Sv: Blyfritt eller inte????
Det finnes muligheter for at motoren er modifisert. De delene som trengte bly var ventilene, men ved bytte til andre så fungerer det med blyfritt. Problemet med de gamle blykrevende motorene når de ble kjørt blyfritt var at ventilene etter en stund klebet seg fast - dette kunne skje i åpen tilstand og var en heldig så ble det bare sterkt reduserte krefter. Klebet de i lukket tilstand så ble det skade på overføringen fra kamaksen.
Men hvis min mistanke er rett så snakker vi om en 2 liter bensinmotor, og PSA (Citroen og Peugeot) sine slike har tålt blyfritt fra tidlig 80 tall. Hadde selv en 85 for 10 år siden som vi kjørte på blyfritt - med litt justering var det mulig å kjøre på 95 oktan, men motoren gikk da fortere varm så jeg kjørte den på 98 blyfritt. En svakhet med motoren er at den ikke tåler å kjøres så den koker, det kan ødelegge toppakningen - med eksos i kjølevannet eller vann i oljen som resultat.