Torsdag 18/6 klockan 14 norr om Sundsvall på resa upp till Västerbotten märkte jag att motortempmätaren stod på rött. Stannade snabbt, upp med huven och, nä, ingen vattensprut, ingen särskild glykoldoft, inget sånt.
Konstaterade att Västerbottenresan just hade löst upp i intet.
Inget annat att göra än att ringa bärgare. Micke på Falks kom efter 1 timme och så vidtog telefonjakt.
Vart skulle han bärga oss. Han, jag och min fru satt alla med mobilen i örat och ringde alla tänkbara verkstäder, någon hjälp dan före midsommarafton belönades vi inte med.
Slutlösningen blev att Micke tog oss till Falks garage där bilen skulle få bo över helgen.
Vidare ordnade han fram en hyrbil till oss så vi kunde lomma hem till Dalarna igen något slokörade.
Dagens hjälte för oss (Micke) skulle slutat skiftet kl 16 men kunde inte vinka av oss förrän 1830,
snacka om servicekille.
Nå, temp problemet då? Jo efter att funderat över natten och konfererat två mekaniker var jag ganska säker på att felet ligger i tempgivaren eftersom mätaren envisas med att ligga på rött även med kall motor så fredagsmorgon satte vi oss i hyrbilen för att återse vår husbil i Sundsvall igen.
Lämnade igen hyrbilen och började rulla hemåt igen.
Jag hade med en IRmätare och stannade ofta och kollade tempen i motorrummet och ingenstans var tempen över 50 grader någon gång så min tro på givarfel har stärkts.
Väntar nu på måndag och besök på verkstad.
Har någon annan haft liknande problem med motortempen?
Roax
Konstaterade att Västerbottenresan just hade löst upp i intet.
Inget annat att göra än att ringa bärgare. Micke på Falks kom efter 1 timme och så vidtog telefonjakt.
Vart skulle han bärga oss. Han, jag och min fru satt alla med mobilen i örat och ringde alla tänkbara verkstäder, någon hjälp dan före midsommarafton belönades vi inte med.
Slutlösningen blev att Micke tog oss till Falks garage där bilen skulle få bo över helgen.
Vidare ordnade han fram en hyrbil till oss så vi kunde lomma hem till Dalarna igen något slokörade.
Dagens hjälte för oss (Micke) skulle slutat skiftet kl 16 men kunde inte vinka av oss förrän 1830,
snacka om servicekille.
Nå, temp problemet då? Jo efter att funderat över natten och konfererat två mekaniker var jag ganska säker på att felet ligger i tempgivaren eftersom mätaren envisas med att ligga på rött även med kall motor så fredagsmorgon satte vi oss i hyrbilen för att återse vår husbil i Sundsvall igen.
Lämnade igen hyrbilen och började rulla hemåt igen.
Jag hade med en IRmätare och stannade ofta och kollade tempen i motorrummet och ingenstans var tempen över 50 grader någon gång så min tro på givarfel har stärkts.
Väntar nu på måndag och besök på verkstad.
Har någon annan haft liknande problem med motortempen?
Roax