• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hobby Van?

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Hej !

Var och tittade lite på Forsbergs idag.
Kollade in en Hobby Van. Ser mycket intressant ut.

Det var en sådan vi skulle ha köpt i våras, men de var slutsålda då.

Hittade en som bara har gått 600 mil.

Finns det någon i klubben som har erfarenhet av den, med Ford chassie.

Lutar kanske åt att byta till våren.......

Vore kul att höra vad ni tycker eller inte tycker.........

Lev väl!

F

F.d. 673

Guest
Sv: Hobby Van?

Det var en artikel om Hobby Van i Caravan Clubs tidning som kom idag.
Mitt ex av tidningen är lätt ner-dreglat på det uppslaget! Vilken fin bil det er ut att vara!

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

JanneEkan!!!

Mitt ljus i mörkret!

Vad har du för erfarenheter?

Senast ändrad:
F

F.d. 2692

Guest

Det är inte en Hobby jag har utan en Hymer men är på samma chassi. Så när det gäller Forden har jag bara goda erfarenheter, det är "nästan" som att köra personbil. Storleken är helt perfekt för 2 vuxna. Nu skiljer det sig lite mellan bodelen på Hobby och Hymer och det är nog mer en smaksak än vilket som är bäst. Hobbyn har lite mer "lull lull" vilket tilltalar en del. Sen finns det även lite olika varianter som med och utan garage. Du får gärna ringa mig så kan jag berätta mer.

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Det finns en recall på Ford Transit 2007. Något skall momentdras i framvagnen på vissa bilar. Fick besked om detta då jag hade kontakt med Fordverkstaden i Billesholm för att sätta dit innerskärmar och få halvljusautomatik. Hymer i Ängelholm visste inget om detta.
Halvljuset kan ställas in i bildatorn.

I övrigt har bilen fungerat bra förutom att Hymer Tyskland klippt en kabel avsedd för dragkrok och inte isolerat eller kopplat ur vid elplinten. Detta ledde i höstblötan till kortis, tomt fordonsbatteri och bärgning. Datorn hade fått spader och allt blinkade även halvljuset när jag försökte ladda bilbatteriet. Hymer Ängelholm tog alla kostnader utom bärgningen som jag skulle beställt från ett nummer i Tyskland enligt instruktionsboken. Fick dock ett "halvt" värdeskåp som plåster på såren.

F

F.d. 2692

Guest

Kalle,
• Halvljus automatiken, fick du betala det själv?

• Blev det tystare med innerskärmar?

Senast redigerad av en moderator:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Senast ändrad:
P

Pebben o Lena

Guest

Hej Kalle!
Tack för värdefulla uppgifter ang. Hymer van 522.
Jag har själv en med Ford-chassie 07. som jag tycker uppför sig underligt när det är lite vind snett framifrån. Den blir vindkänslig och svår att hålla på vägen.Har misstänkt att det har med framvagnsinställningen att göra . Kanske är det denna recal(efterdragning) som bör utföras? Ska be Ford att dom monterar innerskärmar på vår med eftersom det blir tystare.Lika bra att dom får fixa halvljusautomatiken på en gång.
Annars går bilen som tåget, dock icke som på räls.Annars är vi helnöjda. En bil perfekt för 2 personer.

Med tacksamma hälsningar/ Pebben :spinny:

F

F.d. 16416

Guest

En varnig ...... bilden visar en Hobby Van 2007 efter 500 mil svensksåld ......

F

F.d. 14352

Guest

Hej!

Vi har en Hobbyvan-08. Vi är jättenöjda med den. Liten och smidig med en fantastisk inredning. Känns väldigt lyxig. Garaget är stort och bra och rymmer massor. En nackdel är att det inte finns ngn halvljusautomatik, men det är en vanesak. Det piper i kupèn när man glömmer stänga av det.
Men som sagt. Hela bilen känns lyxig fast den är så liten.

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

Hej och tack för era inlägg.

När vi tittade sist på HobbyVan så tyckte min fru att det va väldigt trångt mellan köket och toan....samt att garderoben var under sängen.
Vad har ni för synpunkter på detta.
Vi har ju en nästan ny Hobby 550 som vi trivs med, så man är väl inte riktigt klok som funderarar på att byta...... men men ,vi får väl se....:swoon:

Trevlig Helg

F

F.d. 14352

Guest

hej!

vi har inte haft något problem med utrymmet mellan kök och toa. oftast är man ju ensam när man lagar mat (tyvärr). ska någon gå på toaletten samtidigt så kan det bli lite trångt, men det står vi ut med. att garderoben är under sängen känns inte som en nackdel. spelar ingen roll alls. den är stor och rymmer mycket kläder. vad det gäller bränsleförbrukning så har vår bil hamnat på ca 0,6/mil. det tycker jag är helt ok.

som sagt! vi är helnöjda. vi har resonerat som så att vi är bara i bilen när vi sover och äter. vi är inte ute efter att ha stora ytor utan en bil som är trevlig och uppfyller de krav vi har på komfort och framkomlighet.

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

0.6 har jag aldrig varit i närheten av. Snarare 0.9 vid blandad körning och upp till 1.1 vid hård körning på motorväg E6 (120 - 130 km/t) regn och vinterdäck utan dubb.
Ford Transit Hymer T 572 CL

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

Hej igen!

Vi har det ju ganska trångt idag också, men man vänjer sig ju.

En annan fråga....Garage!... Det ni också på era Van eller!!

En av anledningarna till att vi är intresserade av en Van är just garaget.
Vi tänkte att det funkar kanske att ha med en liten Vespa där.......

Men jag tog upp det med Forsbergs så trodde de att det skulle behövas rejäla förstärkningar/ombyggnader för att klara det.

Om ni har löst detta....Hur löste ni det?

Mvh

F

F.d. 4879

Guest

Jag har inget garage på min husbil tyvärr men jag har en scooter (så kallad Vespa) som är en Hyosung Exceed 125cc. Den är 113cm hög om man skruvar av backspeglarna och 68cm bred. Längden är 187cm, markfrigången 11cm samt vikten är 120kg. Det är väl dom måtten man får gå på om man ska få in den genom dörren. Den jag har är av normal storlek, rätt stor faktiskt. Jag skulle tro att om man lägger ut en skena/U-balk på golvet i garaget så att trycket fördelas så bör det inte vara problem för att det ska hålla. Man får sedan även montera dit några lastöglor så man kan spänna fast den om det inte redan finns i garaget.

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

Hej Kölis!

Tack för dina mått & Viktuppgifter.

Platsen i garaget tror jag funkar ok! Kan kanske får göra som du säger.....pyssla lite.

Men det var att, det inte funkade med vikten som ökade baktill.
De menade att det skulle behövas förstärkas i ramen under för att det skulle funka. Antagligen skulle det bli bakvikt på bilen.....
Det som gällde annars skulle vara en bil med AL-KO Chassie.
Skall det verkligen vara nödvändigt, jag menar vi pratar ju om ca 125Kg det borde väl klara sig.
Om man lastar in några backar Öl eller läsk..hm..... bak så sticker väl det iväg rätt snabbt också i vikt.

Eller är jag ute och cyklar??

Senast ändrad:
F

F.d. 4879

Guest

Nej du är inte alls ute och cyklar, låter som dom andra åker tandem i så fall.. Att förstärka ramen ändrar ju ingen tyngdpunkt på bilen, snarare så kanske den blir ännu mer baktung. Är det ett garage på den så bör konstruktionen vara gjord för att lasta i. 125 kilo är visserligen några kilon men om man som du säger lastar en del annat fram i bilen så blir hävertverkan ganska snabbt 125 kilo tillbaka. Jag tror att golvet är den svaga punkten och kanske även bilens totala lastförmåga.

Toppen