• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Eurotunnel

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025
När vi i år skulle till den stora gröna ön med regn varje semesterdag så valde vi tunneln då vi inte provat den tidigare. Lägger oss på (Kingens) ställplats i Calais och vaknar 04:30 för att köpa biljett före 06:00 då det är billigare. Vi kör fram till luckan och köper vår biljett och en liten stund senare är vi på tåget och är strax framme på ön. Efter några veckor skall vi tillbaka till fastlandet igen. Kör fram till luckan och överlämnar biljetten.
Luckan. Denna biljett räcker inte till er bil. Åkte ni med denna biljett hit? Såg personalen i luckan er bil när biljetten såldes?
Jag. Ja vi satt i denna bil (3,14hög 7.02lång) när biljetten såldes.
Med lite diskussion med personal i luckan och senare med supervisor på kontoret så fick vi åka i alla fall utan att betala extra. Vi kunde ju inte gjort fel.
När man betalt och får biljetten i handen så går det inte att läsa ut vad för sorts biljett man fått. Och när man är på ön och vill hem är man inte i förhandlingsläge. Men det löste sig till slut. Inga köer och själva lastning, lossning och själva resan gick mycket bra. Mycket smidigt system, men kan undra hur dom får ihop ekonomin för där var lite bilar både dit och hem. Åk gärna med tunneln men se upp med priset.

G.jpg

etlam

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
1677
Medlemskap
2025
Sv: Eurotunnel

Hej, det låter lättvindigt, men hur mycket kostar det? Vi har funderingar att besöka ön.
etlam

gaisaren

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2025

Låter väldans mycket pengar för att transportera sig över kanalen. Vi valde P & O ferris vid hemfärd(mestadels sol ,85%) från England.Kostnaden var ca 1200:- enkel biljett. Vår bil är 685 lång och ingen fråga på höjd. Överfarten ,enkel resa,från Danmark gjorde vi med DFDS och betalade inkl. hytt 4personer 5800:-

ha det..............:music-icon:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Väldans mycket pengar blir det lätt då man är ute 4 veckor med 4 personer, med inträde och äter ute ofta. På våra resor ingår att söka upp Europas/Världens största/längsta någonting, och tunneln ingår i detta. Och vi är en upplevelse rikare.
Men jag är intresserad av hur du räknar. Om vi bortser från hur vi båda hamnade i Danmark så räknar vi därifrån.

Ni reser
Danmark - England 5800:- enkel
England - Frankrike 1200:- enkel
Tillbaka till Danmark ?
Summa minst 7000:-

Vi reser
Rödby - Puttgarden 835:- enkel
Eurotunneln 2600:- t/r
Puttgarden - Rödby 835:- enkel
Summa 4270:-

gaisaren

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2025

Håller med om att det rullar iväg med pengar. Det jag menade var att kostnaden för överfartne från GB var "hög". Efter Calais så körde vi hela vägen till Puttgarden.
Eftersom vi vi oxå var fyra så blir kostnaden / familj mycket mindre. Jag räknade ej in broavgifter , Öresund och Store Bält. De kostade oxå en lite slant.

ha det............:music-icon:

Senast ändrad:
Toppen