Sv: Husbilslarm tips om det bästa
Vist är vi olika...
Vårt larm är inte koplat till eventuella centrallås för ofta vill man ju låsa hytten när man är kvar i bilen. Vi går aldrig tex in hytten utan alltid i bodelen, tycker det är skönt att alltid ha ytterskor på samma ställe och rent inne i bilen (vi har en alkovbil).
Vi sköter vårt larm(Cobra) med en separat enhet och det bästa med larmet är att det är kopplat till en uppringningsenhet, går larmet får jag SMS och några sekunder senare ringer det. Då kan jag slå en kod och då hör jag vad som försigår i bilen, kan även prata till eventuella bovar. Detta känns väldigt tryggt när man lämnat bilen tex utomlands, man behöver inte gå och fundera utan vet att allt är bra med bilen.
Vi har två "larmstrålar" förbi fönstren i hytten (vanligaste stället in i bilen) alla lastluckor och bodelsdörren är larmade och skulle tjuven föredra fönstervägen har vi två deckare som känner av rörelse (larmar även för större vibrationer i karossen). För att göra det extra besvärligt har vi även värdeskåp (i hytten under värmereglagen lätt att kasta in GPS,kamera mm), rattkrycka, extra låst på hyttdörrarna, extra lås på bodelsdörren, och dekaler om säkrad bil.
Kanske verkar det överdrivet men vi känner oss trygga och det finns garanterat bilar som är lättare att ge sig på än våran.
Cobra larmet köpte vi på BRL i Trollhättan, trots strul i uppstarten rekomenderar jag dem, de gav inte upp innan jag som kund var nöjd. Nu har larmet fugnerat perfekt inga fellarm.
Mvh Torbjörn...