• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kopplingsvajer Fiat Hymer 90

Gusta

HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Avesta
HBK-Nr
16169
Medlemskap
2024
Hej, har ni bytt kopplingsvajer nångång,kan väl inte va så märkvärdigt.
Beställde en ny, men den var en meter lång kan det stämma.
Mvh Gusta. 2,5 td ska det vara
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
569
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Bara bytt på en bensinare, men längden stämmer nog bra(minnet är kanske fel). Men på bensinaren var det enkelt, justering på armen utanpå växellådan så tog inte lång tid att byta. Krånglade lite med fastsättningen vid pedalen men inget konstigt.
Sedan bara att sträcka vajern så att kopplingen tog i rätt läge.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.671
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag har läst en hel del nu om vajerbyte, men hur ska man justera vajern emot urtrampningslagret.hur hårt.

Hej, det blir inte riktigt så på generation ett växellåda, urtrampningslagret har inget avstånd till solfjädern utan man ställer och låser justermuttrarna när kopplingspedalen har lagom höjd ungefär en till två cm. högre än bromspedalen.
Vartefter lamellen slits så backar solfjädern lite mer mot urtrampningslagret och kopplingspedalen blir högre, och man får då justera om muttrarna lite vartefter.
Efter ett byte så får man nog finjustera rätt snart när vajer och höljet har lagt sig till rätta.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen