• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gps

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.807
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Har en äldre Garmin nuviCam med uppdaterade program och kartor. Vi väljer oftast "kortaste väg" för att se annat än de stora vägarna, och hitta smultronställen (under hösten bär och svamp) , men alltsomoftast föreslås ej farbara vägar, och vägar som slutar i intet, onödiga små genvägar vid större korsningar, varför man måste noggrant kontrollera rimligheten av förslaget mål (rätt del av landet) och färdväg, samt att vända i tid om vägen blir allt smalare.

Men med denna vetskap och bedömning av vägval har den tjänat oss väl i många år.
Gör på precis samma sätt med min Camper 770 med den skillnaden att jag har ställt in navigatorn att inte använda grusvägar. Detta efter att en gång ha hamnat på en väg som var "två spår i skogen" utan mötesmöjlighet och okänd möjlighet att vända. Det hindrar mig inte från att ibland med berått mod köra grusvägar i alla fall och inte välja förslaget från navigatorn.

MVH
Hans
 

WMTHZET

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Österåker
HBK-Nr
33013
Medlemskap
2023
Efter många år med fasta burkar så ledsnade vi på besvärliga uppdateringar, den sista var en TomTom. Små skärmar och mer eller mindre bra funktioner. Garmin gick hopplöst bort för… Vi testade en iPad 10” och blev helt frälsta. Massor av fina appar och normal internetsökning för sevärdheter etc. Vi köpte flera bra navigationsappar, jättefina. Men numera går vi andra vägen.

Vi söker på en karta, ex Husbilsklubbens eminenta ställplatser. Hittar något intressant, väljer navigera dit, väljer Google Maps, följer anvisningarna och är glada. Ja, Google Maps har haft en enorm utveckling och vi är mycket nöjda. Så 10” skärm och lätt att använda har avgjort det för oss.
Hur är skärmen i solljus jämförbart med skärmarna på Garmin och TomTom?
 

Jerry1

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2024
Dålig kontrast på TomTom Go Camper.
Jag "uppdaterade" mig, för några månader sedan, till denna apparat och är mycket missnöjd. Visserligen kommer man till avsett mål. men på kartan ser man intet. Så dålig kontrast att man bara vägen man kör på. Man ser inga omgivningar, sjöar, floder vägar m.m. för att kontrasten är så dålig. Mycket tråkig apparat! Innan hade jag Garmin! Skall byta till Garmin igen trots att halva bildrutan upptas av annat än kartan.
Förslag!!!??
 
Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.713
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Dålig kontrast på TomTom Go Camper.
Jag "uppdaterade" mig, för några månader sedan, till denna apparat och är mycket missnöjd. Visserligen kommer man till avsett mål. men på kartan ser man intet. Så dålig kontrast att man bara vägen man kör på. Man ser inga omgivningar, sjöar, floder vägar m.m. för att kontrasten är så dålig. Mycket tråkig apparat! Innan hade jag Garmin! Skall byta till Garmin igen trots att halva bildrutan upptas av annat än kartan.
Förslag!!!??
Hej
Då är det något fel på din enhet så Du bör kunna få den utbytt på garantin, Jag har en likadan enhet och kartan och allt på den syns klart och tydligt. Just vägnätet är bättre detaljerat på TomTom än på Garmin som har besvärande brister på mindre vägnätet.
 

Kristian

HBK Intresserad
Inlägg
96
Kommun
Hudiksvall
TomTom måste vara djävulens påfund när det gäller Gps. Jag har 2st Garmin som funkar 100%. I min Toyota har jag en "original Gps" i färddatorn och det är en TomTom. Den är mer eller mindre obrukbar. Jag blir förbannad redan när jag aktiverar den, och då blev den uppdaterad förra året.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
846
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Jag är nog GPS nörd, brukar ibland använda tre enheter på en gång telefon, iPad med diverse appar och Garmin ,TomTom bredvid varandra. Sen är det dom fasta enheterna som sitter i olika bilmärken, dom är absolut det sämsta valet tycker jag även om materialet ofta är köpt från Garmin eller TomTom så är dom tillkrånglade med dåliga uppdateringar. Telefon använder många men för mig är det alldeles för smått och primitivt. iPad är stora och bra men jag trivs bäst att jobba med en enheter som bara är GPS. Garmin eller TomTom ungefär som Samsung eller IPhone det är svårt att ställa om när man lärt sig ett system. Köper alltid det senaste och jag trivs bäst med TomTom Camper, uppdaterar gör den varje gång jag kör in i carporten där mitt hemma WiFi finns!
 
Toppen