• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägvågar

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
570
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Jag har väldigt ofta åkt in på den våg som finns utmed riksväg 26 mellan Hyltebruk och Oskarström och den är i alla fall väldigt exakt. Jag brukar för skojs skull väga mig själv och den diffar bara 5 kilo mot vågen i badrummet.....
 

knauser

HBK Intresserad
Inlägg
142
Kommun
Katrineholm
Man får nog räkna med en onogrannhet om +/-5%. På 4t gör det +/- 200kg...
Dessa "publika" vågar kalibreras nog inte så ofta...
de fordonsvågar som Trafikverket förvaltar. Ha dock i åtanke att Trafikverket inte kan garantera att alla vågar alltid fungerar som de ska, vilket kan ge ett missvisande resultat.
Trafikverkets fordonsvågar är främst ämnade för att användas för polisens kontroller, men de vågar som inte är försedda med bom får även användas av allmänheten.
 

gnistan

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
37009
Medlemskap
2024
Fel ? Diskuterades det inte fasta vågstationer eller? En undran bara . . . hur många gånger har du blivit vägd? Där jag körde mest där fanns inga fasta vågstationer utan där kom "bussen" och vinkade in en på någon parkeringsficka sedan plockades vågarna fram ingen liten procedur isynnerhet dom gamla trävågarna (som det gick att bromsa sönder med ett visst trick. då var man inte speciellt populär) sedan kom alu-vågarna som var mycket säkrare och exaktare, sedan mätte dom lutningen där man blev vägd så fick man lite avdrag om p-fickan inte var rätt i våg sedan blev det lite avdrag för felmarginal på varje våg, körde upp på 6 vågar samtidigt ibland 8 beroende på hur många axlar det var på släpet.
Körde en hel del på Norge där fanns det fasta vågstationer på strategiska platser där blev man aldrig vägd med "lösvågar" , blev man stoppad utanför vågområde och dom misstänkte att man var överlastad då blev man "lotsad" till närmsta fasta våg.
Priset var 1krona kilot dom första 2 tonnen om jag inte minns fel sedan dubblades pengen efter det, detta var före 20-talet.
En reflektion . . . Ni som tycker att ni kör väldigt tunga H-bilar kanske 5 ton eller tom 7-8 tonsbilar. Bara framaxeln lastad väger ca 8 ton på en lastbil
sedan kommer det en massa axelkombinationer som väger allt mellan 16 till 24 ton som på en svenskt normalfordon tillsammans väger ca 60 ton eller mer så djävlas inte med dom bilarna ni har inte en chans att vinna den matchen tänk på det ni som blir irriterad på den tunga trafiken.
Reglerna är väl ungefär som på sjön , den som seglar för brödfödan har alltid rätt till väg, sedan finns det ju alltid "rötägg" överallt.
Nu kom jag ju ifrån ämnet men som ofta besökare av lite olika vågar så är det svårt att inte få kommentera lite.
Skrivit av en fd notorisk överlaståkare
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Och o
Åker man in på vägning så kan kan ju alltid försöka att få se dagens kalibrerings intyg.
Och om de inte har det med?
Vänta på att det hämtas i 7 timmar?
Hävda att man inte accepterar eventuell övervikt (i fall man har det) på avsaknad av intyg, och kanske vänta 7 timmar?
Förmodar att de har det intyg som krävs.

Vad skulle vitsen vara med att begära att se intyget?
 
F

F.d. 73249

Guest
där sitter ett klistermärke på vågen som visar den är krönt, precis som det gör i en hiss.
titta på typ grönsaks vågen i matbutiken så ser ni hur det ser ut
 
Toppen