• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mer batterikraft

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Ospecificerat
Årsmodell Chassie: Ospecificerad
Husbilsfabrikat: Ospecificerat
Årsmodell Husbil: Ospecificerad
Ämnesområde: Elektronik
Har hört att man kan få mer laddning på bodelsbatterierna genom att koppla grövre kablar till dem. Räcker inte de till som är orginal?
Den som vet kanske kan förklara för mig.

Ha de
 
F

F.d. 4879

Guest
Kingen skrev:
Har hört att man kan få mer laddning på bodelsbatterierna genom att koppla grövre kablar till dem. Räcker inte de till som är orginal?
Den som vet kanske kan förklara för mig.

Ha de
Nej du får inte mer laddning i batterierna med grövre kablar. Laddningen till batterierna räcker med 1,25 kabel om det är 12 volt. Ska du använda dom sombelastningsbatterier till att starta med så behövs det betydligt grövre kablar.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.860
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Det beror på vilken längd kablarna har och vilken ström batterierna laddas med samt vilken storlek på bodelsbatterierna man har.
Varje tiondels volt spänningsfall mellan generator och batterier ökar ju på laddningstiden.
Så vill man ladda med mesta möjliga ström på kortaste tiden har det betydelse med grovleken. En modern 90-120A Generator kan ge 40-70 A till en urladdad batterigrupp och vid dessa strömmar har grovleken på kablar betydelse.
Detta gäller upp till c:a 80% laddning, efter det tar det många timmar (12-48) att nå 100% och det gör man sällan med generatorn.
Så mer laddning får man inte men tiden blir kortare upp till 80%.
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
då lönar det sej kanske att revidera kablaget...
jag har 5m mellan generator och batterigrupp, och så skulle kanske kylskåpet
ha sin egen kabel framifrån, efter som det bara går på 12v när motorn
är igång.
 
F

F.d. 50036

Guest
Hej alla i Husbilsklubben

Är inte bäst på att räkna ut exakt tjocklek på kablarna (men det fixar nog Håkan) men helt klart är att bättre med för tjock än för tunn kabel om man är osäker.
Har bytt eller dragit en hel del extra kablar i min Dethleffs, i första han till TV:en (det gjord underverk från att fungera i 30 minuter, till att gå hela TV-kvällen ut) men även till andra enheter som drar mycket ström, tex. Fiamas taklucka Turbovent (det mest privärda tillbehör jag köpt, underbar på sommaren -svalt och skönt).

Mitt tips är fungerar det inte börja med att kolla kablarna. Mvh Torbjörn
 
Toppen