• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta kranar.

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
1.042
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Söker efter tips på kranbyte.
Är inte svårt, men man skulle behöva vara en bläckfisk som når längst in i skåpet under diskbänken för att komma åt slangklämmorna och muttern.
Men kan man bara lossa plastmuttern, dra upp kranen och sedan lossa slangarna? Brukar det finnas så mycket slang bakom skåpen?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.896
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Den i köket läcker undertill in i ett skåp.
Den i badrummet tillhörande handfaten skjuter iväg röret med silen (bra tryck på pumpen) när man sätter igång denna.
Har du provat att göra ren strilen i blandaren? Annars om det är högt tryck in ledningarna bör du nog sänka det, ledningarna är gjorda
för 1-2 bar ungefär.
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
1.042
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Har du provat att göra ren strilen i blandaren? Annars om det är högt tryck in ledningarna bör du nog sänka det, ledningarna är gjorda
för 1-2 bar ungefär.
Ingen idé, kranen är misshandlad av tidigare brukare. Troligen i samband med tömning inför vinter.
Sen att den är otroligt ful gör inte saken bättre. Nu blir det snygga blandare och förhoppningsvis lite mer hållbart.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.671
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej du kanske behöver en nyckel till just muttrar som håller kranar långt upp där det är trångt (Kranmutternyckel).
Finns många varianter och priser, men Biltema har en skaplig, som dessutom innehåller några hylsor för andra varianter.

Artnr. 86-0300
Kranmutternyckel.2.JPG
M.v.h. JANKRO.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
275
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Man måste få det tätt.
Vid vattenskada kan f bolaget krångla om man gjort det själv och fel.
Men visst är det lockande att undvika de ockrande. (rimmar nästan)
Vvs-firmor, nästan generellt enl min erfarenhet.
Mamma skulle få ett trinettekök i källaren (gästrum) inkopplat på v/a.
Jag hade skaffat trinetten för bara 3500 kr. Med kyl, spis och diskbänk.
Vattenlås på Biltema. 100 kr.
Blandare på jem&fix 300 kr.
Firman skippade vattenlåset och blandaren.
Satte dit ett vattenlås för 800 kr (bara några rörböjar) och en blandare för 4000 kr.
Debiterade en extra resa dagen efter, 6 mil, bara för att städa upp och hämta verktyg mm.
Städade inte upp vid kopplingen på avloppet. Skitigt värre.
Anmälde till ARN. Med fotobevis osv.
Snabbt kom 8600 kr tillbaka till mor.
Med begäran att återkalla anmälan.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
275
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Hoppsan, jag sitter med mobil och gick tillbaka till hbk efter något år då jag sålde min plåtis.
Fick upp senaste inlägg tror jag, ovan via mobil och kan inte radera eller redigera.
Trodde detta var ett "of topic" inlägg och gäller vvs i bostad.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.389
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Jag har nu bytt kökskran o. badrumskran för andra gången på 14 år. Ingen av dessa 4 kranar har gått sönder invändigt. Det är utkastar-rören som spricker och läcker och blir fula.
Kan ju va frost som gör att de spricker, även om jag är noga med att tömma systemet de gånger vi är hemma.DSC_1325~3.JPG
Här är skrotet. Har försökt laga en gång. Det höll knappt ett år.

Tips. Om ni kastar er kran efter byte, så behåll vattenkopplingarna och sprinten vid pilen.
Egen erfarenhet, är att dessa är i princip omöjliga att få tag på.
Jag har haft som har läckt.

Krister.
 
Toppen