• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Start/stopfunktion

ockie

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Trosa
HBK-Nr
40146
Medlemskap
2024
Har fått tvärstopp vid ett rödlyse i Frankrike.
Kunde komma hem med start/stopfunk urkopplad.
Har kollat batteriet, det ger 830 amp, start/stop kräver 950 som ett juste batteri ger.
Fiat vägrar att lösa mitt problem, amp måste vara lägre om garantin skall gälla.
Att bilen stannar är inte tillräckligt för Fiat, en siffra är viktigare.
Finns det nån hjälp att få med problemet?
Ockie
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.861
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har fått tvärstopp vid ett rödlyse i Frankrike.
Kunde komma hem med start/stopfunk urkopplad.
Har kollat batteriet, det ger 830 amp, start/stop kräver 950 som ett juste batteri ger.
Fiat vägrar att lösa mitt problem, amp måste vara lägre om garantin skall gälla.
Att bilen stannar är inte tillräckligt för Fiat, en siffra är viktigare.
Finns det nån hjälp att få med problemet?
Ockie
Vilken bil? Hur gammal?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.969
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det låter mer som dålig kontakt/jordfel.
Det finns inga smådieslar som kräver 800-900A för att starta.

Den kraftfullaste jag haft var en 8,2L V8, den drog 600A på startmotorn.
I min nuvarande vardags-skåpbil har jag ett separat litet mc-batteri för start/stopp.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.484
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Start/stop funktionen brukar ju inte ens aktiveras om startbatteriet är
dåligt på något vis ej heller om värme systemet står på "full defroster" eller "full AC kyla"
eller om man inte har stängt motorhuven eller en dörr riktigt eller inte har bilbältet på sig.
Dessa är inte dom ända saker som sätter stopp för detta system.

Hur fick ni igång den?
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
266
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Har inte fått någon vettig förklaring på att startstopp på något sätt skulle vara nödvändig/fördel för motorns funktion.
Pendlar man och regelmässigt hamnar i en kö - lång vid rödljus någonstans där det är tät trafik kan jag förstå det hela.
I normalläget bidrar det till oönskade stopp på motorn med dito start vid parkering t.ex.
Ett ökat slitage på batteri och startmotor ger det också.
Tydligen är det ett av kraven för en miljöbil vilket naturligtvis får biltillverkarna att sätta dit det.
Jag är inte särskilt påläst på vilket sätt detta skulle bidra till mindre miljöförstöring men antar att det handlar om ett speciellt läge i större storstäder i europa där det förmodligen kan skapa lite bättre luft om man regelmässigt har kilometerlånga köer vid stoppljus.
Den energien som åtgår att starta en bil måste återladdas via generatorn som via en högre förbrukning av bränsle kompenserar detta en långsamt slingrande kö med ideliga start stopp borde medföra högre utsläpp eller plus minus noll.
De batterier som ska klara det måste vara ett nummer större för att klara detta alltså sämre för miljön.
Att i händelse av kyla motorn behöver vara igång och värmefläkten på gör att man programmerat bort start/stopp vid dessa tillfällen, samma med AC . Man känner av spänningen hela tiden och om den sjunker 10sek efter att motorn stannat startar den igen. Oftast stannar den precis när man ska ut på en huvudled och behöver vara snabbt igång och skapar en onödigt stressig situation.
Tyvärr går det inte att stänga av på min bil enligt märkesverkstaden. Jo det går men återställs varje gång jag vrider om nyckeln.
Så denna funktion är normalt helt onödig annat än vid extrema situationer, påtvingad via skenet att vara miljövänlig och precis som nästan alla andra påtvingade förändringar av motorns arbetsätt ofta gett högre utsläpp.
Ingen är intresserad av att göra en konsekvensutredning, miljöfolket som tror det gjort en insats men i ett läge där det inte stämmer naturligtvis vill dölja fakta utan i allmänna ordalag vill påstå att de gjort något bra.
Bilfabrikanterna som naturligtvis inte vill erkänna verkligheten eftersom man vill ha en miljöstämpel som via beskattningslättnader gör deras försäljning tryggad.
Det handlar om i bästa fall ett nollsumme spel och självbedrägeri i miljöns tecken.
För att återgå så om motorns elektronik startar eller via nyckel eller annan likvärdig metod det blir problem med starten så handlar det om problem med strömmen till startmotorn.
Men det kan också handla om strömmen till startrelä som ju slits extra mycket. Minus går ju från batteriets jordpunkt i karossen via punktsvetsar, bultförband jordflätor till motorn, att ha en hela tiden pågående mätning av batterispänning kan ställa till det.
Datorn måste ju alltid säkerställa att den har ström och den är prio 1.
 

steffo56

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Falun
HBK-Nr
32383
Medlemskap
2024
jag har varit med om liknande problem med en ny knaus på Fiat chassi 2021 efter sex mil i andra rondellen på väg hem så gick bilen ner på tomgång efter att jag stannat . efter mycket snack med fiatservice om storleken på mina fötter och hur litet pedalstället är på bilen ,att jag skulle ha tryckt på bägge pedalerna samtidigt, men en kille på verksta'n kom med idén att byta bromsljuskontakt en sen har det fungerat.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.024
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Har inte fått någon vettig förklaring på att startstopp på något sätt skulle vara nödvändig/fördel för motorns funktion.
Pendlar man och regelmässigt hamnar i en kö - lång vid rödljus någonstans där det är tät trafik kan jag förstå det hela.
I normalläget bidrar det till oönskade stopp på motorn med dito start vid parkering t.ex.
Ett ökat slitage på batteri och startmotor ger det också.
Tydligen är det ett av kraven för en miljöbil vilket naturligtvis får biltillverkarna att sätta dit det.
Jag är inte särskilt påläst på vilket sätt detta skulle bidra till mindre miljöförstöring men antar att det handlar om ett speciellt läge i större storstäder i europa där det förmodligen kan skapa lite bättre luft om man regelmässigt har kilometerlånga köer vid stoppljus.
Den energien som åtgår att starta en bil måste återladdas via generatorn som via en högre förbrukning av bränsle kompenserar detta en långsamt slingrande kö med ideliga start stopp borde medföra högre utsläpp eller plus minus noll.
De batterier som ska klara det måste vara ett nummer större för att klara detta alltså sämre för miljön.
Att i händelse av kyla motorn behöver vara igång och värmefläkten på gör att man programmerat bort start/stopp vid dessa tillfällen, samma med AC . Man känner av spänningen hela tiden och om den sjunker 10sek efter att motorn stannat startar den igen. Oftast stannar den precis när man ska ut på en huvudled och behöver vara snabbt igång och skapar en onödigt stressig situation.
Tyvärr går det inte att stänga av på min bil enligt märkesverkstaden. Jo det går men återställs varje gång jag vrider om nyckeln.
Så denna funktion är normalt helt onödig annat än vid extrema situationer, påtvingad via skenet att vara miljövänlig och precis som nästan alla andra påtvingade förändringar av motorns arbetsätt ofta gett högre utsläpp.
Ingen är intresserad av att göra en konsekvensutredning, miljöfolket som tror det gjort en insats men i ett läge där det inte stämmer naturligtvis vill dölja fakta utan i allmänna ordalag vill påstå att de gjort något bra.
Bilfabrikanterna som naturligtvis inte vill erkänna verkligheten eftersom man vill ha en miljöstämpel som via beskattningslättnader gör deras försäljning tryggad.
Det handlar om i bästa fall ett nollsumme spel och självbedrägeri i miljöns tecken.
För att återgå så om motorns elektronik startar eller via nyckel eller annan likvärdig metod det blir problem med starten så handlar det om problem med strömmen till startmotorn.
Men det kan också handla om strömmen till startrelä som ju slits extra mycket. Minus går ju från batteriets jordpunkt i karossen via punktsvetsar, bultförband jordflätor till motorn, att ha en hela tiden pågående mätning av batterispänning kan ställa till det.
Datorn måste ju alltid säkerställa att den har ström och den är prio 1.

Det finns säkert ett antal rapporter på detta tema att leta reda på. Det första i min träfflista var ett examensarbete som hänvisar till en undersökning för 20 år sedan, i USA om jag förstått rätt. Citat:

Matsuura et al. (2004) utförde ett experiment med två vanliga bilar (1,5 liter, fyra cylinders Toyota bensinfordon) där ena bilen utrustades med en stop-startmotor och den andra förblev icke-modifierad. Båda bilarna körde samma rutt inom urbana områden under fyra olika trafikförhållanden, från lätt till tung trafik. När stop-start bilen stannade stängdes motorn automatiskt av och sattes på igen när det var dags att åka. Den icke-modifierade bilen hölls igång oavsett trafikförhållanden. Bilarna kördes även exakt samtidigt för konsistensens skull. Tabell 2 reflekterar resultaten. Tabellen visar att under alla fyra trafikförhållanden var stop-start fordonet mera effektivt. Det vill säga räckvidden var 4,0–8,7 % längre för stopstart fordonet än för det normala fordonet. Därmed konstateras det att stop-start motorer har en tydlig bensinsparande fördel gentemot normala motorer

(Jag tog inte med tabellen eftersom huvudresultatet framgår av texten; 4,0 - 8,7%)
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
266
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag har sett undersökningar på detta och det beror naturligtvis hur färdvägen ser ut.
Man kan styra resultatet dit man vill med hur färdvägen ser ut och batteri och startmotordelens mångfallt ökande förslitning räknas naturligtvis inte in i resultatet.
I en mindre ort med lätt trafik och där motorn stannar flera gånger vid parkering och vid utfart vid stopptecken. Eftersom motorn känner av en lägre batterispänning blir det en högre tomgång för att ladda ifatt vilket den gör vintertid. När den kallnar ner i kyligt väder och det blir kallt i kupen för att motorn inte cirkulerar vattnet uppstår olägenheter. Utanför en stor tätort har man mest problem med något man kan sköta själv nämligen tändningnyckeln.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.024
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Nej naturligtvis räknas inte ökat sltage på startmotor och behov av större batteri in i beräkningen av minskade utsläpp. Man får hoppas att bilar med start/stopp-funktion har en anpassad startmotor så att livslängden på den blir normal.

Min VW har start/stopp och ibland stänger jag av den när jag kör i sådan trafik att jag tycker den aktiveras alltför ofta. Men onödiga stopp vid parkering har jag aldrig märkt av, kanske för att jag inte brukar lägga i friläge och släppa upp kopplingen medan jag parkerar…
Blir batterispänningen låg har jag märkt att systemet avaktiveras men har inte upplevt att tomgångsvarvtalet ökar nämnvärt, tror snarare att den inväntar körning på högre varvtal innan den ”laddar på”
 
Toppen