• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilbarnstol i Husbil

Trixi123

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Laholm
HBK-Nr
33971
Medlemskap
2023
Hej!
Jag har en Fiat Dethlett A 5420 som min son vill låna i sommar och de har en liten på 1 år som behöver sitta bakåtvänd. Någon som har provat montera en barnstol i "soffan" där bak? det går ju att ta bort bordet, men frågan är om det går att montera öglor på golvet vilket de har i sin vanliga bil för montering utöver bilbälten? Kan vara intressant och veta hur ni andra har gjort?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.651
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Innan du forskar vidare kring eventuell fastsättning av en bilbarnstol, bör du kontrollera med ditt försäkringsbolag huruvida husbilens försäkring gäller om någon utanför hushållet kör husbilen. (Antar att din son har eget hushåll.)

Om försäkringen gäller, bör du kontrollera hur självriskerna påverkas av att någon "utomstående" kör bilen.

Pålle
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.862
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Innan du forskar vidare kring eventuell fastsättning av en bilbarnstol, bör du kontrollera med ditt försäkringsbolag huruvida husbilens försäkring gäller om någon utanför hushållet kör husbilen. (Antar att din son har eget hushåll.)

Om försäkringen gäller, bör du kontrollera hur självriskerna påverkas av att någon "utomstående" kör bilen.

Pålle
Bra tanke där. Finns många undantag om andra än hushållet kör..
 

Trixi123

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Laholm
HBK-Nr
33971
Medlemskap
2023
Innan du forskar vidare kring eventuell fastsättning av en bilbarnstol, bör du kontrollera med ditt försäkringsbolag huruvida husbilens försäkring gäller om någon utanför hushållet kör husbilen. (Antar att din son har eget hushåll.)

Om försäkringen gäller, bör du kontrollera hur självriskerna påverkas av att någon "utomstående" kör bilen.

Pålle
Tack, det ska jag genast kolla upp
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.651
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det finns en annan aspekt med att låna/hyra ut sin husbil:

Om personen som lånar/hyr husbilen skulle råka skada den så att det krävs reparation på verkstad, finns risken att man blir utan sin husbil i flera månader.

Är det värt att riskera sin egen semester (och annat användande), bara för att man vill vara hygglig?

Pålle

PS
På en annan sajt pågår just nu en omröstning om huruvida man kan tänka sig att hyra ut sin husbil. I skrivande stund har 86 personer svarat, och 84 av dem har svarat NEJ! Många av dessa har säkerligen vägt in alla risker och olägenheter, innan de fattat sitt beslut.
DS
 
Senast ändrad:

Threviel

HBK Intresserad
Inlägg
41
Kommun
Varberg
Vi satte vår barnstol fram, man får bara stänga av airbagen.

På så vis kunde vi ha stolen monterad konstant. Bökigt och i vägen, men det är ännu jobbigare att ta bort bordet och krångla med stolen. Om de bara har ett barn så går det ju att sitta runt bordet ändå, vi klarade det med två ban.
 

Batstepappan

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
20295
Medlemskap
2024
Barnen framme i barnstol. Avslagen airbag Precis som ovan.
Så gjorde och gör fortfarande våra barn med sina barn, när dom lånar vår husbil.
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Då vår husbil väger över 3500 kg kan bara 2 av barnen köra.
Sonen har C kort och dottern körkort före -96. Kolla självrisken,
i vårt fall har jag för mig att den är 10000 kr då någon som inte
tillhör hushållet kör. Länsförsäkringar. Sonen hade bilbarnstolen
i framstolen.
 
Toppen