Om trycket ökar i däcket pga volymändringen som PL8 skriver i inlägg #18. Då blir väl tryckökningen större i ett däck som är dåligt pumpat (med större volymändring)!
Michael S, du känner inte för att göra om experimentet med dina 1800 kg på ett däligt pumpat däck?
Gaslagen gäller, men också isentropisk kompression. Det är skillnad om man belastar hjulet och temperaturen hinner ändra sig till den ursprungliga eller om man mäter direkt.
Hur mycket ändras då volymen? Tänk att det är ett ihåligt stålhjul med tjockt gods. Då ändras volymen mycket lite och därmed trycket mycket lite. Eller en påse som är helt lös. Då får den det tryck som svarar mot tyngden delat med ytan. Däck är väl ganska mycket som stålbehållaren, det vill säga inte så elastiskt att trycket ändras mycket, men jag tänker mig att ett nästan tomt däck påverkas mer, i alla fall i relativa mått. I viss mån måste kontaktytan mellan däck och mark påverkas men måste också bero på hur elastiskt däcket är.