• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Wish

F

F.d. 4220

Guest
Jag använde den för några år sedan.
Det positiva är att det är lätt att få tillbaka pengarna när produkten inte håller måttet (vilket var ofta).

Så jag slutade att handla där. Det var inte värt besväret.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag har motvilligt handlat där 5-10 gånger.
Rörigt och svårsökt. Det gäller att vara vaken och veta exakt vad man vill ha för det vimlar av överdrivna annonser med ren nonsensinfo. Samma artikel säljs av många till väldigt varierande priser och med varierande specifikationer...
Frakten kan bli väldigt dyr och betalas per styck också.

Men hittills har jag fått det jag beställt så det fungerar. Jag saknar dock Aliexpress...
 
F

F.d. 4220

Guest
Dx.com är också ett alternativ.
Jag misstänker att Wish är en del av alibaba, likt aliexpress.
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Har handlat en del där med blandat resultat. Även Alixpress där man kan söka leverans via Europaland tex Polen. Måste dock erkänna att jag numera mest handlar av Amazon.se som har bra priser och leveranstider.
 

Bodekull

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
1660
Medlemskap
2024
Jag är också tveksam, bombarderad med flera mejl dagligen.
Så jag avstår att handla från Wish.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Wish er et USA basert opplegg, Alibaba og Aliexpress er samme kinesiske bolag. DX, Banggood og et par andre ser og ut til å være kinesiske. Ebay startet i USA, men har nå avdelinger i veldig mange land og eier PayPal som de kjøpte av Elon Musk.
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
Jag köper en hel del på Banggood. Aldrig blivit lurad där. Allt jag beställt har kommit fram.
Ligger en telefon på utlämningsstället som jag ska hämta ut nu. Poco X3. ca 1 000:- billigare än Amazon.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
DX, Banggood och Aliexpress är gamla favoriter som alltid fungerat bra och där infot om det som säljs inte är lika löjligt bilhandlarbluffigt som det är på Wish.
Jag handlar dock inte av dom längre efter att Posten/Tullen började plocka in nästan alla paket. Är tullen fortfarande lika hård eller slinker paketen igenom mer nu?
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
DX, Banggood och Aliexpress är gamla favoriter som alltid fungerat bra och där infot om det som säljs inte är lika löjligt bilhandlarbluffigt som det är på Wish.
Jag handlar dock inte av dom längre efter att Posten/Tullen började plocka in nästan alla paket. Är tullen fortfarande lika hård eller slinker paketen igenom mer nu?
Ingen tull på senaste årets paket från Banggood som jag beställt.

Nu står det så här:

About European Union VAT:

Goods purchased from Banggood and delivered to the destination located in the European Union (EU), VAT and duties(if applicable) have been included in their selling prices, and you don't need to pay additional tax. For more information about these costs, please contact the tax and customs authorities in your country.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Ang wish mejlbombning, det står att vill du ej ha dessa mejl tryck här som då länkar till uppsägning men är omöjligt att
att fylla i efter eget önskemål utan bara deras att dom skickar veckomejl annars ingen uppdatering
Någon som kan tipsa om hur man blir av med dessa irriterande mejl.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ingen tull på senaste årets paket från Banggood som jag beställt.

Nu står det så här:

About European Union VAT:

Goods purchased from Banggood and delivered to the destination located in the European Union (EU), VAT and duties(if applicable) have been included in their selling prices, and you don't need to pay additional tax. For more information about these costs, please contact the tax and customs authorities in your country.

Då kanske dom slappnat av lite med kontrollerna :)

Det verkar vara nya momsregler nu från 1:a Juli som då skall stoppa mellanlandningen av varor inom EU för att säljaren skall slippa momsen. Kanske därför nya texten om VAT kommit till?

Kanske är vi lite i en övergång nu? Det verkar ju lite mysko när det fortfarande skiljer så mycket i pris enbart på varifrån godset skall skickas trots att leveranstiden fortfarande är nästan samma och man kan tolka det som att moms ingår i båda alternativen.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.794
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Beställde ca 10 ggr väldigt billiga saker. Alla gånger var det slut eller något annat. Sedan beställde jag en apparat som visade sig för tung föra jag skulle kunna använda den. Då fick jag inte skicka tillbaks den för de ansåg att jag hade gjort för många returer???? Hade aldrig tidigare returnerat något och säkert fått 5-6 bra leveranser något år tidigare.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.861
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag har nyligen fått leverans från Aliexpress som var skickade innan 1 Juli och där mellanlandar paketet i EU land. Paketet har fått ny etikett med avsändare i EU och sedan levererats via PostNord och ingen ytterligare avgift. Har ytterligare paket i transit så det ska bli spännande att se hur det går. Trackingen i PostNord appen startar först i EU. Ser att priserna hos Aliexpress nu har ökat med momsen på de varor jag köpte senast så Aliexpress sköter momsen till EU numera antar jag.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Kul, då kan man kanske börja handla där igen. Jag har inget emot att betala moms.
Det som ställde till det förut var extraavgifterna vilket gjorde småköpen extremt dyra.
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Om du väljer leverans från ett EU-land på Aliexpress så blir det ingen tull. När jag skickade efter mitt LifePo4 batteri så stod det att moms och tull ingick. Leveransen gick med UPS och inga avgifter tillkom.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Fast det är det hålet dom täpper till nu med nya regler. Tidigare har butiken kunnat fuska sig runt betalningen av momsen på det sättet vilket gett lägre priser för oss men som Håkan skriver så har priserna justerats upp så momsen kommer förmodligen in nu.
Lite dyrare för oss men regler följs så vi kan börja handla enkelt utan problem. Det är ju också ofta småprylar som får så höga påslag på vägen fram till vanliga svenska butiken.
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
På billiga grejor är ju inte momsen någon större utgift utan Postens hanteringsavgift på 75 kr och den slipper man på Wish och när det går via andra länders system.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Just därför det blir roligare och billigare nu när man slipper handla på jobbiga Wish och fortfarande betalar moms :)
 
Toppen