BerntMgn
HBK Medlem
Hej Vänner som inte gillar stanken.
Var på Elmia o tog en diskusition(svårstavat ord) med Thetford om odörer i Husbilsinstallationer.
Fick lära mig att husbilstillverkarna inta alltid bryr sig om de installationsrekommendationer som anges.
Ser man på t.ex den installation som jag har (cassette C4) har så skall det finnas ett
luftutsläpp undertill bilen.
Denna väg skall de gaser som alltid bildas ges utlopp när övertrycksventilen aktiveras.
Den andra vägen för odören sker när vi är nödda att öppna ventilen.
Å va tar då detta vägen, jo via vår näsa o vidare in i vagnen. Även om vi varit förutseende o öppnat Fönster eller takventil så är vi tillbaka i utedassepoken.
Hälla diverse medel i tanken är bara ett sätt för tillverkarna öka sin mervärdesförsäljning.
Ska de va på detta viset.
Svaret är NEJ.
Thetford säger sig komma med en liknande lösning som SOG-systemet,
men vad hjälper det om inte husbilstillverkarna inser att marknaden kräver frihet från odörer.
Samma krav kan appliceras på avluftning av gråvattentanken.
Givetvis skall denna ske över taket, så har iallafall jag det i vårt hus.
I min tidigare liv med båt så skedde detta via en ventil utombords.
Summan av detta är enligt min mening att vi skall ställa krav, kanske genom en skrivning
i någon av våra tidskrifter eller på annat sätt.
Nu orkar jag inte mer i detta ämne, hoppas något spinner vidare på tråden.
Helsingar
BerntMgn
Var på Elmia o tog en diskusition(svårstavat ord) med Thetford om odörer i Husbilsinstallationer.
Fick lära mig att husbilstillverkarna inta alltid bryr sig om de installationsrekommendationer som anges.
Ser man på t.ex den installation som jag har (cassette C4) har så skall det finnas ett
luftutsläpp undertill bilen.
Denna väg skall de gaser som alltid bildas ges utlopp när övertrycksventilen aktiveras.
Den andra vägen för odören sker när vi är nödda att öppna ventilen.
Å va tar då detta vägen, jo via vår näsa o vidare in i vagnen. Även om vi varit förutseende o öppnat Fönster eller takventil så är vi tillbaka i utedassepoken.
Hälla diverse medel i tanken är bara ett sätt för tillverkarna öka sin mervärdesförsäljning.
Ska de va på detta viset.
Svaret är NEJ.
Thetford säger sig komma med en liknande lösning som SOG-systemet,
men vad hjälper det om inte husbilstillverkarna inser att marknaden kräver frihet från odörer.
Samma krav kan appliceras på avluftning av gråvattentanken.
Givetvis skall denna ske över taket, så har iallafall jag det i vårt hus.
I min tidigare liv med båt så skedde detta via en ventil utombords.
Summan av detta är enligt min mening att vi skall ställa krav, kanske genom en skrivning
i någon av våra tidskrifter eller på annat sätt.
Nu orkar jag inte mer i detta ämne, hoppas något spinner vidare på tråden.
Helsingar
BerntMgn