• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Bilen startar ej

miabo

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Nybro
HBK-Nr
32445
Medlemskap
2024
Hej !
bilen startade hemma, jag åkte till macken för att tanka.
När jag skulle åka hem startade den inte.
Ström finns i batteriet. startmotorn går ej runt, solenoid slår till.
 

telijej

HBK Medlem
Inlägg
170
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Hej !
bilen startade hemma, jag åkte till macken för att tanka.
När jag skulle åka hem startade den inte.
Ström finns i batteriet. startmotorn går ej runt, solenoid slår till.
Försök flytta bilen med hög växel ilagd under startförsök så att startmotorn får röra sig till nytt läge. Är jordflätan OK.
Vilken bil?
 
Senast ändrad:

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
266
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Hjälpte igång en bil som stod på korttidsparkering, det klickade bara om solenoiden. Fick kvinnan att lägga i en hög växel och släppa handbromsen.
Motorn rörde sej lite och hon kunde starta direkt. Slitna kuggar på startmotor och startkrans är min diagnos.
Risken är att det blir ett skarpt läge vartsomhelst i trafiken där man inte kan starta.
Sen viktigt att elen fungerar bra så att solenoiden kan slå in drevet med kraft. En startmotor behöver inte vara så dyr går bra med en renoverad, man ska undvika hamna i ett läge där man måste skicka den gamla till tyskland för dyra pengar vilket ibland ingår i ett köp.
Vad som händer när det klickar är att kuggarna på dreven är slitna och landar på varandra och då kan inte drevet gå in så långt att kontakten i startmotorn slår igång motorn.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.647
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ja om solenoiden slår till helt och batteriet är ok. så kan det vara dålig kontakt på tre/fyra ställen.
Dålig jord men tillräcklig för att solenoiden skall dra.... Kan testas med en startkabel från (om batteriet går att komma åt) från minuspolen till en bra metallpunkt på motorn.
Lite pilligare om det är dålig plus..... en startkabel från pluspolen på batteriet till anslutningen där grova pluskabeln sitter på startmotorn bak på solenoiden.... om det går och man är försiktig.
Det kan ju också vara dålig kontakt inne i solenoiden så den drar in bendixdrevet helt i kuggkransen men kontaktblecket funkar inte (ovanligt).
Ev. dåliga kol som plötsligt inte ligger an men långsökt.

Vanligast är nog dålig kontakt någonstans

(Sedan går det att tjuvkoppla startmotorn men då blir det lite farligt och gnistbildande, som man inte skall pröva om man inte redan kan.)

M.v.h. JANKRO.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
266
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Hade en bil där det var lätt att komma åt fick starta med att kortsluta med en mejsel mellan inkommande plus och solenoiden plus. Går inte på ducato som har en riktigt dålig lösning men det går att starta med en startkabel i nödfall.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
268
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Hej, ja om solenoiden slår till helt och batteriet är ok. så kan det vara dålig kontakt på tre/fyra ställen.
Dålig jord men tillräcklig för att solenoiden skall dra.... Kan testas med en startkabel från (om batteriet går att komma åt) från minuspolen till en bra metallpunkt på motorn.
Lite pilligare om det är dålig plus..... en startkabel från pluspolen på batteriet till anslutningen där grova pluskabeln sitter på startmotorn bak på solenoiden.... om det går och man är försiktig.
Det kan ju också vara dålig kontakt inne i solenoiden så den drar in bendixdrevet helt i kuggkransen men kontaktblecket funkar inte (ovanligt).
Ev. dåliga kol som plötsligt inte ligger an men långsökt.

Vanligast är nog dålig kontakt någonstans

(Sedan går det att tjuvkoppla startmotorn men då blir det lite farligt och gnistbildande, som man inte skall pröva om man inte redan kan.)

M.v.h. JANKRO.
Man kan göra värre saker än att koppla en startkabel direkt på startmotorn.
Det gjorde jag i ett nödläge på en husbil smällkall morgon 60 mil hemifrån. Många år sen.
Gammal seg 6 voltare.. MB406D.
Allt fungerade men starten orkade inte.
Jag tog ett av mina bodelsbatterier, också 6-voltare och lade i serie.
Utan tjuvkoppling.
Vilken snurr! Startade direkt på 12 volt..
Jag riskerade glödstiften men glödde väldigt kort tid.
Bara åka hem och som vanligt omkörd av allt i uppförsluten utom fulltankade tankbilar.
Men hem kom jag.
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Hej, en sån 406D fick jag köra under min tid på katastrofskydd (THW) i Tyskland. Lite längre sen, men jag kan bekräfta att dessa fordon hade 12V från början - helt säkert. Inte så konstigt, eftersom drivlinan på 406D / 407D och 408 kom direkt från personbilsdivisionen, och då hade man ju 12V sedan länge.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
268
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Hej, en sån 406D fick jag köra under min tid på katastrofskydd (THW) i Tyskland. Lite längre sen, men jag kan bekräfta att dessa fordon hade 12V från början - helt säkert. Inte så konstigt, eftersom drivlinan på 406D / 407D och 408 kom direkt från personbilsdivisionen, och då hade man ju 12V sedan länge.
Du har säkert rätt, det är jag som minns fel efter alla år, detta var runt 1995... minns nu att det som var 6 volt var ett gäng bodelsbatterier
som var kopplade till 12 volt via parallell och seriekoppling. Det jag gjorde var att ta ett av dessa och lägga i serie med startbatteriet.
Dvs det blev 18 volt, och detta gjorde verkligen susen.
Att det var 6-voltare berodde på att jag kommit över dessa, tror det var 10 stycken, billigt begagnade och det var exklusiva gelebatterier.
8 st hade jag under dinetten och de två övriga var med som reserv om jag minns antalet rätt.

(du kan nog tänka dig hur dessa 60 hästkrafter fungerar i ett fordon på 3,5 ton, ni hade kanske inte så mycket last eller inredning)
 
Toppen