Käthe & Per
HBK Medlem
Börjar med motor.
Fiat Ducato 2008: Startar efter vintern uppehåll utan problem. Efter ca 10 sekunder ökar varvtalet, från tomgång ca 800, till ca 1100. Ökningen sker långsamt, ligger sedan på det senare tills efter ca 30-40 sek då tänds röd lampa för dåligt startbatteri.
Under vinter har bilen varit fulltankat ända till tanklocket. Alla vätskor kollade före avställning. Frostskydd likaså.
Före start, alla väskor kollade. Inget oljeläckage under motor. Oljenivån i motor ok.
Varningslampan för batteriet.
Efter att stängt av motorn (lite i panik) mätte jag spänningen i batteriet till 13,2 V. (Mätte mellan chassi och den pluspol som finns vid relä/säkringsboxen i motorrummet). Använde en multimeter vid mätningarna. "röd pinne" mot pluspol, "svart pinne" mot chassit. "Polvände" mätstickorna, samma resultat.
Startade motorn. kollade spänningen som ovan igen, nu 14,0. "Polvände" nu också. Nu helt annat resultat ........ växlade mellan 1,7 V - 7,3 V, upp och ner.
Stängde av motorn, låste gick hem och skrev detta nödrop.
Vad har inträffat under vintern? Finns det en koppling mellan felen?
Har mina dubier men väntar på just Ditt klargörande svar.
Hälsningar,
Per
Fiat Ducato 2008: Startar efter vintern uppehåll utan problem. Efter ca 10 sekunder ökar varvtalet, från tomgång ca 800, till ca 1100. Ökningen sker långsamt, ligger sedan på det senare tills efter ca 30-40 sek då tänds röd lampa för dåligt startbatteri.
Under vinter har bilen varit fulltankat ända till tanklocket. Alla vätskor kollade före avställning. Frostskydd likaså.
Före start, alla väskor kollade. Inget oljeläckage under motor. Oljenivån i motor ok.
Varningslampan för batteriet.
Efter att stängt av motorn (lite i panik) mätte jag spänningen i batteriet till 13,2 V. (Mätte mellan chassi och den pluspol som finns vid relä/säkringsboxen i motorrummet). Använde en multimeter vid mätningarna. "röd pinne" mot pluspol, "svart pinne" mot chassit. "Polvände" mätstickorna, samma resultat.
Startade motorn. kollade spänningen som ovan igen, nu 14,0. "Polvände" nu också. Nu helt annat resultat ........ växlade mellan 1,7 V - 7,3 V, upp och ner.
Stängde av motorn, låste gick hem och skrev detta nödrop.
Vad har inträffat under vintern? Finns det en koppling mellan felen?
Har mina dubier men väntar på just Ditt klargörande svar.
Hälsningar,
Per