• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat Ducato Cosmos Weinsberg -87

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Hittade felet det var slangen som inte sitter fast den är fastklämd och inget man kan laga enkelt som det verkar. Kostade 99kr så inte mycket att lägga tid på men den fungerade hyfsat när den gick. Den dyra tog jag isär det var fyra litium batterier i serie men det var AA storlek och det finns ingen plats för de jag råkar ha. Lösningen kan vara ta sladden från den trasiga pumpen och löda in den där batteriet sitter det blir ju samma spänning som ett bilbatteri. Fördelen är att det finns en display med trycket och det går att ställa in innan man startar. Men pumpen är väldigt liten och enkelt gjord och drivs av en vinkelväxel.
Den pumpen som följer med toyotan ska anslutas till en burk med en mjölkig vätska och sen anslutas till däcket. Det är ju en variant av en sprayflaska som jag brukar ha med mej. Har ju ett reservdäck men det ligger i källaren numera.
Funderar på hur gamla cosmos däck är egentligen, det är ju cdäck och det beror förmodligen på att den får lasta 1100kg. Men i praktiken skulle det vara bättre med 6lagers förstärkta däck med tanke på att bilen väger under 2000kg. Det skulle ge bättre komfort och ett trevligare uppförande på vägen, får ju köra med sommardäck på vintern men jag har flera gånger varit tvungen att köra i snö och is så det är oklokt. Finns det någon som kan tyda hur gamla däcken är?20240314_160531.jpg
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Idag fick jag tillbaka bilen från verkstaden med två nya drivknutar och länkarmar , körde den och den gick väldigt bra.
Ljuddämparen var riktigt upphängd, det som blivit missat var två gummibussningar på casterstaget vänster det till höger satt jag dit när jag tittade på vid förra "reparationen". Men ganska lätt att byta, en stor mutter och då får man loss den yttre gummibussningen sen kan man lossa ett fäste fram och då kommer man åt den bakre bussningen. Eftersom allt varit loss så blir det inga problem. Bara obekvämt att ligga på marken. Tar bara några minuter ville ha med mej bilen hem.
De gamla knutarna var totalslut inget fett i knutarna och när man vred på dom knäppte det eftersom de var väldigt glappa. Bilen känns väldigt bra att köra synd att den gamla inte var sån.
Nu finns det en lång lista på vad som ska göras.
Bland det första blir att slå i rvs i motor och låda blir intressant att se skillnaden.
Det var nästan 2 liter i lådan så smörjning har den fått men hur länge vet jag inte men de tre sista ägarna verkar ha lagt ut en hel del pengar.
Verkstaden sa att den såg bra ut under ingen rost och det har jag sett att i stort sett alla som finns med i filmer från youtube har, men de har gått i england som gillar mindre bilar.
Jag har hittat en likadan i skåne men den har gått längre, sen finns det en enklare modell samma som jappe hade. Någon mer bil har jag inte hittat.
En sällsynt veteran i gott skick kan knappast gå ner i pris. Såg en på en veteranträff i England så den platsar där.
Den här bilen skulle duga bra som enda bil men min toyota går så billigt och bra kostar inte mycket i skatt och försäkring är ju en miljöbil så den blir nog kvar tills vidare. Sen har jag ju trehjulingen bekvämt att handla med finns cykelbanor och gågata i hela centrum.
Det verkar som om man alltid har en tröskel att komma över när man köper begagnat, laga alla fel så att den fungerar som nyskick .
Sen kan man inrikta sej på att få den trevlig och beboelig och det är betydligt trevligare.
Har faktiskt inte sett några ångmoln från avgasröret nu när det blivit varmare, får kolla upp vevhusventilationen det finns ju en klämd slang som jag behöver byta.
Förr kunde man åka till närmaste mack och köpa slangar vindrutetorkare och fläktremmar istället för korv.
Men då kunde vem som helst byta men går knappast idag då de oftast är formgjutna för att passa in.
När det gäller inredning brukar jag titta i begagnat affärer och då får jag ofta ideer som nu till en fast säng eller rättare sagt förmodligen en som går att fälla delvis.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.410
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Idag fick jag tillbaka bilen från verkstaden med två nya drivknutar och länkarmar , körde den och den gick väldigt bra.
Ljuddämparen var riktigt upphängd, det som blivit missat var två gummibussningar på casterstaget vänster det till höger satt jag dit när jag tittade på vid förra "reparationen". Men ganska lätt att byta, en stor mutter och då får man loss den yttre gummibussningen sen kan man lossa ett fäste fram och då kommer man åt den bakre bussningen. Eftersom allt varit loss så blir det inga problem. Bara obekvämt att ligga på marken. Tar bara några minuter ville ha med mej bilen hem.
De gamla knutarna var totalslut inget fett i knutarna och när man vred på dom knäppte det eftersom de var väldigt glappa. Bilen känns väldigt bra att köra synd att den gamla inte var sån.
Nu finns det en lång lista på vad som ska göras.
Bland det första blir att slå i rvs i motor och låda blir intressant att se skillnaden.
Det var nästan 2 liter i lådan så smörjning har den fått men hur länge vet jag inte men de tre sista ägarna verkar ha lagt ut en hel del pengar.
Verkstaden sa att den såg bra ut under ingen rost och det har jag sett att i stort sett alla som finns med i filmer från youtube har, men de har gått i england som gillar mindre bilar.
Jag har hittat en likadan i skåne men den har gått längre, sen finns det en enklare modell samma som jappe hade. Någon mer bil har jag inte hittat.
En sällsynt veteran i gott skick kan knappast gå ner i pris. Såg en på en veteranträff i England så den platsar där.
Den här bilen skulle duga bra som enda bil men min toyota går så billigt och bra kostar inte mycket i skatt och försäkring är ju en miljöbil så den blir nog kvar tills vidare. Sen har jag ju trehjulingen bekvämt att handla med finns cykelbanor och gågata i hela centrum.
Det verkar som om man alltid har en tröskel att komma över när man köper begagnat, laga alla fel så att den fungerar som nyskick .
Sen kan man inrikta sej på att få den trevlig och beboelig och det är betydligt trevligare.
Har faktiskt inte sett några ångmoln från avgasröret nu när det blivit varmare, får kolla upp vevhusventilationen det finns ju en klämd slang som jag behöver byta.
Förr kunde man åka till närmaste mack och köpa slangar vindrutetorkare och fläktremmar istället för korv.
Men då kunde vem som helst byta men går knappast idag då de oftast är formgjutna för att passa in.
När det gäller inredning brukar jag titta i begagnat affärer och då får jag ofta ideer som nu till en fast säng eller rättare sagt förmodligen en som går att fälla delvis.
Visst är det kul när bilen blir bättre. Nu i veckan byttes höger drivaxel inkl. packboxen.
Även det bakre fästet till växellådan är bytt. Gjordes på verkstad. Vilken skillnad det blev.
Även i plånboken.

Det som återstår att hänga på ett nytt avgassystem som jag har haft liggande några år i källaren. Det kan bli lite svårt är att de två bultarna mellan grenröret och främre röret är krökta. Jag ska försöka få tag på nya bultar. Jag får kavla upp ärmarna och krypa under bilen och byta ut avgassystemet. Får se hur det går, är ingen ungdom längre.

En till knepig sak återstår att fixa. Jag ska byta ut generatorn. Den övre bulten går Inte att ta loss. Det är antagligen ett ton med oxid som gör att bulten har nypt fast. Jag höll på lite förra året med att försöka ta bort bulten men gav upp. Det gick vicka lite på bulten men inte mer. Jag satte dit muttrar på ena sidan. Då gick det att dra med två verktyg samtidigt. Tänk den som hade en induktionsvärmare. Jag funderar på att använda en gasdriven lödkolv för att värma bulten. Det kan vara en viss risk att använda en öppen låga i motorutrymmet. Men det skulle kunna fungera.

Lite pyssel med Herbet, Ducato bensinare 1989
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag har en liten batteridriven vinkelslip så jag kan enkelt på kort tid skära av bultar även göra ett skruvspår i en skalle.
Lidl kostade 500 och har hjälpt mej mycket, nu har jag hittat slipskivor blir bra till gräsklipparen och en skiva som man kan kapa glas och keramik och den sågar ett fint snitt i trä.
Öppen låga med en svets använder man ofta på verkstäder, jag har använt en liten brännare till mindre gasoltuber för att få bort bultar men de måste ha börjat glöda innan man får resultat.
Jag fick köpa upphängningsgummin i två omgångar det första 6 från autodoc var gjorda av något plastmaterial nästa 6 st var dubbelt så dyra epdm gummi från skruvat.se och de sitter på bilen nu.
Jag har ju låtit verkstaden byta det bakre fästet men jag ska byta de främre också har gjort det förut på gamla bilen gick bra men trångt blir lättare på bensinaren man behöver bara en domkraft för att stöda under motorn det högra var enklast enda problemet är att de är hårt dragna men jag har skaffat en batteridriven mutterdragare.
Borde inte vara några problem.
Idag har jag lossat back kontakten på växellådan och haft i rvs.
Det följer på en typ injektions spruta i faktiskt bra kvalite där man när kolven är borta har i själva medlet sen sätter man dit kolven suger upp lite olja och skakar om sen trycker man i medlet när det är ordentligt blandat.
Hade 2,5 dl olja kvar så det är alltså 1,75 liter i lådan men blandade med ny olja som jag efter omskakning sprutade in i motorn. Ska göra om det hela i morgon med motoroljan där det följer med en dl olja i en flaska som man ska blanda med medlet noggrant när motorn är varmkörd sen ska man köra en bit och slå i andra halvan.
Vad som händer när man kör är att medlet häftar vid där friktionen och värmen är högst, vilket gör att man gör det i två steg.
Själva medlet blir altså inte kvar som en del av oljan utan sätter sig på känsliga och slitna ställen i motorn. Det följer med två satser så man måste alltså göra om det hela och fylla vid 4 tillfällen.
På min bil finns det ingen normal på fyllning utan en burk med tätningar som lätt fastnar och där sitter även en slang till den interna vevhusventilationen.
Den har varit svår att lossna men jag har hittat ett skottsäkert sätt.
Finns en liten springa i plåten mellan fastsättning och ett lock, ett vanligt verktyg för att lossa navkapslar fungerar att sticka in och sen bara att vrida så får man loss locket risk att man förstör fästet annars.
Den slangen som sitter där måste jag byta.
Följer med en dekal tänkte skriva datumet, man kan behöva upprepa behandlingen efter 4000mil.
Blir det som tidigare kommer motorn bli tystare, nu går ju inte den här så högt men kommer säker bli en hel del skillnad. Den kommer säkert kännas starkare och vibrera mindre eftersom kompressionen blir mer lika i motorn.
Växellådan kommer säkert att bli tystare och mer lättväxlad.
Så är min erfarenhet sedan tidigare bilar annars har jag slängt ut 1600kr i sjön.
Jag räknar få tillbaka de pengarna eftersom det är vanligt med 1-2dl mindre bensin / mil.
Gårdagen tillbringades med trädgårds arbete Hade kapat ner mycket thuja och en bra bit av ett kärsbärsträd.
Fick hjälp med att bära upp flismaskinen, sen blev det att flisa allt som gick fyllde soptunnan nästan full och sen 3 st sopsäckar och lastade dem i husbilen ska köra till tippen i morgon,
bra med skjutdörr väldigt enkelt att lasta blir bra att köra virke med.
Jag märkte att orken tryter en del och träningsvärk och ont nästan överallt blev resultatet, men det blev bra och en av stenarna på mina axlar blev jag av med.
Tyvärr har jag ett mindre träd som håller på att dö att ta ner, det blev beskuret ganska hårt förra året och vintern har gjort att det inte klarar sej.
Ska se om jag kan köra upp ena framhjulet på en ramp och gå under och byta bussning.
Sen är det viktigaste gjort.
Har en del felsökning att göra Startbatteriet ser ut att ladda ur vad som drar ur det är svårt att se utan att mäta.
Eftersom bägge batterierna är nya så misstänker jag felkopplingar och jordfel. Möjligen reläfel så att något relä klibbat ihop och fastnat i draget läge.
Något riktigt kopplingsshema finns inte utan bara för skåpbilsvarianten. Det lilla som följde med är i första hand gjord för standard cosmos men jag har lyx vilket är ganska stor skillnad.
Förre ägaren misstänkte att radion kunde vara på vilket han varnade för.
 
Toppen