Hej, det handlar väl mest om vettig prissättning för att folk skall handla här hemma som är önskvärt för att hålla igång, och som nog många skulle föredra med vettiga priser.
Jag tycker det verkar som de har satt sig i en situation som gått i självlåsning. Dom började höja när folk började handla på nätet för försäljningen/inkomsterna minskade, samtidigt som man själv började förstå att det var inte så billiga delar här hemma som man trott i runt trettio år.
Om reservdelshållningen är bra och därför dyr kan man väl diskutera i många fall. Det är ju inte ovanligt att en tämligen ny husbil som vi ofta läser om här står veckor på verkstad för att det inte finns tämligen vanliga delar hemma på hyllan.
Men att höja hela tiden för att det troligen inte går ihop sig och samtidigt få längre leveranstid till affären från leverantören är ju inget bra sätt att behålla den hemmameckande kundkretsen.
Och så det här om billiga kopior och då handlar det väl mest om rena bildelar. Jag vet inte riktigt var de säljer sådant skräp längre, kanske en del vid den blåa skylten.
Sen är vi ju inne på den tyska marknaden som är otäck stor ... tyvärr. Men där kan man ju själv välja viken firma/tillverkare/prisklass man vill ha delar från, ibland mer än ett tiotal olika.
Sist köpte jag en bilfjäder från Tyskland för att jag kände mig tvingad. De tog 200:- för en Lesjöforsfjäder och M........ 860:- för en "no name" som jag hade köpt ca. tre år tidigare och nu var brusten.
Men grunden till det här handlar ju om dessa fö........ små jättebilliga plåtelmotorer som sitter lite överallt i dyra husvagnar och husbilar och som inte bara är billiga i kronor från början utan det värsta är väl nästan att de är lika billiga i kvalité från början, och de blir ju inte bättre bara för att de höjer priset på dem vartefter de vandrar genom mellanhänder och får ett oslagbart pris till slut.
M. mycket v. h. JANKRO.
Ps. Till de maskiner och industrirobotar som jag har kämpat med i större delen av mitt liv så vet jag verkligen vad trippel-svindyr reservdelshållning handlar om. Men för att spara lite så fick man försöka att plåga fram en skaplig reservdelshållning hos den svenska grossisten när man handlade maskiner, så man själv slapp att ligga på allt, för maskinerna fick inte stå still helt enkelt.
Inte kunna laga en maskin på flera veckor för att det inte fanns delar i Sverige fick inte hända helt enkelt, men å andra sidan sett så gick väl värdet motsvarande en husbil förlorat i produktion bara under fördröjningen att få hem delarna ibland med snabbtransport dörr till dörr från en svensk grossist.
M. mycket v. h. JANKRO
.