. Båda boxarna finns att köpa bl.a. på InWharehouse, Komplett och Dustin Home.
Frågan är som sagt vilken av de båda boxarna som man ska välja?
V-backen :confused:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Vet inget om "slingboxar", men jag vet att man i Spanien över internet bara kan se SVT´s egenproducerade program, TV4 bara nyheterna och TV3 i princip ingenting. Däremot verkar Kanal 5 strunta i upphovsrätten och allt vad man lägger ut kan även ses utanför Sverige.

Senast ändrad:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Hej igen curtan.
Jo jag vet att kortet sitter i mottagaren hemma då man använder slingbox och tittar på annat ställe på jordklotet. Slingboxen är ingen ny produkt den har funnits i flera år.
Det jag fokuserade på var att säljaren (inlägg 1) gett sig in i en diskussion om hur lång ner i europa det skulle fungera. Och att deras support (inlägg 5) lovat dig täckning i Tyskland men reserverat sig för Frankrike. I dessa båda fallen så är kortet utanför Sverige vilket det inte får vara som du bekräftar att det fortfarande står i avtalstexten.
För slingboxen behöver man inte prata täckning, finns det internet där man önskar se deras kanaler så fungerar det.

http://www.viasat.se/sites/viasat.se/files/file/pdf/sv_slingbox_qsg.pdf

What do I need to get started?
  1. Broadband cable or DSL high-speed Internet connection (Minimum Upstream Network Speed of 256 kbps)
  2. Home Network Router
  3. If your TV cable connection is located in a different place than your Internet connection, you will also need a SlingLink or other Ethernet bridge
  4. Windows PC or Mac computer
  5. If you want to watch your TV on your phone, you need a Windows Mobile, Palm OS, or Symbian PDA or phone with a 3G data or WiFi connection

F

F.d. 52994

Guest

Du har helt rätt. Nu är det väl så att ingen vet om jag tar med mig kortet och boxen när jag åker runt i Tyskland. Den här försäljaren som jag köpte abbet av visste nog inte så värst mycket, nu skulle jag ha det iallafall, men man tycker att dom borde vara uppdaterade om möjligheten att koppla upp sig på en slingbox, det måste ju vara ett ganska hyfsat försäljningsargument, åtminstone till husbilsägare som åker ner och övervintrar i Spanien, supporten kände till det, det var han som tipsade mig om det.

F

F.d. 53498

Guest

Du har helt rätt. Nu är det väl så att ingen vet om jag tar med mig kortet och boxen när jag åker runt i Tyskland. Den här försäljaren som jag köpte abbet av visste nog inte så värst mycket, nu skulle jag ha det iallafall, men man tycker att dom borde vara uppdaterade om möjligheten att koppla upp sig på en slingbox, det måste ju vara ett ganska hyfsat försäljningsargument, åtminstone till husbilsägare som åker ner och övervintrar i Spanien, supporten kände till det, det var han som tipsade mig om det.

Jag har testat att sätta upp en slingbox. Tyvärr fungerade det dåligt. Det gäller att ha någon hemmavis
d som kan starta om systemet med jämna mellanrum när det går ner. Strömavbrott, trassel i bredbandet mm stänger ner systemet. Det är långt hem att göra en omstart själv. Vore kul att höra om andra erfarenheter.

Senast redigerad av en moderator:

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Hej Anders och Carita,
det problemet borde gå att lösa med ett tidur som varje dygn, varannan dag eller en gång i veckan bryter strömmen till bredbandsmodemet under en kvart eller så.
V-backen :)

IngBo

FD HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021

Det är det som är det stora problemet att saker inte vill rulla på 7/24 utan måste startas om med jämna mellanrum.

Detsamma gäller tyvärr även routers och dylika utrustningar.

Att hålla på med tidrelän och dyligt känns som en ålderdomligt tänk, det finns andra mer moderna lösningar.

Dovado 3G router som omnämnt i andra sammanhang kan med hjälp av Tellstick Telldus Technologies AB kopplas till fjärrstyrda strömbrytare och styras via web-gränssnitt. Själva routern kan dessutom startas om via sms.

Är man driven och intresserad av programmering kan man med fördel skaffa sig en http://www.olimex.com/dev/pdf/PIC/PIC-MAXI-WEB.pdf här får man möjlighet att göra precis vad man vill, kanske det smarta hemmet.

Men jag ställer mig skeptiskt till möjligheten med slingbox beroende på att de linor som man kan komma åt i utlandet inte håller den bandbredd som krävs för att streama video.

Dessutom så är det ju så att man inte är ensam på de kopplingar man kan få upp vilket oxå begränsar vad man får i form av bandbredd, jämnheten kan oxå svikta.

3G brukar inte vara speciellt upphetsande i såna här sammanhang heller men lycka till ni som tänker prova!

Senast ändrad:
Toppen